Společnost IDC informuje, že celosvětový trh chytrých telefonů ve čtvrtém kvartálu 2019 meziročně poklesl o 1,1 % na 368,8 milionu kusů. Výsledek ovšem představuje 2,9% růst oproti předcházejícímu čtvrtletí.
Celkový útlum podle analytiků způsobil slabý růst prodejů v Číně, kde spotřebitelé stále čekají na dostupnost cenově zařízení s podporou 5G. Čínského výrobce Huawei pak zasáhl pokles prodejů chytrých telefonů v západní Evropě.
„Huawei se bude i do budoucna potýkat se složitou situací,“ vysvětluje Mellisa Chauová z IDC. „Epidemie ve Wuhanu navíc může potenciálně negativně ovlivnit nejen čínského výrobce, ale i všechny hráče závislé na čínském dodavatelském řetězci.“
Poslední oslabení před nástupem 5G?
Globální trh chytrých telefonů za celý rok 2019 poklesl o 2,3 % na necelé 1,4 miliardy zařízení, což představuje třetí roční pokles v řadě. Podle IDC výrazně nepomohlo ani uvedení telefonů s 5G nebo skládacích modelů.
„Přestože trh celkově oslabil, v posledním čtvrtletí se dařilo některým nejsilnějším výrobcům, kteří se přestali soustředit na čínský trh,“ uvádí Anthony Scarsella z IDC. „Trh v roce 2020 může výrazněji oživit snad jen uvedení laciných mobilů s 5G.“
Apple i díky prodejům nejnovějšího iPhonu na konci roku vyrostl o 7,9 % na 73,8 milionu kusů a vrátil se do čela nejsilnějších výrobců. Sesazený Samsung ve stejném období oslabil o 1,2 % na 69,4 milionu zařízení. Třetí Huawei vykázalo 7,1% pokles.
Výrazně úspěšný kvartál za sebou má Xiomi, které meziročně vyrostlo o 31,1 %, a to především díky prudce rostoucím prodejům v Indii. Páté Oppo ve čtvrtém kvartálu 2019 vyrostlo o 4,2 % na 30,6 milionu zařízení.
Nejvyšší prodeje za celý rok zaznamenal Samsung, jenž meziročně vyrostl o 1,2 %. Na druhé příčce skončilo Huawei, které i přes problémy dokázalo posílit o 16,8 %. Apple navzdory úspěchu z konce roku meziročně oslabil o 8,5 % a skončil třetí.
Tabulka 1 – Výsledky prodeje chytrých telefonů v 4Q19 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q19 |
Podíl 4Q19 |
Prodej 4Q18 |
Podíl 4Q18 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
73,8 |
20,0 % |
68,4 |
18,3 % |
7,9 % |
2. Samsung |
69,4 |
18,8 % |
70,3 |
18,8 % |
-1,2 % |
3. Huawei |
56,2 |
15,2 % |
60,5 |
16,2 % |
-7,1 % |
4. Xiaomi |
32,8 |
8,9 % |
25,0 |
6,7 % |
31,1 % |
5. Oppo |
30,6 |
8,3 % |
29,3 |
7,9 % |
4,2 % |
ostatní |
106,0 |
28,7 % |
119,5 |
32,0 % |
-11,3 % |
Celkem |
368,8 |
100,0 % |
373,1 |
100,0 % |
-1,1 % |
Zdroj: IDC
Graf 1 – Vývoj podílu nejsilnějších výrobců (procenta)
Zdroj: IDC
Tabulka 1 – Výsledky prodeje chytrých telefonů v 2019 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2018 |
Podíl 2018 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
295,7 |
21,6 % |
292,2 |
20,8 % |
1,2 % |
2. Huawei |
240,6 |
17,6 % |
206,0 |
14,7 % |
16,8 % |
3. Apple |
191,0 |
13,9 % |
208,8 |
14,9 % |
-8,5 % |
4. Xiaomi |
125,6 |
9,2 % |
119,1 |
8,5 % |
5,5 % |
5. Oppo |
114,3 |
8,3 % |
113,3 |
8,1 % |
0,9 % |
ostatní |
403,6 |
29,4 % |
463,2 |
33,0 % |
-12,9 % |
Celkem |
1 371,0 |
100,0 % |
1 402,6 |
100,0 % |
-2,3 % |
Zdroj: IDC