Český trh se potřebním tiskovým materiálem se v druhém pololetí loňského roku smrštil meziročně o 2,1 % v počtu prodaných jednotek a o 4,9 % v hodnotě.
Vyplývá to ze studie společnosti IDC , podle níž je tuzemská situace podobná jako v celém regionu – kompatibilní „klony“ originálních náplní mění podobu trhu.
„Klony začínají být vážným problémem českého trhu, s dopadem jak na velké, tak tradiční lokální výrobce “ uvádí Tomáš Hoda, research manager v IDC.
„Koncoví uživatelé, zejména ti, kteří používají levná zařízení, stále upřednostňují cenu před kvalitou a neberou v potaz TCO (celkové náklady na vlastnictví) a další faktory.
Trh je velmi citlivý na cenu a mnoho spotřebitelů sahá po těch nejlevnějších produktech. Velcí výrobci originálního materiálu, případně místní tradiční výrobci kompatibilních náplní, se mohou těžko bránit – tyto levné klony jsou dováženy přímo z Asie a jsou legální .“
Prodej dvou hlavních typů spotřebního materiálu se u nás lišil. Zatímco prodej inkoustových náplní v druhém pololetí 2013 klesl o 4,9 %, laserové náplně vyrostly o 2 %.
Prodej originálního inkoustového materiálu poklesl o 9,6 %, zatímco neoriginální náplně se prodávaly v meziročním srovnání o 1,2 % lépe. Podobně tomu bylo v laserovém segmentu, kde prodej originálních náplní poklesl o 1,9 % a u neoriginálních vyrostl o 6,6 %.
Největšího mezipololetního růstu prodeje pak dosáhly barevné tonery, a sice o 9,1 %. I zde byl patrný mnohem rychlejší růst kompatibilních tonerů oproti originálním.
Zdroj: IDC