Podle nejnovější zprávy společnosti IDC pokračoval i ve třetím kvartálu 2015 pokles globálního prodeje tabletů. Celkem 48,7 milionu jednotek prodaných během sledovaného období představuje snížení o 12,6 %. Výsledky klesaly již čtvrtý kvartál po sobě.
Tato situace podle analytiků reflektuje potíže, se kterými se trh tabletů v současnosti potýká. Příčinu poklesu IDC vidí především v nasycení rozvinutých trhů. S více než 100 miliony aktivních tabletů v Severní Americe, západní Evropě i regionu APAC zásadně ubývá příležitostí pro prodej. Nepomáhá ani to, že uživatelé jsou věrní svým starým zařízením a oddalují nákup nových.
Budoucnost má podobu hardwarové klávesnice
„Jsme přesvědčeni, že tradiční tablet má ve světě osobních zařízení pořád své místo,“ uvedl programový ředitel IDC Ryan Reith, ale ihned dodal: „Ovšem s tím, jak roste uživatelská základna chytrých telefonů a tato zařízení jsou stále větší a výkonnější, mizí poptávka po tabletech s menší úhlopříčkou. Vzhledem k poklesu prodeje, který trvá již čtyři kvartály, se zdá, že se trh nachází v přechodném období.“
Výrobci na tuto situaci podle IDC reagují zvýšeným zájmem o segment zařízení 2 v 1, tedy tabletů s oddělitelnou hardwarovou klávesnicí. Podíl těchto zařízení v rámci segmentu tabletů zatím dosahuje jen jednociferných procent, ale tato situace podle IDC nepotrvá dlouho – během příštích 18 měsíců analytici očekávají zásadní nárůst poptávky.
„První generace tabletů s klávesnicí nedokázala zaujmout, protože s sebou přinášela příliš mnoho kompromisů v oblasti operačních systémů nebo hardwarové výbavy a jen malé množství spotřebitelů a podniků je bylo ochotno přijmout,“ vysvětlil programový viceprezident IDC Tom Mainelli.
„Zařízení, která se na trh dostávají v současné době představují jasnou evoluci softwaru i hardwaru a my očekáváme, že si v blízké budoucnosti najdou cestu k domácím uživatelům i profesionálům,“ dodal Mainelli.
Lenovo poskočilo na třetí místo
Apple si i ve třetím kvartálu udržel první pozici světového žebříčku, ale doby, kdy byl iPad králem tabletů jsou pryč a výsledky stále klesají, v tomto případě bezmála o pětinu. O něco lépe se dařilo druhému Samsungu, ale i jeho výsledky poklesly silněji než celkový trh.
V rámci možností velmi úspěšné bylo naopak Lenovo, jehož výsledky stagnovaly lehce nad nulou a díky tomu se dostaly na třetí místo, odkud sesadilo Asus, který si naopak meziročně pohoršil o více než 40 %.
První pětici uzavírá Huawei, které si meziročně polepšilo o velmi silných 148 %, a to zejména díky orientace na tablety s podporou mobilních sítí. Více než dvě třetiny modelů od Huawei mají slot pro SIM kartu, což podle IDC oceňují zejména uživatelé na trzích s horší dostupností širokopásmového připojení.
Tabulka – Výsledky největších globálních výrobců tabletů (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 3Q15 |
Podil 3Q15 |
Prodej 3Q14 |
Podíl 3Q14 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
9,9 |
20,3 % |
12,3 |
22,1 % |
-19,7 % |
2. Samsung |
8,0 |
16,5 % |
9,7 |
17,4 % |
-17,1 % |
3. Lenovo |
3,1 |
6,3 % |
3,1 |
5,5 % |
0,9 % |
4. Asus |
1,9 |
4,0 % |
3,4 |
6,1 % |
-43,4 % |
5. Huawei |
1,8 |
3,7 % |
0,7 |
1,3 % |
147,9 % |
ostatní |
23,9 |
49,1 % |
26,4 |
47,5 % |
-9,6 % |
Celkem |
48,7 |
100,0 % |
55,7 |
100,0 % |
-12,6 % |
Zdroj: IDC
Graf – Výsledky globálního trhu v uplynulých kvartálech
Zdroj: IDC