Globální trh chytrých telefonů lámal v posledním kvartálu roku 2014 rekordy. Uvádí to pravidelná zpráva společnosti IDC, která dodává, že rekordní byly i výsledky za celý rok.
Ale popořadě – v posledním čtvrtletí loňského roku se na světě prodalo 375,2 milionu chytrých telefonů, což představuje 28,2% nárůst oproti posledním kvartálu roku 2013.
Nejzajímavějším jevem tohoto období byl bezesporu mohutný finiš Applu, který ve výsledcích prodeje zaostal za prvním Samsungem jen o 600 tisíc jednotek. Ještě před rokem mezi nimi přitom byla mezera 33 milionů.
V tabulce výsledků za celý rok (najdete ji na konci článku) Samsung ještě vypadá silně, ale remíza z posledního čtvrtletí, velký úspěch posledního iPhonu a problémy, se kterými se Samsung potýká, podle IDC mohou znamenat, že trh v letošním roce dostane nového lídra. Apple v posledním kvartálu vyrostl o 46 %, výsledky Samsungu naopak poklesly o 11 %.
Tohle nikdo nečekal
Samsung má podle IDC na výběr ze dvou možností, jak si udržet své postavení. Buď obětuje marže, čímž může bojovat s levnou konkurencí, nebo předělat svou strategii v prémiovém segmentu a pustit se do války s v poslední době velmi úspěšným Applem. Je však jisté, že jeho současná strategie přestává stačit.
„Většina odborníků očekávala, že Apple prožije velmi silný vánoční kvartál, zejména co se iPhonů týče. Ovšem výsledek v podobě 74,5 milionu prodaných jednotek předčil všechna očekávání,“ uvedl Ryan Keith, ředitel výzkumu IDC pro oblast mobilních telefonů.
„Apple však kromě rekordních výsledků dosáhl ještě dvou pozoruhodných úspěchů. Zaprvé, v době, kdy průměrná prodejní cena chytrých telefonů prudce klesá, se Applu podařilo ji u svých zařízení naopak zvýšit. Zadruhé, růst prodeje iPhonů byl vynikající jak v USA, které považujeme za nasycený trh, tak v Číně, jejíž trh představuje hned dvojnásobnou výzvu vzhledem k síle místní konkurence a citlivosti zákazníků na cenu,“ dodal Keith.
„Udržení tempa růstu prodeje i průměrných cen nebude pro Apple během následujícího roku lehké, ale nelze pochybovat, že v současnosti je Apple na koni.“
A co ostatní?
Za celý rok 2014 se pak globálně prodalo 1,3 miliardy chytrých telefonů, což představuje meziroční nárůst o 27,6 %. To představuje viditelné zpomalení oproti roku 2013, kdy trh vyrostl o 40,5 %.
Podle IDC to však neznamená, že by segment chytrých telefonů přestával být perspektivní, a to i přesto, že letos má trh znovu zpomalit a růst „jen“ někde mezi 10 - 20 %. Velká část světové populace totiž ještě na svůj první chytrý telefon čeká.
„Rozvinuté trhy jsou čím dál závislejší na nahrazování starých zařízení novými, spíše než že by spoléhaly na uživatele, kteří si zařízení kupují poprvé. Naopak je tomu na rozvojových trzích, kde nákupy prvních zařízení představují hlavní důvod růstu. Poptávka je však především po low-endových modelech, což přináší novou dynamiku pro lokální i globální výrobce,“ uvedl Ramon Llamas z IDC.
„Musíme si počkat na to, jak si povedou ostatní výrobci kromě Samsungu a Applu. Lenovo koupilo Motorolu, Xiaomi chce expandovat mimo čínský trh, tlak bude přicházet spíše zdola než shora. Díky tomu bude konkurence na trh chytrých telefonů během roku 2015 narůstat,“ dodal Llamas.
Akvizice Motoroly udělala z Lenova trojku
Kromě Samsungu a Applu, které dosáhly prakticky stejného výsledku, se do první pětice světových výrobců ve čtvrtém kvartálu 2014 dostaly ještě společnosti Lenovo, Huawei a Xiaomi.
Lenovo se stalo světovou trojkou, a to díky akvizici Motoroly a bezmála 80% růstu. Huawei se vyplatila sázka na telefony střední a vyšší třídy, a skončilo čtvrté. V souboji o páté místo vyhrálo Xiaomi nad LG, když a zaznamenalo růst o více než 178 %.
Tabulka 1 – Srovnání největších výrobců za 4. kvartál 2014 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej za 4Q14 |
Podíl v 4Q14 |
Prodej za 4Q13 |
Podíl v 4Q13 |
Meziroční změna |
1. Samsung |
75,1 |
20,0 % |
84,4 |
28,8 % |
-11,0 % |
2. Apple |
74,5 |
19,8 % |
51,0 |
17,4 % |
46,0 % |
3. Lenovo |
24,7 |
6,5 % |
13,9 |
4,7 % |
77,9 % |
4. Huawei |
23,5 |
6,2 % |
16,6 |
5,6 % |
41,7 % |
5. Xiaomi |
16,6 |
4,4 % |
5,9 |
2,0 % |
178,6 % |
ostatní |
160,9 |
42,9 % |
120,9 |
41,3 % |
33,1 % |
Celkem |
375,2 |
100,0 % |
292.7 |
100,0 % |
28,2 % |
Lenovo + Motorola |
24,7 |
6,6 % |
19,5 |
6,7 % |
26,4 % |
Zdroj: IDC
Výsledky za celý rok vypovídají o stagnaci Samsungu a solidnímu růstu ostatních výrobců. Apple a LG si ve srovnání s rokem 2013 polepšily přibližně o čtvrtinu, Lenovo a Huawei rostly o více než 50 %.
Pokud se sečtou výsledky Lenova a jím akvírované Motoroly, výsledkem je třetí místo před Huawei. Pokud by se vzal pouze výsledky Lenova, bylo by za loňský rok čtvrté.
Tabulka 2 – Srovnání největších výrobců za celý rok 2014 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej za 2014 |
Podíl v 2014 |
Prodej za 2013 |
Podíl v 2013 |
Meziroční změna |
1. Samsung |
318,2 |
24.5 % |
316,4 |
31,0 % |
0,6 % |
2. Apple |
192,7 |
14.8 % |
153,4 |
15,1 % |
25,5 % |
3. Huawei |
73,6 |
5.7 % |
49,0 |
4,8 % |
50,4 % |
4. Lenovo |
70,0 |
5.4 % |
45,5 |
4,5 % |
54,1 % |
5. LG |
59,2 |
4.6 % |
47,8 |
4,7 % |
24,0 % |
ostatní |
587,3 |
45.1 % |
407,4 |
40,0 % |
44,2 % |
Celkem |
1,301,1 |
100,0 % |
1,019,4 |
100,0 % |
27,6 % |
Lenovo + Motorola |
96,5 |
7.4 % |
58,4 |
5,7 % |
65,4 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj trhu chytrých telefonů za posledních pět kvartálů
Zdroj: IDC