IDC: Celosvětový trh tabletů a chromebooků na konci roku zvolnil tempo

2. 2. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © Elenathewise - Fotolia.com
Výrobci chromebooků a tabletů v posledním čtvrtletí 2021 povětšinou ztráceli, i tak byl pro ně rok 2021 veskrze úspěšný.

Společnost IDC informuje, že globální dodávky tabletů v posledním čtvrtletí 2021 v meziročním srovnání klesly o 11,9 % na 46 milionů kusů. Pozitivnější je, že za celý loňský rok dodávky stouply o 3,2 % a dosáhly 168,8 milionu kusů, což je nejlepší výsledek od roku 2016.

Chmurnější vývoj analytici zaznamenali v případě chromebooků. Jejich dodávky se na sklonku roku propadly o 63,6 % na pouhých 4,8 milionu kusů. Ze celý rok 2021 nicméně trh chromebooků vzrostl o 13,5 % na 37 milionů dodaných kusů.

Ačkoli byl rok 2021 pro trh tabletů skvělým rokem, dodávky se začaly zpomalovat v souvislosti s tím, jak trh v řadě regionů překonal maximální poptávku,“ komentuje výsledky Anuroopa Natarajová z IDC.

 

ChannelWorld, který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopisV tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně, najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály, působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.

Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě

Natarajová ovšem jedním dechem dodává, že dodávky v blízké budoucnosti zůstanou na předpandemické úrovni. Pomůže zejména fakt, že pro uživatele zůstává vzdělávání a práce na dálku či konzumace mediálních obsahů prioritou.

Velká část původní poptávky po chromeboocích byla nasycena na primárních trzích, jako jsou USA a Evropa, což vedlo ke zpomalení celkových dodávek. Poptávka po chromeboocích na rozvíjejících se trzích však v minulém roce neustále rostla,“ popisuje situaci na trhu chromebooků Jitesh Ubrani z IDC.

Chromebookům podle něj rovněž uškodila omezená zásoba vyvolaná tím, že výrobci kvůli nedostatku komponentů upřednostňovali zařízení s vyšší prodejní cenou, tzn. počítače s operačním systémem Windows.

Chromebooková euforie je u konce

Co se jednotlivých výrobců týče, Apple uhájil prvenství na trhu tabletů a za celý rok 2021 vyrostl o 8,4 %. Druhá příčka patří Samsungu, který si polepšil jen o 3,8 %, následuje Lenovo, které díky 19,2% meziročnímu růstu drží zhruba desetinu trhu.

Lídrem na trhu chromebooků je HP, a to i přes 86,7% meziroční propad v posledním čtvrtletí. Výrobce za celý rok vyrostl o 9,3 %. Podobný osud potkalo i celkově druhé Lenovo, jež na konci roku oslabilo o 73,5 %, za celý rok si ale polepšil o solidních 23,4 %.

Nasycenost trhu pociťují i další výrobci – třetí Acer sice ve čtvrtém kvartálu 2021 dodal nejvíce chromebooků, i tak ale v meziročním srovnání propadl o 43,3 %. Za celý rok pak zaznamenal růst o 4,6 %.

Z roku 2021 na poli chromebooků se podle společnosti IDC může částečně radovat Samsung. Zatímco jeho dodávky se na konci roku propadly o 22,4 %, výrobce za celý rok vyrostl o 77,2 %.

Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 4Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 4Q21 

Podíl 4Q21

Prodej 4Q20

Podíl 4Q20

Meziroč. změna

1. Apple

17,5

38,0 %

19,1

36,6 %

–8,6 %

2. Samsung

7,3

15,9 %

9,3

17,8 %

–21,6 %

3. Lenovo

4,6

10,0 %

6,2

11,8 %

–25,4 %

4. Amazon

3,6

7,9 %

3,6

6,8 %

1,3 %

5. Huawei*

2,5

5,5 %

2,9

5,6 %

–13,9 %

ostatní

10,5

22,8 %

11,1

21,3 %

–5,9 %

Celkem

46,0

100,0 %

52,2

100,0 %

-11,9 %

5. Huawei (vč. Honoru v 4Q20)

2,5

5,5 %

3,3

6,3 %

–23,5 %

* bez Honoru

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu tabletů v 2021 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2021

Podíl 2021

Prodej 2020

Podíl 2020

Meziroč. změna

1. Apple

57,8

34,2 %

53,3

32,6 %

8,4 %

2. Samsung

30,9

18,3 %

29,7

18,2 %

3,8 %

3. Lenovo

17,7

10,5 %

14,8

9,1 %

19,2 %

4. Amazon

16,1

9,5 %

14,0

8,6 %

15,1 %

5. Huawei*

9,7

5,7 %

14,3

8,7 %

–32,1 %

ostatní

36,7

21,7 %

37,4

22,8 %

–1,8 %

Celkem

168,8

100,0 %

163,5

100,0 %

3,2 %

5. Huawei (vč. Honoru v 4Q20)

9,7

5,7 %

16,0

9,8 %

–39,5 %

* bez Honoru

Zdroj: IDC

Tabulka 3 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 4Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 4Q21

Podíl 4Q21

Prodej 4Q20 

Podíl 4Q20

Meziroč. změna

1. Acer

1,3

26,3 %

2,2

16,8 %

–43,3 %

2. Dell

1,0

20,3 %

2,7

20,3 %

–63,6 %

3. Lenovo

0,8

16,1 %

2,9

22,1 %

–73,5 %

4. Samsung

0,6

12,3 %

0,8

5,8 %

–22,4 %

5. HP 

0,5

9,9 %

3,5

26,9 %

–86,7 %

ostatní

0,7

15,2 %

1,1

8,1 %

–31,8 %

Celkem

4,8

100,0 %

13,1

100,0 %

-63,6 %

Zdroj: IDC

bitcoin školení listopad 24

Tabulka 4 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 2021 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2021

Podíl 2021

Prodej 2020

Podíl 2020

Meziroč. změna

1. HP

10,2

27,7 %

9,4

28,8 %

9,3 %

2. Lenovo

8,3

22,4 %

6,7

20,7 %

23,4 %

3. Acer

6,4

17,3 %

6,1

18,7 %

4,6 %

4. Dell

5,4

14,6 %

5,7

17,5 %

–5,2 %

5. Samsung

3,2

8,8 %

1,8

5,6 %

77,2 %

ostatní

3,4

9,2 %

2,8

8,7 %

19,5 %

Celkem

37,0

100,0 %

32,6

100,0 %

13,5 %

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Gartner: Šťastné a veselé, výdaje na IT příští rok vzrostou bezmála o desetinu
Gartner: Šťastné a veselé, výdaje na IT příští rok vzrostou bezmála o desetinu
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Fortinet: V roce 2025 se připravte na větší a odvážnější útoky
Fortinet: V roce 2025 se připravte na větší a odvážnější útoky
ComSource: Čtvrtinu dat nahraných z mobilu na internet tvoří obsah pro sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat nahraných z mobilu na internet tvoří obsah pro sociální sítě
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo