Společnost IDC uvádí, že v druhém čtvrtletí 2019 se v regionu EMEA (Evropa, Blízký Východ a Afrika) prodalo necelých 9,6 milionu tabletů, což představuje meziroční pokles o 11,7 %. Trh stále trápí klesající spotřebitelská poptávka a nedostatek inovací.
Dobrou zprávou nicméně je, že se daří tabletům s odnímatelnou klávesnicí – prodej tohoto segmentu ve sledovaném období stoupl o 11,8 %. „K oživení došlo v silnější míře, než jsme očekávali,“ říká Daniel Goncalves z IDC.
„Růst podpořily zejména dodávky nového iPadu Air, jenž má spolu se Surface Go potenciál táhnout prodeje vzhůru. Jako zařízení střední třídy s odnímatelnou klávesnicí budou zajímavým produktem pro studenty,“ dodává Goncalves.
Západoevropský trh podle analytiků vykázal pokles o 6,6 %, oblast střední a východní Evropy, Blízkého Východu a Afriky se propadla o 18,7 %. Tablety z hledáčku spotřebitelů vytlačují zejména chytré telefony se sedmi- až osmipalcovým displejem.
Apple uhájil prvenství
Z hlediska výrobců se raduje Apple, jenž v druhém kvartálu 2019 udržel první příčku a zvýšil svůj tržní podíl na 25 %. Dvouciferný pokles si však připsali Samsung (o 13,4 %), Huawei (o 19,6 %) i Lenovo (o 13,2 %).
Amazon ve sledovaném období vykázal vysoký 53,7% růst, a to především v rámci příprav na každoroční slevový den Prime Day, kdy vylepšil svoji řadu cenově dostupných modelů Fire.
Tradiční tablety v útlumu
IDC odhaduje, že trh tabletů v regionu EMEA oslabí o 7,7 % ve třetím kvartálu a o 9,9 % za celý rok 2019. Nekončící útlum v segmentu tradičních tabletů pro spotřebitele by měl vyrovnat komerční segment a prodej konvertibilních tabletů.
V roce 2020 by měl prodej podnikových tabletů s odnímatelnou klávesnicí růst dokonce dvouciferným tempem. Do roku 2023 by pak měl trh podnikových tabletů v regionu EMEA posilovat v průměru o 4,7 % ročně.
Tabulka 1 – Výsledky trhu tabletů v EMEA za 2Q19 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q19 |
Podíl 2Q19 |
Prodej 2Q18 |
Podíl 2Q18 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
2,408 |
25,1 % |
2,374 |
21,9 % |
1,5 % |
2. Samsung |
1,995 |
20,8 % |
2,304 |
21,2 % |
-13,4 % |
3. Huawei |
1,141 |
11,9 % |
1,420 |
13,1 % |
-19,6 % |
4. Lenovo |
831 |
8,7 % |
957 |
8,8 % |
-13,2 % |
5. Amazon |
435 |
4,5 % |
283 |
2,6 % |
53,7 % |
ostatní |
2,778 |
29,0 % |
3,515 |
32,4 % |
-21,0 % |
Celkem |
9,588 |
100 % |
10,854 |
100 % |
-11,7 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 1 – Prognóza prodeje tabletů v EMEA podle OS (miliony kusů)
OS |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR* '19-'23 |
1. Android |
29,918 |
69,6 % |
26,578 |
65,8 % |
-2,9 % |
2. iOS |
10,139 |
23,6 % |
9,802 |
24,3 % |
-0,8 % |
3. Windows |
2,857 |
6,7 % |
3,735 |
9,2 % |
6,9 % |
4. Chrome OS |
42 |
0,1 % |
277 |
0,7 % |
60,1 % |
5. Linux |
3 |
0,0 % |
7 |
0,0 % |
24,7 % |
Celkem |
42,959 |
100 % |
40,399 |
100 % |
-1,5 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC