Celosvětový trh tabletů klesl ve druhém čtvrtletí meziročně o 7 %. Globálně bylo metrikou IDC dodáno 44,7 milionu kusů.
Mezičtvrtletně trh klesl o 3,9 % a analytici to připisují malým inovacím v hardwaru a omezené aktualizaci portfolií výrobců.
„Mimo pokles pozorujeme výrazný posun mezi výrobci s tím, jak top dva hráči Apple a Samsung ztrácejí podíl na celkovém trhu,“ uvedl Jean Philippe Bouchard, ředitel výzkumu tabletů v IDC.
V prvním čtvrtletí držely společnosti Apple a Samsung 45 % trhu, jenže nyní jejich podíl klesl na 41 % s tím, jak rostou prodeje značek jako LG, Huawei a E Fun.
„Každý z těchto rostoucích výrobců dokázal oslovit volné prostředky v kapsách nakupujících,“ uvedl Bouchard s tím, že společnosti LG a Huawei zaujaly připojenými tablety a E Fun zase většími tablety a zařízeními 2 v 1.
Zároveň IDC pozoruje, že společný podíl top pěti výrobců mezičtvrtletně klesl z 54 % na 51 %. Huawei se přitom do top pětky dostalo poprvé. E Fun se do top 10 probojoval znovu po roce.
První dva se drží, ale klesají
I přes pokračující pokles prodeje iPadů si Apple udržel vedoucí pozici s 10,9 miliony dodanými kusy. Samsung skončil druhý se 7,6 milionu dodaných tabletů a podílem 17 %.
Lenovo si udrželo třetí příčku s 2,5 milionu dodaných tabletů a 5,7% tržním podílem. Společonsti LG a Huawei zakončily kvartál statistickou remízou na čtvrtém/pátém místě s dodávkami 1,6 milionu zařízení.
Prodeje ostatních výrobců mimo top 5 rostly rychleji než trh a tvoří 46 % trhu.
„Delší životní cykly, větší konkurence jiných kategorií, jako jsou velké smartphony, spolu s faktem, že koncoví uživatelé mohou instalovat nejnovější operační systémy na své starší tablety, utlumily na spotřebním trhu počáteční nadšení pro tato zařízení,“ uvedl Jitesh Ubrani, senior výzkumný analytik IDC.
Trhu mohou podle IDC pomoci nové formfaktory typu 2v1 a přidání funkcionalit zvyšujících produktivitu.
Tab.: Top pět výrobců tabletů celosvětově (v mil, kusů)
Výrobce |
Q2-15 dodávky |
Q2-15 tržní podíl |
Q2-14 dodávky |
Q2-14 tržní podíl |
Meziroční změna |
1. Apple |
10,9 |
24,5 % |
13,3 |
27,7 % |
-17,9 % |
2. Samsung |
7,6 |
17,0 % |
8,6 |
18,0 % |
-12,0 % |
3. Lenovo |
2,5 |
5,7 % |
2,4 |
4,9 % |
6,8 % |
4. Huawei* |
1,6 |
3,7 % |
0,8 |
1,7 % |
103,6 % |
4. LG Electronics* |
1,6 |
3,6 % |
0,5 |
1,0 % |
246,4 % |
Ostatní |
20,4 |
45,6 % |
22,4 |
46,7 % |
-9,3 % |
Celkem |
44,7 |
100 % |
48,0 |
100 % |
-7,0 % |
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker
Pozn.: IDC do tabletů počítá i slate tablety a zařízení 2 v 1.