Společnost IDC uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA zaznamenal v prvním čtvrtletí letošního roku další pokles. Trh meziročně oslabil o 10,9 % na 9,7 milionu kusů, na vině je stále slabá poptávka ze strany spotřebitelů.
Nejlépe si ve sledovaném období vedl Apple, který se opět chopil první příčky žebříčku nejsilnějších výrobců v regionu EMEA. IDC dodává, že i nadále pokračuje konsolidace trhu, kdy se slabší značky stahují z trhu.
Propad brzdí komerční poptávka
Komerčnímu sektoru se podle analytické společnosti daří, ovšem tvoří jen zhruba pětinu všech prodejů v regionu, a proto nedokázal zvrátit celkový propad trhu.
„U spotřebitelského segmentu nečekáme oživení, což znamená, že orientace na podniky je jediný způsob pro výrobce, jak pokračovat v růstu,“ uvádí Daniel Goncalves z IDC. „Zajímavými sektory jsou finance, retail, doprava i vzdělávání.“
Západoevropský trh tabletů v prvním kvartálu 2019 klesl o 7,7 %, náš region střední a východní Evropy, Blízkého východu a Afriky vykázal dokonce 15,8% propad.
„Přestože spotřebitelská poptávka v regionu CEE byla negativní, komerční segment rostl dvouciferným tempem především díky významným dodávkám do telekomunikačního a bankovního sektoru v Polsku,“ dodává Nikolina Jurisicová z IDC.
Apple znovu v čele
Z hlediska pětice nejsilnějších výrobců vykázal významný růst pouze vedoucí Apple, ostatní buď stagnovali či si dokonce připsali dvouciferný propad. Ten se týká například druhého Samsungu, jenž v prvním čtvrtletí 2019 oslabil o 11,42 %.
Na třetí příčce skončilo Huawei s minimálním růstem o 0,54 %, nejhorší výsledek má na svědomí čtvrté Lenovo s propadem o celých 39,60 %. IDC uvádí, že Lenovo se ve své strategii více soustředí na trh s PC.
Páté místo udržel Amazon s poklesem o 1,49 %, a to hlavně díky nabídce cenově dostupného tabletu Fire. Ostatní výrobci zaznamenali pokles prodejů o 20,60 %.
Tabulka – Výsledky trhu tabletů v regionu EMEA v 1Q19 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q19 |
Podíl 1Q19 |
Prodej 1Q18 |
Podíl 1Q18 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
2,314 |
23,95 % |
1,982 |
18,28 % |
16,76 % |
2. Samsung |
2,212 |
22,89 % |
2,497 |
23,02 % |
-11,42 % |
3. Huawei |
1,045 |
10,81 % |
1,039 |
9,58 % |
0,54 % |
4. Lenovo |
0,644 |
6,66 % |
1,066 |
9,83 % |
-39,60 % |
5. Amazon |
0,323 |
3,34 % |
0,328 |
3,02 % |
-1,49 % |
ostatní |
3,124 |
32,33 % |
3,934 |
36,27 % |
-20,60 % |
Celkem |
9,661 |
100,0 % |
10,846 |
100,0 % |
-10,93 % |
Zdroj: IDC
Tabulka – Prognóza vývoje trhu tabletů v regionu EMEA (miliony kusů)
Operační systém |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR* 19-23 |
1. Android |
31,005 |
70,16 % |
27,966 |
65,86 % |
-4,06 % |
2. iOS |
9,782 |
22,14 % |
9,402 |
22,14 % |
-0,96 % |
3. Windows |
3,334 |
7,57 % |
4,816 |
11,34 % |
7,31 % |
4. Chrome |
0,058 |
0,13 % |
0,279 |
0,66 % |
72,45 % |
Celkem |
44,189 |
100,0 % |
42,463 |
100,0 % |
-2,29 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC