Heureka: Obrat české e-commerce si ve třetím čtvrtletí pohoršil, oproti loňsku je o 11 % nižší

10. 10. 2023
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © tashatuvango - Fotolia.com
Objednávky si stále častěji lidé nechávají doručovat na výdejní místa, meziročně se podíl oproti doručení domů zvýšil o 9,7 procentního bodu.

Společnost Heureka zveřejnila přehled českého internetového obchodování Heureka eCommerce Insider, z něhož vyplývá, že lidé kvůli obavám z vysokých cen stále odkládají své nákupy, hledají výhodné nabídky i při nákupu levnějšího zboží a čekají na slevové akce.

Opatrnost při nakupování potvrzuje i celkový výsledek české e-commerce za uplynulý kvartál. Její obrat se oproti předchozím třem měsícům zhoršil o 3 procentní body, celkově tedy poklesl na –11 % oproti loňsku, některým e-shopům se však podařilo klesající trend zlomit.

Radost se nekoná

Slibný konec předchozího kvartálu podle Heureky dodal online obchodníkům víru, že výsledky české e-commerce se vrátí do pozitivních hodnot. Tu navíc prohloubil červenec, který vykazoval nadějné výsledky. Srpen však naději v lepší skóre definitivně zlomil a klesající trend pokračoval i v září.

Očekávali jsme pozitivnější výsledky, vinou obav z dalšího zdražování a také nasycenosti trhu během pandemie se však celkový obrat české e-commerce v meziročním porovnání ani tento kvartál nedostal ze záporných hodnot,“ komentuje generální ředitel Heureka Group David Chmelař.

Kromě poklesu obratu došlo také ke snížení průměrné ceny objednávky, která je nyní pod hodnotou 1400 Kč. Lidé podle studie čekají na výhodnější nabídky a více ceny srovnávají.

Stále se porovnáváme s covidovými roky, které byly pro online prostředí velmi pozitivní, nelze je však brát za standard. Tím se naopak stává porovnávání cen a častější nakupování, hodnota objednávek je ale nižší. Online totiž pořizujeme i běžné spotřební zboží,” upozorňuje Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.

Hlavní segmenty elektra propadly

Heureka upřesňuje, že tradiční online kategorie, jakou bývalo například elektro, jsou momentálně na ústupu, stále více se na výsluní online nákupů dostává zboží z lékáren a drogerií.

Závěr letních prázdnin nicméně krátkodobě přál kategoriím souvisejícím s návratem do školních lavic, meziročně tedy rostly tablety (+ 9 %) nebo klávesnice (+ 15 %).

Naopak překvapivým propadákem kvartálu se staly notebooky (- 22 %), které podle analýz mívají na přelomu srpna a září silné období díky začátku školního roku, podobně monitory (-35 %).

Podle očekávání je velký propad u zboží, které lidé kupovali loni kvůli obavám z energetické krize. Jejich pád začal už předchozí kvartál a nadále pokračuje,“ podotýká Mayer.

Více než polovina zásilek putuje do výdejních míst

Z dat společnosti Balíkobot, která od ledna do srpna 2023 datově zprostředkovala více než 15 milionů zásilek, což je o 13 % více než za stejné období loni, vyplývá, že Češi stále více využívají pro nákupy na internetu možnost platby online.

Za prvních osm měsíců letošního roku stoupl poměr online plateb vůči dobírce o 3 procentní body. Na konci srpna tento typ placení zvolilo více než 60 % kupujících.

bitcoin školení listopad 24

Stále oblíbenější je také doručování zboží na výdejní místa, a to včetně boxů. Za období od ledna do srpna 2023 už více než polovina zásilek putuje právě na výdejní místa. Oproti loňsku se jedná o zvýšení o téměř 10 procentních bodů.

Zdroj: Heureka

Čtěte dále

Zaostřeno na storage: Odpovídá Igor Cejkovský (Synology)
Zaostřeno na storage: Odpovídá Igor Cejkovský (Synology)
Mastercard: Česká ekonomika příští rok zrychlí růst na 2,6 procenta
Mastercard: Česká ekonomika příští rok zrychlí růst na 2,6 procenta
Entec Solutions představuje xFusion pro extra výkon
Entec Solutions představuje xFusion pro extra výkon
GFI Software: Firmy chybně identifikují svá kritická IT aktiva
GFI Software: Firmy chybně identifikují svá kritická IT aktiva
Putování komponentů. Jak funguje robotický centrální sklad EET Group v Kodani
Putování komponentů. Jak funguje robotický centrální sklad EET Group v Kodani
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi