Společnost IDC uvádí, že prodej nositelné elektroniky v Evropě v prvním čtvrtletí 2019 vzrostl o raketových 118,5 % na 10 milionů kusů. Nejpoptávanější kategorií byla chytrá sluchátka (40,1 %), následovaná hodinkami (36,6 %) a náramky (22,9 %).
Největším odbytištěm je západní Evropa, kde se prodalo 82 % nositelné elektroniky. Na druhou stranu v našem regionu CEE vyskočil prodej chytrých hodinek o 140 %, což naznačuje velký hlad spotřebitelů po pokročilejších a dražších zařízeních.
„Přestože sluchátka co do prodejů předstihla hodinky, obě kategorie doplňují propojený ekosystém chytrých zařízení,“ vysvětluje Francisco Almeida z IDC.
„Ale zatímco v případě hodinek spotřebitelé aktivně hledají specifické funkce, jež nositelná elektronika nabízí, v případě sluchátek hraje prim jejich základní vlastnost, totiž přehrávání hudby,“ doplňuje.
Poptávka po chytrých sluchátkách ve sledovaném období vystřelila o 298 %, především zásluhou Airpods od Applu a značky Beats. Almeida dodává, že tito dva výrobci se postarali o více než polovinu prodejů chytrých sluchátek v Evropě.
Daří se hodinkám i náramkům, ale...
IDC uvádí, že prodej chytrých hodinek v Evropě v prvním kvartálu tohoto roku vyrostl o 41 %. Úspěšně se drží Samsung i Apple, specializované značky jako Fitbit a Garmin se nadále více orientují na produkci zařízení s pokročilejšími funkcemi.
Podle analytiků se ve vzduchu sice vznáší příslib hybridních propojených hodinek módních značek, k jejich uvedení však zatím nedošlo. Pro běžného spotřebitele se totiž jedná o zařízení s nesmírně vysokou cenovkou.
Drží se i poptávka po chytrých náramcích, která ve sledovaném období meziročně vzrostla o 149 %. Úspěch slaví hlavně značky Xiaomi, Fitbit a Huawei, kteří lákají na nízké ceny. V některých oblastech kontinentu se však potýkají s vysokou nasyceností trhu.
Společnost odhaduje, že v Evropě se letos prodá celkem 45,6 milionu kusů nositelné elektroniky. Do roku 2023 by měl trh růst v průměru o 9,3 % ročně.
Tabulka – Výsledky největších výrobců v 1Q19 v regionu EMEA (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q19 |
Podíl 1Q19 |
Prodej 1Q18 |
Podíl 1Q18 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
3,40 |
33,8 % |
1,73 |
37,7 % |
96,1 % |
2. Samsung |
1,59 |
15,8 % |
0,45 |
9,7 % |
254,1 % |
3. Xiaomi |
0,87 |
8,6 % |
0,09 |
1,9 % |
915,3 % |
4. Fitbit |
0,83 |
8,3 % |
0,52 |
11,3 % |
59,1 % |
5. Garmin |
0,64 |
6,4 % |
0,47 |
10,3 % |
35,5 % |
ostatní |
2,73 |
27,1 % |
1,34 |
29,1 % |
103,7 % |
Celkem |
10,06 |
100,0 % |
4,60 |
100,0 % |
118,5 % |
Zdroj: IDC