Společnost IDC informuje, že celosvětový trh nositelné elektroniky v prvním čtvrtletí 2022 zaznamenal svůj historicky první pokles, a to o 3 % na 105,3 milionu kusů. Za výsledkem stojí zejména ochlazující poptávka – některé kategorie jsou již nasycené.
To zatím není případ například kategorie trhu, sluchátek, jejichž dodávky ve sledovaném období oslabily jen o 0,6 %. Právě sluchátka díky rozmachu práce a vzdělávání z domova zažila v pandemických letech nejstrmější růst.
Naopak chytré náramky, průkopníci kategorie nositelné elektroniky, se na začátku letošního roku propadly o celých 40,5 %. Na vině je přitom podle analytiků kombinace nedostatku nabídky a slabší poptávky.
Hodinkami ku lepšímu zdraví
Dobrou zprávou nicméně je, že zájem o chytré hodinky ve stejném období meziročně stoupl o necelou desetinu (9,1 %). Tato kategorie podle IDC aktuálně tvoří 28 % trhu nositelné elektroniky.
„Spotřebitelé stále více dbají na své zdraví a s tím, jak jsou k dispozici hodinky v celé řadě cenových hladin, se zdá, že jsou dostupné již pro každého,“ popisuje Jitesh Ubrani z IDC s tím, že zdravý konkurenční boj probíhá na obou stranách cenového spektra.
Ramon T. Llamas z IDC doplňuje, že právě ochlazující poptávka přinutí výrobce se odlišovat. Podle něj již celá řada funkcí tvoří nezbytný základ a společnosti tak budou klást důraz na unikátní funkce nad rámec těch očekávaných.
Prodejní strategie Samsungu narazila
Co se jednotlivých výrobců týče, lídr trhu Apple v prvním čtvrtletí 2022 vyrostl o 6,6 %, a to zejména díky stabilnímu úspěchu rok a půl starých hodinek Apple Watch SE. Naopak dodávky sluchátek Airpods ve sledovaném období stagnovaly.
Naopak druhý Samsung ve stejném období oslabil o 10 %. Výrobce, jenž se tradičně spoléhá na prodej balíčků chytrých telefonů s nositelnou elektronikou, čelil zejména konkurenci levnějších vendorů.
Prodejní model zapříčinil pokles dodávek chytrých sluchátek i proto, že klesly dodávky chytrých telefonů. Dobrou zprávou pro Samsung je to, že zájem o nejnovější řadu chytrých hodinek Galaxy Watch 4 pomohl k růstu kategorie o 32,7 %.
Souboj low-cost výrobců
Xiaomi se soustředí zejména na chytré náramky, a proto není divu, že jeho dodávky nositelné elektroniky na začátku roku klesly o 23,8 %. Dvouciferně, konkrétně o 10,8 %, oslabilo i Huawei, jež se i nadále silně soustředí na svůj domácí čínský trh.
Pozici v nejsilnější pětici si udržela společnost Imagine Marketing, která je oblíbená v Indii. Ovšem i tam zaznamenává první známky nasycení – například dodávky sluchátek klesly o 3,8 %.
Tabulka – Výsledky největších výrobců nositelné elektroniky v 1Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
32,1 |
30,5 % |
30,1 |
27,7 % |
6,6 % |
2. Samsung |
10,9 |
10,3 % |
12,1 |
11,1 % |
–9,9 % |
3. Xiaomi |
9,8 |
9,3 % |
12,9 |
11,9 % |
–23,8 % |
4. Huawei |
7,7 |
7,3 % |
8,6 |
7,9 % |
–10,8 % |
5. Imagine Marketing |
3,2 |
3,0 % |
3,0 |
2,8 % |
5,2 % |
ostatní |
41,7 |
39,6 % |
41,9 |
38,6 % |
–0,5 % |
Celkem |
105,3 |
100,0 % |
108,6 |
100,0 % |
-3,0 % |
Zdroj: IDC
Graf – Výsledky největších výrobců nositelné elektroniky v 1Q22
Zdroj: IDC