Společnost Heureka uvádí, že česká e-commerce v květnu oproti loňskému roku stagnovala, respektive mírně klesla o 4 %. I tak se ale podle Heureky jednalo o silný měsíc, jelikož dochází k meziročnímu srovnání s extrémně silným rokem 2020.
„Očekávali jsme, že se velká část zákazníků po otevření přesune do kamenných obchodů. Už od oznámení toho otevření jsme viděli, že zákazníci začali s nákupy vyčkávat a nechávat je až do offline světa,“ říká Tomáš Braverman, šéf Heureka Group.
Braverman nicméně věří, že v kamenných obchodech všichni nezůstanou a postupně se do e-shopů vrátí. Podle něj navíc může vývoj celého května napovědět, jak se bude vyvíjet celý rok.
„Když si uvědomíme, jak extrémní byl loňský rok, tak je reálné mluvit o stagnaci nebo růstu do deseti procent. I to bude ale podle mě úspěch,” říká. Podle odhadů APEKu je podíl onlinu na retailu na 16 %. „To je z předešlých 11 % významný skok, a tito zákazníci se určitě neztratí,“ doplňuje Braverman.
Tabulka – Meziroční růst e-commerce od ledna 2020
měsíc |
meziroční růst |
leden |
20 % |
únor |
23 % |
březen |
39 % |
duben |
35 % |
květen |
24 % |
červen |
25 % |
červenec |
23 % |
srpen |
20 % |
září |
18 % |
říjen |
31 % |
listopad |
99 % |
prosinec |
42 % |
leden |
51 % |
únor |
83 % |
březen |
93 % |
duben |
22 % |
květen |
-4 % |
Zdroj: Heureka