Společnost IDC ve své aktuální analýze uvádí, že v druhém čtvrtletí 2019 se celosvětově prodalo 34,2 milionu kusů základních i chytrých hodinek a chytrých náramků. To představuje meziroční nárůst o 28,8 %.
Trhu vévodí pětice nejsilnějších výrobců, jež ve sledovaném období zvýšila svůj celkový tržní podíl na 65,7 %; ještě vloni to dle IDC bylo přitom zhruba 53 %. Prodej podporují nabídkou nových zařízení i propagačními akcemi.
„Výrobci i uživatelé v případě náramkových chytrých zařízení věnují velkou pozornost aplikacím na podporu zdraví a kondice,“ říká Jitesh Ubrani z IDC. „Začínají se prosazovat i zařízení podporující bezkontaktní platby.“
Ramon T. Llamas z IDC dodává, že vedle funkcí na měření času a pohybových aktivit se uživatelé začínají zajímat i o možnost ovládat hodinky či náramky pomocí chytrých asistentů či propojovat je s dalšími chytrými domácími zařízeními.
Pozitivní výhled i do budoucna
Analytická společnost odhaduje, že segment chytrých zařízení na zápěstí si udrží pozitivní vývoj i do budoucna. Do konce tohoto roku by měl vyrůst o 21,7 % na 152,7 milionu kusů, a do roku 2023 by měl růst v průměru o 6,2 % ročně na 194,1 milionu kusů.
O výraznější růst se ovšem podle IDC postarají zejména hodinky. Prodej náramků by měl podle prognózy až do roku 2023 stagnovat s průměrným růstem o 0,1 % ročně a jejich podíl na celkovém trhu by měl klesnout z 41,2 % v roce 2019 na 32,5 % v roce 2023.
Trojciferná radost pro Huawei a Samsung
První příčku v žebříčku výrobců udrželo Xiaomi, jež v druhém kvartálu 2019 vyrostlo o 42,2 %. Firmě se daří zejména na čínském trhu. Druhý se umístil Apple s 7% meziročním růstem, do konce roku by si však mohl polepšit díky uvedení nového modelu hodinek.
Raketový vzestup o 175,7 % zaznamenalo Huawei, a to zejména díky cílení na mladší generaci značkou Honor. Pionýr trhu, firma Fitbit, ve sledovaném období posílila o 32 %. Raduje se i pátý Samsung, jenž vykázal růst o 195,1 %.
IDC podotýká, že Huawei a Samsung dosáhly trojciferného růstu na trhu chytrých hodinek a náramků zejména díky tomu, že tato zařízení prodávají společně se svými chytrými telefony.
Tabulka 1 – Výsledky největších výrobců chytrých náramků a hodinek v 2Q19 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q19 |
Podíl 2Q19 |
Prodej 2Q18 |
Podíl 2Q18 |
Meziroč. změna |
1. Xiaomi |
5,9 |
17,3 % |
4,2 |
15,6 % |
42,2 % |
2. Apple |
5,1 |
14,8 % |
4,7 |
17,8 % |
7,0 % |
3. Huawei |
4,8 |
14,1 % |
1,7 |
6,6 % |
175,7 % |
4. Fitbit |
3,5 |
10,1 % |
2,6 |
9,9 % |
32,0 % |
5. Samsung |
3,2 |
9,4 % |
1,1 |
4,1 % |
195,1 % |
ostatní |
11,7 |
34,3 % |
12,2 |
45,9 % |
-4,0 % |
Celkem |
34,2 |
100,0 % |
26,6 |
100,0 % |
28,8 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prognóza vývoje trhu podle typu zařízení (miliony kusů)
Zařízení |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR* '19-'23 |
chytré hodinky |
66,5 |
43,5 % |
105,3 |
54,3 % |
12,2 % |
základní hodinky |
23,3 |
15,3 % |
25,6 |
13,2 % |
2,4 % |
chytré náramky |
62,9 |
41,2 % |
63,2 |
32,5 % |
0,1 % |
Celkem |
152,7 |
100,0 % |
194,1 |
100,0 % |
6,2 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC