V druhém čtvrtletí letošního roku se prodalo celkem 33,5 milionů monitorů, což je o 1,6 milionu více, než předpokládaly původní odhady IDC. Trh tak meziročně klesl pouze o 0,7 %. Dařilo se Dellu, který poprvé od roku 2007 překonal Samsung, a stal se tak tržní jedničkou.
„Dell vůči předchozímu čtvrtletí zvýšil svůj prodej o 12,7 %, a stal se tak světovou jedničkou. Samsung je ale i přes klesající prodeje stále jedničkou z pohledu obratu,“ říká analytička Jennifer Song z IDC.
V druhém čtvrtletí se největším regionem na trhu monitorů stala Čína s podílem 29,2 %. Následují ji Spojené Státy s 18,4 % podílu. Na třetí místo řadí IDC Brazílii s tržním podílem „pouze“ 4,3 %.
IDC předpokládá, že ve třetím čtvrtletí letošního roku se prodá 33,8 milionů monitorů, tedy o 0,7 % více než v tom druhém. Analytici také o 300 milionů navýšili odhad prodejů za letošní rok na 134,7 milionů jednotek. Meziročně by tak mělo dojít k poklesu trhu o 9,7 %.
V roce 2017 spadnou podle IDC prodeje monitorů na hodnotu 110,8 milionů jednotek, přičemž původní odhad hovoří o 113,6 milionech. Analytici to přisuzují zejména zvyšující se adopci mobilním zařízením, jejichž cena stále klesá.
Nejvíce se prodávaly monitory vybavené LED podsvětlením, které představovaly 81,6 % trhu a meziročně si tato technologie polepšila o 21,2 %.
Nejprodávanějším rozměrem jsou monitory s velikostí obrazovky 21,x palců, které ve sledovaném období představovaly 19,1 % trhu. 75 % prodaných monitorů má poměr stran 16:9, druhým nejpoužívanějším poměrem je 16:10, jehož podíl je přibližně 4 krát nižší. Na trhu se ujímají monitory s poměrem stran 21:9, kterých se vůči předchozímu čtvrtletí prodalo o 70,5 % více. Dotykové monitory jsou zatím velmi okrajovým segmentem s podílem 0,3 %.
Z pohledu prodejů je jedničkou Dell
Tržní jedničkou ve druhém čtvrtletí 2013 se stal Dell, který získal tržní podíl 14,9 % a prodal 5 milionů monitorů. Dell si nejvíce polepšil ve Spojených státech (18,3 %) a v regionu Asie/Paficik (14,4 %).
Samsung je sice z pohledu prodejů odsunut na druhé místo a meziročně prodal o 24,1 % jednotek méně, ale díky obratu 1,1 miliardy dolarů mu patří 18,5 % trhu, a je tak z tohoto pohledu jedničkou.
Trojkou světového trhu je HP s podílem 11,9 %, které je jedničkou v západní Evropě a Kanadě. Čtvrté LG zaznamenalo nejvyšší růst (16,6 %) mezi pěti největšími výrobci a je jedničkou v prodeji v Latinské Americe. Ve druhém čtvrtletí se LG stalo jedničkou také ve střední a východní Evropě s podílem 18,4 %. Na páté místo řadí IDC výrobce Lenovo, kterému se povedlo vrátit mezi pět největších výrobců.
Top 5 výrobců monitorů v druhém čtvrtletí 2013 (dle prodaných jednotek)
Výrobce |
Prodej 2Q 2013 |
Tržní podíl 2Q 2013 |
Prodej 2Q 2012 |
Tržní podíl 2Q 2012 |
Meziroční změna |
Dell |
5 013 048 |
14,9 % |
4 967 133 |
13,8 % |
0,9 % |
Samsung |
4 224 021 |
12,6 % |
5 567 236 |
15,8 % |
-24,1 % |
HP |
3 999 748 |
11,9 % |
4 007 786 |
11,1 % |
-0,2 % |
LG |
3 339 547 |
9,9 % |
2 863 792 |
8 % |
16,6 % |
Lenovo |
3 039 458 |
9,1 % |
3 339 311 |
9,3 % |
-9 % |
Celkem |
33 581 748 |
100 % |
35 994 550 |
100 % |
-6,7 % |
Tržní podíl pěti největších výrobců v období 2Q 2012 až 2Q 2013
Zdroj: IDC