Prognóza společnosti IDC předpovídá, že segment nositelné elektroniky čeká do roku 2019 silný růst. Analytici odhadují, že za letošní rok se celosvětově prodá 80 milionů nositelných zařízení, v roce 2016 to má být již 111 milionů a v roce 2019 dokonce 215 milionů. Pětiletá složená roční míra růstu trhu má dosáhnout 28 %.
IDC zároveň upozorňuje na to, že trh projde proměnou a objeví se na něm nové produktové kategorie. Zatímco dnes hrají prim náramky, zejména ty „hloupé“ používané např. ve sportu nebo fitness, v příštích letech se máme stát svědky šíření chytrého oblečení, brýlí nebo sluchátek. Svůj potenciál má nositelná elektronika teprve projevit.
„Chytré oblečení, brýle nebo sluchátka jsou zatím v počátečním stádiu. V současnosti se může zdát, že nejsou o moc chytřjší než jejich analogové protějšky, ale již příští generace nositelné elektroniky by měla nabídnout o mnoho lepší zkušenost a možná i posílit lidské schopnosti,“ uvedl analytik IDC Jitesh Ubrani.
Dnešní chytré hodinky nejsou nic...
Hlavní sílou trhu však má během příštích let zůstat segment chytrých hodinek. IDC uvádí, že za rok 2015 se jich globálně prodá 21,3 milionu, v roce 2016 již 34,3 milionu a v roce 2019 88,3 milionu. Složená míra růstu má u chytrých hodinek dosáhnout 42,8 %. Ani zde se podle IDC ještě naplno neprojevil potenciál těchto zařízení.
„Dnešní chytré hodinky nejsou nic v porovnání s těmi, které budeme používat v budoucnu. Mobilní konektivita, senzory a v neposlední řadě dynamický trh aplikací třetích stran, to vše je připraveno v budoucnu změnit pravidla hry a zvýšit atraktivitu i hodnotu celého segmentu,“ předpovídá Ramon Llamas, vedoucí výzkum IDC v oblasti nositelné elektroniky.
Apple bude příštích pět let lídrem trhu...
… a zřejmě i dlouho poté. Hodinky Apple Watch a jejich operační systém watchOS se podle IDC stanou určitým etalonem, s nímž budou srovnávány ostatní chytré hodinky a platformy. V roce 2019 se má prodat přes 45 milionů zařízení s tímto systémem, více než všech zařízení s ostatními platformami dohromady.
Na paty mu však postupně má šlapat platforma Android Wear, jejíž podíl má v roce 2019 dosahovat přes 38 %. „Plnokrevný“ Android má zůstat v oblasti nositelné elektroniky marginální platformou, podobně jako Linux. Výhodou Android Wear bude to, že po něm již dnes sahají velcí výrobci elektroniky (Asus, Huawei, LG, Motorola nebo Sony) i tradiční výrobci hodinek (Fossil nebo Tag Heuer).
Z trhu nemá zmizet ani „veterán“ tohoto mladého segmentu, a sice Pebble se svým Pebble OS, který však podle IDC také čeká odsun na okraj zájmu a 2,3% tržní podíl v roce 2019 oproti slušným 8,6 % v roce letošním. Jen o desetinu procentního bodu lépe na tom má v roce 2019 být Tizen od Samsungu.
Tabulka – Prognóza výsledků prodeje chytrých hodinek podle operačních systémů (miliony jednotek)
Operační systém |
Prodej 2015 |
Podíl 2015 |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
CAGR* '15-'19 |
Android |
0,4 |
2,1 % |
1,1 |
1,2 % |
25,8 % |
Android Wear |
3,2 |
15,2 % |
34,3 |
38,8 % |
80,5 % |
Linux |
0,2 |
0,9 % |
1,1 |
1,2 % |
54,5 % |
Pebble OS |
1,8 |
8,6 % |
2,3 |
2,6 % |
5,8 % |
Tizen |
1,7 |
8,2 % |
2,5 |
2,8 % |
9,5 % |
watchOS |
13,0 |
61,3 % |
45,2 |
51,1 % |
36,5 % |
ostatní |
0,8 |
3,8 % |
1,9 |
2,2 % |
23,8 % |
Celkem |
21,3 |
100,0 % |
88,3 |
100,0 % |
42,8 % |
*CAGR = složená roční míra růstu
Zdroj: IDC
Graf – Prognóza vývoje trhu podle produktových kategorií
Zdroj: IDC