Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že globální trh chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí 2019 znovu oslabil. Pokles tentokrát činil „jen“ 2,3 %, což podle analytiků představuje nejlepší kvartální výsledek od stejného období loňského roku.
Výrobci prodali 333,2 milionu mobilů, tedy o 6,5 % více než v prvním čtvrtletí. Nejsilnější regionální propady v poptávce má na svědomí Čína a Spojené státy, naopak prodej chytrých telefonů v oblasti Asie a Pacifiku (bez Japonska) udržuje zdravý růst.
Hrstka výrobců drží většinu trhu
„Huawei se navzdory nejisté situaci podařilo udržet druhou příčku,“ poznamenává Ryan Reith z IDC. „Podíl první trojice výrobců – Samsungu, Huawei a Applu – klesl, naopak následující trojici – Xiaomi, Oppu a Vivu – stoupl.“
IDC zároveň podotýká, že největší hráči neustále posilují svůj vliv na trhu. Chytré telefony od elitní pětice výrobců tvořily 69 % všech prodaných zařízení; pokud vezmeme v potaz 10 nesilnějších značek, tak dokonce 87 %.
Podle analytiků tak trh chytrých telefonů začíná připomínat trh s PC. S ohledem na nástup technologie 5G na množství světových trhů lze očekávat, že výrobce bez silné zákaznické základny čekají ještě horší časy.
„Trh se i přes pokles začíná stabilizovat,“ říká Anthony Scarsella z IDC. „Klíčovým faktorem je dostupnost výrazně vylepšených zařízení střední cenové kategorie s prémiovým designem. Prodej podpořily i akce na výměnu mobilů na velkých trzích.“
Xiaomi se dotahuje na Apple
Z tabulky je patrné, že první příčku i ve druhém kvartálu 2019 udržel Samsung, jenž ve sledovaném období vykázal růst o 5,5 %. Daří se zejména zařízením řady A, naopak prodej vlajkových modelů podle IDC poněkud drhne.
Druhé Huawei ve sledovaném období vyrostlo o 8,3 % na 58,7 milionu kusů. Úspěch podpořila zejména poptávka v Číně, kam směřovalo rekordních 62 % (36,4 milionu kusů) všech prodaných zařízení.
Naopak Apple se propadl o 18,2 % na 33,8 milionu kusů. Na záda mu tak dýchá čtvrté Xiaomi s 32,3 miliony prodaných chytrých telefonů. IDC ovšem uvádí, že jablečný výrobce svou pozici udrží, jelikož Xiaomi se potýká s velkou konkurencí zejména na domácím čínském trhu.
Páté Oppo, jež se prosazuje zejména v Číně a Indii, ve druhém čtvrtletí letošního roku stagnovalo při minimálním růstu 0,3 %. Ostatní výrobci pak v průměru oslabili o 8 % a v současné době podle IDC drží 31 % globálního trhu.
Tabulka – Výsledky prodeje chytrých telefonů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q19 |
Podíl 2Q19 |
Prodej 2Q18 |
Podíl 2Q18 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
75,5 |
22,7 % |
71,5 |
21,0 % |
5,5 % |
2. Huawei |
58,7 |
17,6 % |
54,2 |
15,9 % |
8,3 % |
3. Apple |
33,8 |
10,1 % |
41,3 |
12,1 % |
-18,2 % |
4. Xiaomi |
32,3 |
9,7 % |
32,4 |
9,5 % |
-0,2 % |
5. Oppo |
29,5 |
8,9 % |
29,4 |
8,6 % |
0,3 % |
ostatní |
103,4 |
31,0 % |
112,4 |
32,9 % |
-8,0 % |
Celkem |
333,2 |
100,0 % |
341,2 |
100,0 % |
-2,3 % |
Zdroj: IDC
Graf – Prognóza vývoje globálního trhu chytrých telefonů (miliony kusů)
Zdroj: IDC