Společnost Heureka.cz ve svém přehledu eCommerce Insider vypracovaném ve spolupráci s Asociací pro elektronickou komerci (APEK) uvádí, že česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun. Jedná se tak o pokles o 6 % oproti předešlému roku.
Analytici nicméně poukazují na to, že téměř dva roky trvající propad tržeb internetových obchodů se konečně zastavil. Závěrečné čtvrtletí, které tradičně patří mezi nejdůležitější období roku, překlopilo výsledky kvartálu k 2% růstu.
„Za první tři měsíce loňského roku jsme měli meziroční propad o 13 %, kdy jsme se stále potýkali s vysokou inflací a nedařilo se ani dřív oblíbeným povánočním výprodejům. Naději na návrat k přirozenému růstu jsme dostali po druhém kvartálu, který skončil –8 %,“ shrnuje generální ředitel Heureka Group David Chmelař.
„Silný byl zejména květen, kdy se sledované hodnoty blížily k nule. Nadějné vyhlídky se však rozplynuly v teplém a hlavně dlouhém létě a třetí čtvrtletí skončilo opět –11 %. Viděli jsme však, že lidé si už zvykli nakupovat online, jen pořizují věci s nižší hodnotou, což se také projevilo na nižší průměrné výši objednávky,” dodává.
Graf 1 – Obrat české e-commerce
Zdroj: Heureka.cz
Stabilizace i nové výzvy
Výkonný ředitel APEKu Jan Vetyška říká, že většina e-shopů zvládla náročným obdobím projít, přesto však pokračovala mírná konsolidace, která začala již v roce 2022. Loňský rok podle něj znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet.
„I proto došlo k drobnému poklesu počtu e-shopů na českém trhu z 50 100 na 49 900. Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly s náročnou situací vyrovnat a do roku 2024 budou vstupovat s optimismem,“ upřesňuje.
Graf 2 – Počet e-shopů v ČR
Zdroj: Heureka.cz
Pozvolná proměna online nakupování
Heureka upřesňuje, že už v předchozích letech do e-commerce prostředí pronikali obchodníci se zbožím, které dříve bylo dostupné pouze v kamenných prodejnách. Největší přesun do online prostředí byl pochopitelně v době pandemie, a nově vzniklým segmentům se podle odborníků poměrně daří držet si svůj podíl.
Nejsilnější je podle Heureky elektronika, která však v řádu let postupně ustupuje – od roku 2019, kdy měla 25 % je aktuálně na 22 %. Naopak postupně roste sekce kosmetiky a zdraví z 6 % v roce 2019 na aktuálních 8 %.
Graf 3 – Vývoj podílu jednotlivých kategorií na internetu
Zdroj: Heureka.cz