Přechod k tzv. třetí platformě, která pokrývá oblasti mobility, sociálních médií, velkých dat a cloudu ovlivňuje také datová centra, uvedl Pavel Roland, senior research manager storage, systems & infrastructure solutions, IDC CEMA, v úvodní přednášce konference.
Při pohledu na rozdělení výdajů na IT podle druhé (tradiční IT) a třetí platformy lze vidět, že celosvětově bude letos na třetí platformu vynaloženo kolem čtvrtiny rozpočtu.
Ačkoliv lokální podíl je ještě nižší, do roku 2020 budou výdaje na tradiční IT již v podstatě stagnovat a investovat se podle Pavla Rolanda bude především do technologií třetí platformy. Vliv na to budou mít i další oddělení jako marketing, obchod či logistika, které potřebují IT k efektivnímu fungování.
Pro dokreslení situace Pavel Roland uvedl, že v regionu CEMA pro letošní rok očekávalo 55 % dotázaných nezměněné výdaje na IT, v ČR podíl činil dokonce 65 %. Nárůst výdajů resp. rozpočtu na IT v regionu předpokládalo 27 % ze 739 dotázaných.
Trendy v oblasti datových center podle IDC
Analytici IDC pozorují pronikání technologie flash (SSD disky) a získání synergického efektu při kombinaci SSD s automatickým tieringem/cacheováním, kompresí v reálném čase a tenkým provisioningem. Cena za IOPS navíc v čase klesá.
Technologie flash bude podle IDC podporovat větší využívání cloudových řešení a naopak. Jde o tlak na snížení nákladovosti, zvýšení výkonu a hlavně o cenu mezi cloudovými zákazníky.
V regionu střední a východní Evropy jsme podle IDC v cloud computingu stále na začátku v porovnání se západem. Více než 60 % organizací nemá v cloudu žádnou část svého IT. Veřejný cloud využívalo loni pouze procento dotázaných firem, privátní cloud pak 12 % a hybridní 4 %.
Proč nechtějí české organizace do cloudu?
V průzkumu IDC z roku 2012 jako hlavní důvody převažují stále (deklarované) bezpečnostní obavy (přes 50 %), další respondenti se obávají, že cloudový model není vyspělý (necelých 40 %) nebo nechtějí být závislí na jediném poskytovateli (necelých 20 %).
Pavel Roland však dodal, že IDC pozoruje v ukládání dat do cloudu a využití cloudových služeb přesun dotazů a otázek z technické úrovně na právní oblast.
Co přinesla velká data?
Mezi zákazníky jsou podle IDC velké rozdíly ve vnímání termínu velká data. V komplexním pohledu jde o běžné komponenty pokrývající infrastrukturu, management, BI a engine, který vše propojuje a pomáhá z velkých dat získat přidanou hodnotu.
V závěru své prezentace Pavel Roland upozornil na rozšiřující se nabídku konvergovaných nebo integrovaných systémů, které představují změnu myšlení při nákupu infrastruktury.
Většina zákazníků je zvyklá na model nákupu jednotlivých komponent a jejich následné integrace. Vývoj postupně dospěl nejprve k tzv. referenční architektuře (doporučená a ozkoušená kombinace serverů, síťového prostředí a softwaru) a následně ke konvergovaným systémům, kdy výrobce dodá v jednom boxu propojený hardware včetně softwaru a zasíťování. Pro český trh (vyjma velkých operátorů a korporací) jsou však tyto systémy zatím příliš drahé.
Nadále pak platí, že mezi hlavní tématy, kterými by se firmy měly zabývat, patří:
- Efektivita IT (konsolidace, virtualizace, automatizace, rozvoj DC, kapitalizace cloudu)
- Kontrola IT nákladů a přínosu obchodní hodnoty (exploze informací, analýza, sociální média)
- Rozšiřování chytrých připojených zařízení (získávání hodnoty v propojeném světě, synchronizace, zabezpečí a zkušenosti).
Zdroj: IDC, ChannelWorld