Společnost IDC ve své aktuální prognóze uvádí, že celkový globální prodej nositelné elektroniky letos vyroste na 222,9 milionu kusů. Při průměrném ročním růstu o 7,9 % by se pak v roce 2023 mělo prodat 302,3 milionu kusů těchto zařízení.
Analytici odhadují, že zásadní podíl na růstu bude mít propagace chytrých hodinek a chytrých sluchátek, které v roce 2023 budou tvořit více než 70 % všech prodejů. Rozšíří se nejen portfolio zařízení, ale i možnost jejich využití.
„Chytré hodinky budou sice i nadále ukazovat čas, ale čím dál více budou fungovat jako poradci pro zdravý životní styl na zápěstí. Zároveň budou lépe komunikovat s dalšími aplikacemi a systémy v práci i doma,“ říká Ramon T. Llamas z IDC.
Podobně to bude i u chytrých sluchátek. „Stále budou přehrávat hudbu, ale k funkcím se připojí i překlady z cizích jazyků, služby chytrých asistentů či poskytování koučinku,“ dodává Llamas.
Hodinky jako součást ekosystému chytré domácnosti
Z hlediska jednotlivých zařízení IDC odhaduje, že poptávka po chytrých hodinkách bude stoupat v průměru o 9,4 % ročně z 91,8 milionu v roce 2019 na 131,6 milionu v roce 2023. Vedoucí Apple bude v roce 2023 držet 25,9% podíl na trhu.
Analytická společnost dodává, že vedle role pomocníků pro zdravý životní styl budou chytré hodinky čím dál častěji využívány jako rodičovská kontrola pro dohled nad polohou potomků. Zároveň budou postupně vrůstat do ekosystému chytré domácnosti.
Prodej sluchátek vzroste z 72 milionů v roce 2019 na 105,3 milionu v roce 2023. IDC očekává, že výrobci se začnou více soustředit na vyvíjení funkcí pro nedoslýchavé či neslyšící.
Naopak poptávka po chytrých náramcích by měla do roku 2023 vzrůst o pouhých 0,3 %, což naznačuje nasycenost trhu. Zde se budou prosazovat zejména čínské značky jako Xiaomi či Huawei, jelikož chytré náramky se budou prodávat hlavně v Číně.
Spotřebitelé z vyspělých ekonomik budou postupně přecházet na chytré hodinky.
Tabulka – Prognóza vývoje trhu podle produktových kategorií (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR* '19-'23 |
hodinky |
91,8 |
41,2 % |
131,6 |
43,5 % |
9,4 % |
sluchátka |
72,0 |
32,3 % |
105,3 |
34,8 % |
10,0 % |
náramky |
54,2 |
24,3 % |
55,0 |
18,2 % |
0,3 % |
ostatní |
5,0 |
2,2 % |
10,4 |
3,4 % |
20,3 % |
Celkem |
222,9 |
100,0 % |
302,3 |
100,0 % |
7,9 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC