Společnost IDC uvádí, že evropský trh zařízení pro chytrou domácnost v prvním čtvrtletí 2020 vyrostl o 3,8 % na 22 milionů kusů. Dlouhodobý trend dvouciferného růstu zbrzdila pandemie onemocnění covid-19.
„Napříč kategoriemi jsme zaznamenali různé trendy,“ říká Antonio Arantes z IDC. „Tradičně se dařilo chytrým reproduktorům, chytré displeje díky nově uvedeným modelům vykázaly dokonce trojciferný růst.“
Jan Přenosil z IDC dodává, že naopak kategorie chytrých televizorů kvůli problémům s dodávkami oslabila. „Jelikož chytré TV mají největší podíl ve střední a východní Evropě, trh jako celek v tomto regionu klesl o 0,3 %.“
Analytická společnost odhaduje, že evropský trh zařízení pro chytrou domácnost poroste do roku 2024 v průměru o 16,15 % ročně. Dočasný pokles prodejů chytrých TV by však kvůli přetrvávajícím problémům s dodávkami měl pokračovat.
„Na druhou stranu očekáváme, že kategorie jako jsou drobná zařízení a chytré reproduktory budou i nadále růst, ačkoli výrazně pomalejším tempem, než jsme předpovídali na začátku roku,“ upřesňuje Arantes.
Video zábava v dočasném útlumu
Ve prvním kvartálu 2020 se podle analytické společnosti prodalo 12,4 milionu kusů zařízení pro video zábavu, což představuje meziroční pokles o 2,5 %. IDC zároveň očekává, že v roce 2024 se prodá bezmála 80 milionu kusů zařízení této kategorie.
Chytré reproduktory tvořily 17,4 % trhu; ve sledovaném období se jich dle IDC prodalo 3,9 milionu. Kategorie chytrého osvětlení, zařízení pro zabezpečení domácnosti a termostatů meziročně vyrostly o 9 % na 4,8 milionu a do konce roku 2024 by jejich prodeje v Evropě měly tvořit téměř třetinu trhu.
Z hlediska výrobců se v prvním čtvrtletí dařilo Amazonu, jenž posílil o 23,9 %; lídr trhu Google přitom rostl jen o 3,8 %. Ostatní značky z nejsilnější pětice však vykázaly pokles – Samsung o 15,6 %, LG o 7,1 % a Sony o 10,6 %.
Tabulka 1 – Top 5 výrobců v 1Q20 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Prodej 1Q19 |
Podíl 1Q19 |
Meziroč. změna |
1. Google |
3,711 |
16,8 % |
3,575 |
16,8 % |
3,8 % |
2. Amazon |
3,482 |
15,8 % |
2,810 |
13,2 % |
23,9 % |
3. Samsung |
2,407 |
10,9 % |
2,853 |
13,4 % |
-15,6 % |
4. LG |
1,979 |
9,0 % |
2,129 |
10,0 % |
-7,1 % |
5. Sony |
1,031 |
4,7 % |
1,154 |
5,4 % |
-10,6 % |
ostatní |
9,470 |
42,8 % |
8,747 |
41,2 % |
8,3 % |
Celkem |
22,080 |
100,0 % |
21,268 |
100,0 % |
3,8 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2024 |
Podíl 2024 |
CAGR'20-'24 |
video |
57,819 |
52,5 % |
79,976 |
39,9 % |
8,45% |
audio |
25,594 |
23,2 % |
46,690 |
23,3 % |
16,22 % |
osvětlení |
7,356 |
6,7 % |
32,562 |
16,2 % |
45,05 % |
zabezpečení |
11,646 |
10,6 % |
24,299 |
12,1 % |
20,18 % |
termostaty |
2,938 |
2,7 % |
6,632 |
3,3 % |
22,57 % |
ostatní |
4,859 |
4,3 % |
10,422 |
5,2 % |
21,02 % |
Celkem |
110,212 |
100,0 % |
200,581 |
100,0 % |
16,15 % |
Zdroj: IDC