Společnost IDC ve svojí nejnovější zprávě ze světa PC uvádí, že globální trh ve třetím čtvrtletí 2022 opět oslabil o 15 % na 74,3 milionu kusů zařízení. Dobrou zprávou nicméně je, že objemy dodávek se stále výrazně drží nad předpandemickou úrovní.
„Poptávka spotřebitelů je i nadále slabá. Propad nicméně pomohly zmírnit propagační aktivity Applu a dalších velkých hráčů, díky kterým se podařilo udělat zub do skladových zásob dodavatelů,“ komentuje Jitesh Ubrani z IDC.
„Kromě objemů zásilek budeme v tomto čtvrtletí bedlivě sledovat vývoj průměrných prodejních cen,“ dodává Linn Huangová z IDC s tím, že nedostatek zařízení v posledních letech způsobil, že se produktový mix překlopil na stranu prémiových modelů.
To podle analytičky ve spojení s rostoucími náklady na komponenty a logistiku vyhnalo průměrné prodejní ceny v prvním čtvrtletí letošního roku po pěti kvartálech růstu v řadě až na 910 dolarů, což je dle IDC nejvíce od roku 2004.
„S tím, jak se zpomaluje poptávka, promo akce se rozjíždějí do plných obrátek a zároveň dochází ke snižování objednávek, došlo v druhém kvartálu 2022 k poklesu průměrných prodejních cen, jenž dále pokračuje,“ uzavírá Huangová.
Trhák Applu
Co se jednotlivých výrobců týče, jednička trhu Lenovo ve třetím kvartálu 2022 oslabila o 16,1 % na necelých 16,9 milionu kusů. Ještě větší úbytek si připsalo druhé HP (o 27,8 % na 12,7 milionu) i třetí Dell (o 21,2 % na necelých 12 milionů).
Naopak výrazný růst o celých 40 % za 10 milionů kusů zaznamenal Apple, jenž v meziročním srovnání dokázal zvýšit svůj tržní podíl o více než pět procentních bodů. Asus na páté příčce klesl o 7,8 % na 5,5 milionu kusů.
Tabulka – Výsledky globálního trhu PC v 3Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q22 |
Podíl 3Q22 |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
16,880 |
22,7 % |
20,129 |
23,1 % |
–16,1 % |
2. HP |
12,706 |
17,1 % |
17,603 |
20,2 % |
–27,8 % |
3. Dell |
11,963 |
16,1 % |
15,184 |
17,4 % |
–21,2 % |
4. Apple |
10,060 |
13,5 % |
7,174 |
8,2 % |
40,2 % |
5. Asus |
5,540 |
7,5 % |
6,011 |
6,9 % |
–7,8 % |
ostatní |
17,103 |
23,0 % |
21,218 |
24,3 % |
–19,4 % |
Celkem |
74,252 |
100,0 % |
87,319 |
100,0 % |
-15,0 % |
Zdroj: IDC
Graf – Nejsilnější výrobci podle podílu
Zdroj: IDC