Společnost IDC odhaduje, že globální dodávky headsetů pro virtuální (VR) a rozšířenou (AR) realitu vykážou v první polovině letošního roku pokles, a to především v důsledku přerušení dodavatelského řetězce způsobeného pandemií koronaviru.
Prodej by měl v prvním čtvrtletí klesnout o 10,5 %, ve druhém dokonce o 24,1 %. Analytici nicméně předpokládají, že v druhé polovině roku se již plně podaří obnovit výrobu, díky čemuž by trh za celý rok 2020 měl vyrůst o 23,6 % na 7,1 milionu kusů.
Ještě pozitivněji přitom vyznívá dlouhodobá prognóza – celosvětový trh náhlavních souprav pro VR a AR by měl až do roku 2024 růst v průměru o 81,5 % ročně, přičemž v posledním roce prognózovaného období se prodá 76,7 milionu zařízení.
V karanténě je čas na hry
„Trh headsetů z větší části sdílí dodavatelský řetězec s chytrými telefony a počítači, jenž se ve velkém potýká s omezenou produkcí a nedostatkem součástek,“ říká Jitesh Ubrani z IDC. „Na druhou stranu roste poptávka ze strany spotřebitelského i podnikového segmentu.“
Spotřebitelé i zaměstnanci, kteří kvůli karanténě musí zůstat doma, podle Ubraniho totiž často hledají řešení, jak spolupracovat s kolegy či jak se zabavit. Podniky si zase od VR a AR slibují pomoc při náboru a školení.
Prudký vzestup samostatných souprav
IDC uvádí, že prodej bezdisplejových souprav bude i nadále klesat, do roku 2024 v průměru o 26,5 % ročně. Uživatelé totiž upřednostňují soběstačná řešení; dodávky takovýchto souprav pro AR by jen v letošním roce měly vystřelit o 244,7 %.
Velký podíl bude mít podle analytiků uvedení zařízení Hololens 2 či rozšíření portfolií společností Epson a Vuzix. Do konce roku 2024 by se podle společnosti mělo prodat 24 milionů samostatných headsetů pro AR.
Poptávka po periferních souprav pro AR letos vyskočí dokonce o 400 %, ačkoli je nutné brát v potaz, že poroste z velmi malé základny. Nově uvedené headsety tohoto typu budou ve velkém cílit na spotřebitele, díky čemuž by segment mohl v roce 2024 tvořit více než pětinu trhu.
Prodej samostatných headsetů pro VR podle analytiků v roce 2020 vyroste o 30,4 % a bude představovat 43,8 % všech prodaných souprav. Této kategorii se daří jak mezi spotřebiteli, tak mezi podniky; komerční segment by měl růst v průměru o 71,9 % ročně.
IDC dodává, že přestože v roce 2019 došlo k poklesu dodávek periferních souprav pro VR, kategorie by se letos měla opět vrátit k růstu (o 25 %), a to hlavně díky pestřejšímu portfoliu značek jako například HTC.
Analytici v této oblasti očekávají, že se rozvětví na dva proudy podle cenovky – zatímco zařízení, jež lze propojit s chytrými telefony, budou sklízet úspěch zejména u spotřebitelů, podnikoví zákazníci budou poptávat zejména prémiové headsety.
Tabulka – Prognóza rozdělení trhu podle typů headsetů (miliony kusů)
|
Typ headsetu |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2024 |
Podíl 2024 |
CAGR* '20-'24 |
AR |
bezdisplejový |
0,03 |
0,49 % |
0,03 |
0,03 % |
-7,07 % |
samostatný |
0,41 |
5,82 % |
24,00 |
31,28 % |
176,39 % |
|
periferní |
0,25 |
3,49 % |
17,08 |
22,26 % |
188,45 % |
|
VR |
bezdisplejový |
0,39 |
5,55 % |
0,10 |
0,13 % |
-29,16 % |
samostatný |
3,09 |
43,76 % |
25,25 |
32,92 % |
69,06 % |
|
periferní |
2,89 |
40,88 % |
10,26 |
13,38 % |
37,30 % |
|
|
7,06 |
100,00 % |
76,71 |
100,00 % |
81,54 % |
Zdroj: IDC