Společnost IDC ve své aktuální zprávě informuje, že celosvětový trh nositelné elektroniky dosáhl v posledním čtvrtletí loňského roku nového rekordu – dodávky se vyšplhaly na 171 milionu kusů, což představuje meziroční zlepšení o 10,8 %.
Analytici poukazují na to, že trh si svoji dynamiku udržel zejména díky nově uváděným produktům a pokračující poptávce po zařízeních pro monitorování zdraví a kondice. Dodávky za celý rok vyrostly o 20 % na 533,6 milionu kusů.
Nejsilnější kategorií zůstávají sluchátka; ta si ve čtvrtém kvartálu připsala meziroční růst o 9,6 % a tvořila tak bezmála dvě třetiny celého trhu nositelné elektroniky. Výrazný růst ve sledovaném období zaznamenaly i méně známé kategorie.
Oura a Ray-Ban na scéně
Jedná se zejména o brýle bez displeje, prsteny, připojené boty a další. Tato široká kategorie na sklonku roku vykázala meziroční růst o 94,1 %, a to zejména díky produktům jako prsteny Oura Ring a brýle Facebook/Ray-Ban Stories.
„Zatímco řada společností celý rok 2021 bojovala s nabídkou, řada problémů začala během čtvrtletí ustupovat, což značkám umožnilo dodávat rekordní objemy zařízení a zároveň rozšiřovat produktové řady,“ komentuje Jitesh Ubrani z IDC.
„Nicméně problémy se zásobami donutily mnoho společností zamyslet se nad službami. To pravděpodobně bude hrát klíčovou roli, jelikož to umožní dodavatelům experimentovat s jejich obchodními modely,“ dodává.
Představte si Imagine
Z hlediska jednotlivých výrobců stále platí, že trhu s velkým náskokem dominuje Apple, ačkoli jeho celkový podíl na trhu meziročně mírně klesl. Apple za celý rok 2021 dodal 161,8 milionu kusů chytré elektroniky a držel 30,3 % trhu.
Na druhé příčce skončilo Xiaomi, které si meziročně polepšilo o 7,1 %. V závěsu za čínským výrobcem se nachází jihokorejský Samsung, jenž v uplynulém roce posílil o 20,1 %, následovaný Huawei, které vyrostlo o 25,6 %.
Do nejsilnější pětice výrobců nositelné elektroniky se vyšvihla ještě společnost Imagine Marketing, která stojí za značkou BoAt a soustředí se zejména na cenově dostupné chytré hodinky. Za celý rok společnost vyrostla o úctyhodných 163,4 %.
Tabulka 1 – Výsledky největších výrobců nositelné elektroniky v 4Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q21 |
Podíl 4Q21 |
Prodej 4Q20 |
Podíl 4Q20 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
59,7 |
34,9 % |
55,6 |
36,0 % |
7,3 % |
2. Xiaomi |
14,6 |
8,6 % |
13,6 |
8,8 % |
7,9 % |
3. Samsung |
13,6 |
7,9 % |
13,1 |
8,5 % |
3,8 % |
4. Huawei |
11,5 |
6,7 % |
8,5 |
5,5 % |
35,6 % |
5. Imagine Marketing |
9,2 |
5,4 % |
5,4 |
3,5 % |
69,6 % |
ostatní |
62,5 |
36,6 % |
58,2 |
37,7 % |
7,4 % |
Celkem |
171,0 |
100,0 % |
154,3 |
100,0 % |
10,8 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky největších výrobců nositelné elektroniky v 2021 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
161,8 |
30,3 % |
151,5 |
34,1 % |
6,8 % |
2. Xiaomi |
54,4 |
10,2 % |
50,8 |
11,4 % |
7,1 % |
3. Samsung |
48,1 |
9,0 % |
40,1 |
9,0 % |
20,1 % |
4. Huawei |
42,7 |
8,0 % |
34,0 |
7,6 % |
25,6 % |
5. Imagine Marketing |
26,8 |
5,0 % |
10,2 |
2,3 % |
163,4 % |
ostatní |
199,9 |
37,5 % |
158,2 |
35,6 % |
26,3 % |
Celkem |
533,6 |
100,0 % |
444,7 |
100,0 % |
20,0 % |
Zdroj: IDC
Graf – Výsledky největších výrobců nositelné elektroniky v 4Q21
Zdroj: IDC