Společnost IDC přináší smíšené zprávy z globálního trhu WLAN produktů. Zatímco podniková poptávka ve třetím čtvrtletí 2021 meziročně vyrostla o 11,9 % na 1,9 miliardy dolarů, ta spotřebitelská oslabila o 7,3 % na 2,4 miliardy.
Celkově tak trh ve sledovaném období spíše stagnoval při růstu o 0,4 %. Potěšující je fakt, že úspěch v podnikovém segmentu staví na silném prvním pololetí, kdy trh ve srovnání s prvními dvěma kvartály roku 2020 posílil o 23,5 %.
Ve srovnání se třetím čtvrtletím roku 2019 – před globální pandemií covidu-19 – tržby v uplynulém kvartálu vzrostly o 20,1 %. To podle analytiků ukazuje, že poptávka v podnikové síti WLAN je organicky silná.
Wi-Fi 6 se daří i mezi spotřebiteli
IDC dále informuje, že růst trhu podnikových WLAN je i nadále poháněn nejnovějším standardem Wi-Fi 6 (802.11ax). Tyto přístupové body (AP) tvořily 62,2 % tržeb v segmentu závislých AP a 50,7 % jednotkových dodávek v rámci segmentu. Zbytek tvořila zařízení na standardu Wi-Fi 5, starší se zde již nevyskytují.
Produktům podporujícím Wi-Fi 6 se podle analytické společnosti daří i ve spotřebitelském segmentu. Ve třetím kvartálu tvořily necelých 27,9 % prodané hodnoty, dalších 61,4 % připadalo standardu Wi-Fi 5.
„Podnikový WLAN je dynamický trh, který během prvních tří čtvrtletí roku stabilně rostl,“ říká Brandon Butler z IDC. „Ani jemu se však nevyhýbají výzvy spojené s ekonomickou nejistotou a problémy s dodavatelským řetězcem.“
Všichni hlavní vendoři rostli
Podnikový trh WLAN navíc podle analytiků ve třetím kvartálu rostl ve většině regionů. Pevninská Čína posílila o bezmála 38 %, Austrálie vyrostla o téměř 25 %; naopak japonský trh vykázal meziroční propad o 21,3 %.
Smíšené výsledky přinesl i trh na západní polokouli. Trh v USA ve sledovaném období vzrostl o 3,8 %, Latinská Amerika dokonce o 63,7 %, mírný pokles o 1 % si připsala Kanada. Západní Evropa posílila o 16 %, náš region CEE o necelých 12 %.
Tržby navíc rostly všem hlavním výrobcům. Lídr Cisco si meziročně polepšil o 7,7 % a drží 41,5% podíl na trhu, druhé HPE-Aruba posílilo o 5 %, podobně jako třetí Ubiquiti s 6,5% meziročním zlepšením.
Ještě lepší výsledky zaznamenali zbývající dva výrobci z top pětice. Huawei se podařilo zvýšit tržby o 36,6 %, H3C pak vyrostlo dokonce o 56,3 %. Tržní podíl výrobce v mezikvartálním srovnání vzrostl o jeden procentní bod na 5,8 %.
Graf – Kvartální vývoj tržních podílů v podnikovém WLAN
Zdroj: IDC