Společnost IDC informuje, že globální dodávky tabletů v posledním čtvrtletí 2021 v meziročním srovnání klesly o 11,9 % na 46 milionů kusů. Pozitivnější je, že za celý loňský rok dodávky stouply o 3,2 % a dosáhly 168,8 milionu kusů, což je nejlepší výsledek od roku 2016.
Chmurnější vývoj analytici zaznamenali v případě chromebooků. Jejich dodávky se na sklonku roku propadly o 63,6 % na pouhých 4,8 milionu kusů. Ze celý rok 2021 nicméně trh chromebooků vzrostl o 13,5 % na 37 milionů dodaných kusů.
„Ačkoli byl rok 2021 pro trh tabletů skvělým rokem, dodávky se začaly zpomalovat v souvislosti s tím, jak trh v řadě regionů překonal maximální poptávku,“ komentuje výsledky Anuroopa Natarajová z IDC.
ChannelWorld, který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopis. V tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně, najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály, působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.
Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.
Natarajová ovšem jedním dechem dodává, že dodávky v blízké budoucnosti zůstanou na předpandemické úrovni. Pomůže zejména fakt, že pro uživatele zůstává vzdělávání a práce na dálku či konzumace mediálních obsahů prioritou.
„Velká část původní poptávky po chromeboocích byla nasycena na primárních trzích, jako jsou USA a Evropa, což vedlo ke zpomalení celkových dodávek. Poptávka po chromeboocích na rozvíjejících se trzích však v minulém roce neustále rostla,“ popisuje situaci na trhu chromebooků Jitesh Ubrani z IDC.
Chromebookům podle něj rovněž uškodila omezená zásoba vyvolaná tím, že výrobci kvůli nedostatku komponentů upřednostňovali zařízení s vyšší prodejní cenou, tzn. počítače s operačním systémem Windows.
Chromebooková euforie je u konce
Co se jednotlivých výrobců týče, Apple uhájil prvenství na trhu tabletů a za celý rok 2021 vyrostl o 8,4 %. Druhá příčka patří Samsungu, který si polepšil jen o 3,8 %, následuje Lenovo, které díky 19,2% meziročnímu růstu drží zhruba desetinu trhu.
Lídrem na trhu chromebooků je HP, a to i přes 86,7% meziroční propad v posledním čtvrtletí. Výrobce za celý rok vyrostl o 9,3 %. Podobný osud potkalo i celkově druhé Lenovo, jež na konci roku oslabilo o 73,5 %, za celý rok si ale polepšil o solidních 23,4 %.
Nasycenost trhu pociťují i další výrobci – třetí Acer sice ve čtvrtém kvartálu 2021 dodal nejvíce chromebooků, i tak ale v meziročním srovnání propadl o 43,3 %. Za celý rok pak zaznamenal růst o 4,6 %.
Z roku 2021 na poli chromebooků se podle společnosti IDC může částečně radovat Samsung. Zatímco jeho dodávky se na konci roku propadly o 22,4 %, výrobce za celý rok vyrostl o 77,2 %.
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 4Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q21 |
Podíl 4Q21 |
Prodej 4Q20 |
Podíl 4Q20 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
17,5 |
38,0 % |
19,1 |
36,6 % |
–8,6 % |
2. Samsung |
7,3 |
15,9 % |
9,3 |
17,8 % |
–21,6 % |
3. Lenovo |
4,6 |
10,0 % |
6,2 |
11,8 % |
–25,4 % |
4. Amazon |
3,6 |
7,9 % |
3,6 |
6,8 % |
1,3 % |
5. Huawei* |
2,5 |
5,5 % |
2,9 |
5,6 % |
–13,9 % |
ostatní |
10,5 |
22,8 % |
11,1 |
21,3 % |
–5,9 % |
Celkem |
46,0 |
100,0 % |
52,2 |
100,0 % |
-11,9 % |
5. Huawei (vč. Honoru v 4Q20) |
2,5 |
5,5 % |
3,3 |
6,3 % |
–23,5 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu tabletů v 2021 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
57,8 |
34,2 % |
53,3 |
32,6 % |
8,4 % |
2. Samsung |
30,9 |
18,3 % |
29,7 |
18,2 % |
3,8 % |
3. Lenovo |
17,7 |
10,5 % |
14,8 |
9,1 % |
19,2 % |
4. Amazon |
16,1 |
9,5 % |
14,0 |
8,6 % |
15,1 % |
5. Huawei* |
9,7 |
5,7 % |
14,3 |
8,7 % |
–32,1 % |
ostatní |
36,7 |
21,7 % |
37,4 |
22,8 % |
–1,8 % |
Celkem |
168,8 |
100,0 % |
163,5 |
100,0 % |
3,2 % |
5. Huawei (vč. Honoru v 4Q20) |
9,7 |
5,7 % |
16,0 |
9,8 % |
–39,5 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 3 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 4Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q21 |
Podíl 4Q21 |
Prodej 4Q20 |
Podíl 4Q20 |
Meziroč. změna |
1. Acer |
1,3 |
26,3 % |
2,2 |
16,8 % |
–43,3 % |
2. Dell |
1,0 |
20,3 % |
2,7 |
20,3 % |
–63,6 % |
3. Lenovo |
0,8 |
16,1 % |
2,9 |
22,1 % |
–73,5 % |
4. Samsung |
0,6 |
12,3 % |
0,8 |
5,8 % |
–22,4 % |
5. HP |
0,5 |
9,9 % |
3,5 |
26,9 % |
–86,7 % |
ostatní |
0,7 |
15,2 % |
1,1 |
8,1 % |
–31,8 % |
Celkem |
4,8 |
100,0 % |
13,1 |
100,0 % |
-63,6 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 4 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 2021 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Meziroč. změna |
1. HP |
10,2 |
27,7 % |
9,4 |
28,8 % |
9,3 % |
2. Lenovo |
8,3 |
22,4 % |
6,7 |
20,7 % |
23,4 % |
3. Acer |
6,4 |
17,3 % |
6,1 |
18,7 % |
4,6 % |
4. Dell |
5,4 |
14,6 % |
5,7 |
17,5 % |
–5,2 % |
5. Samsung |
3,2 |
8,8 % |
1,8 |
5,6 % |
77,2 % |
ostatní |
3,4 |
9,2 % |
2,8 |
8,7 % |
19,5 % |
Celkem |
37,0 |
100,0 % |
32,6 |
100,0 % |
13,5 % |
Zdroj: IDC