Společnost BackBlaze vydala svou každoroční zprávu o poruchovosti pevných disků. Firma ji sestavuje na základě vlastních zkušeností ze svého datacentra, ve kterém má přes 61 tisíc aktivních HDD, jež za sebou mají dohromady miliardy hodin provozu.
Z tohoto úctyhodného vzorku a ze srovnání se studiemi z minulých let vyplývá, že zdaleka nejspolehlivější pevné disky dodává Hitachi. Více než 22 tisíc disků této značky mělo ve sledovaném období (od 31. 3. 2015 do stejného data letošního roku) 1% poruchovost.
Výrazně se zlepšily výsledky disků značky Seagate. Zatímco v předcházejícím roce dosahovala poruchovost HDD od této firmy téměř 10,7 %, v posledním sledovaném období to bylo pouze necelých 3,5 %. Počet provozovaných disků se přitom mezi oběma obdobími zdvojnásobil.
BackBlaze používá i disky od společností Toshiba a Western Digital (WD), ale nikoliv desetitisíce jako u výše zmíněných výrobců, ale pouze desítky nebo stovky. V obou případech má poruchovost rovněž sestupný trend. U Toshiby v posledním období dosahovala 3 %, u WD pak 6,5 %.
Pozn. red.: U statistik není upřesněno, jaké typy disků jednotlivých výrobců BackBlaze používá a srovnává.
Graf – Srovnání roční poruchovosti disků jednotlivých výrobců
Zdroj: BackBlaze
Jak je to s těmi diskodny?
Nyní je však potřeba se podívat na metodu, podle které BackBlaze poruchovost vypočítává. Uvedená procenta totiž neznamenají pouhý počet disků z celkového počtu, které během sledovaného období selhaly. Je to trochu složitější, neboť vadné disky bývají zpravidla nahrazovány novými.
Základem výpočtu je jednotka s kouzelným názvem diskoden (po vzoru člověkohodina). Jeden diskoden představuje úsek 24 hodin, kdy byl disk alespoň chvíli v provozu. Budeme-li mít tedy datacentrum s deseti disky, každý den bude znamenat deset diskodní, týden pak sedmdesát diskodní.
Denní poruchovost se vypočítává podle vzoru x/y, kde x je počet poruch za určité období a y je počet diskodní za stejné období. Pokud by tedy v průběhu našeho týdne došlo k selhání a výměně dvou disků (a výměna proběhla nejpozději druhý den), byla by poruchovost 2/70, tedy 0,0285, tedy 2,85 %.
Někteří již možná tušíte problém. Dejme tomu, že oba disky selhaly v úterý a příslušný technik byl líný a nahradil je až ve čtvrtek. Tím však ve středu vypadnou dva diskodny a poruchovost se při stejném počtu selhání mění na 2/68, tedy 0,0294, tedy 2,94 %.
Roční poruchovost, což je údaj uváděný u výrobců na začátku článku, potom představuje denní poruchovost vynásobenou 365. Pokud by naše datacentrum zažilo každý týden totéž, co v příkladu (a technik měnil včas), jeho roční poruchovost by dosahovala závratných 1040,25 %.
Kontroverze i zajímavá data
BackBlaze bylo kromě určité spornosti své metody kritizováno také za změny v designu svých úložišť (což může ovlivnit spolehlivost disků a tudíž pokřivit meziroční srovnání) a v minulosti také za nakupování spotřebitelských zálohovacích úložišť a „recyklace“ jejich disků nasazením v datacentru.
Výrobci si také stěžovali na to, že firma používá spotřebitelské disky v non-stop provozu, na což nejsou konstruovány. BackBlaze však oponovalo, že z jeho statistik vyplývá, že rozdíl v poruchovosti spotřebitelských HDD a disků výslovně určených k non-stop provozu je zanedbatelný, přičemž v některých případech jsou spotřebitelské modely dokonce spolehlivější.
Navzdory mírné kontroverzi však statistiky přinášejí cenné poznatky, pokud jde o srovnání některých modelů. Například 3TB model Seagate ST3000DM001 vykazoval na vzorku 4 0074 disků roční poruchovost 3,83 %, 4TB model Hitachi HDS5C404ALE630 vykazoval na vzorku 4 552 disků poruchovost pouze 0,81 %. Další příklady najdete v tabulce níže.
Tabulka – Srovnání poruchovosti vybraných modelů
Zdroj: BackBlaze
Zdroj: IDG News Service, BackBlaze