Heureka.cz: Nákupní rádci jsou při výběru e-shopů důležitější než vyhledávače

5. 3. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © jamdesign - Fotolia.com
Podle průzkumu serveru Heureka.cz a agentury NMS Market Research si nákupní rádci a webové vyhledávače vyměňují role. Při výběru e-shopu prý u zákazníků hrají nyní hlavní roli nákupní rádci.

Již více než polovina českých internetových uživatelů si při nákupu zboží online vybírá e-shop podle nákupního rádce anebo cenového srovnávače. Tvrdí to alespoň nákupní rádce Heureka.cz na základě výsledků průzkumu realizovaného ve spolupráci s agenturou NMS Market Research.

Z oslovených 6 500 internetových uživatelů si při nakupování on-line vybírá e-shop podle nákupního rádce anebo cenového srovnávače již 52 % oslovených. Došlo tedy k meziročnímu nárůstu o osm procentních bodů a překročení mezníku 50 %.

NMS však neuvádí, zda je vzorek reprezentativní a zda respondenti nejsou jen z řad uživatelů portálu Heureka, což by mohlo výsledky zkreslovat.

Význam klasických vyhledávačů klesá

Podle průzkumu se naopak snižuje význam klasických obecných webových vyhledávačů jako je Google.cz či Seznam.cz. Jejich prostřednictvím si e-shop aktuálně vybírá rovných 20 % respondentů. Před rokem šlo o 30 % oslovených.

Zatímco v roce 2009 vybírala e-shopy přes vyhledávače téměř polovina uživatelů, o dva roky později už to byla necelá třetina. Vloni už k výběru obchodu zvolila vyhledávače jen pětina uživatelů,“ uvedl ve zprávě pro média Michal Osuský z výzkumné agentury NMS Market Research. 

Více zákazníků si nechá poradit od jiných

Výsledky průzkumu také ukazují zvyšující se význam doporučení e-shopu od jiných zákazníků. O dva procentní body meziročně stouplo zastoupení respondentů, kteří si nechají poradit na internetových diskusních fórech: z loňských 3 % na letošních 5 %.

Dalších 9 % respondentů dá na doporučení přátel nebo své vlastní zkušenosti. Loni se podle těchto informací rozhodovalo 6 % dotazovaných. NMS resp. Heuréka však neuvádí, zda v tomto podílu narostl počet respondentů, kteří se rozhodují podle sebe nebo naopak podle přátel.

ICTS24

Meziročně naopak kleslo zastoupení respondentů, kteří mají své oblíbené e-shopy a těch se drží. Letos jde již jen o 14 % respondentů. Při loňském provádění totožného průzkumu šlo o 18 % dotazovaných.

Jakým způsobem vybíráme e-shopy? (Češi aktivní na Internetu) 2011 2012
K výběru používám nákupní rádce nebo srovnávače cen 44 % 52 %
Obchody vybírám převážně přes internetové  vyhledávače 30 % 20 %
Mám své oblíbené obchody a v těch nakupuji 18 % 14 %
Informace hledám na internetových fórech 3 % 5 %
Spoléhám se na doporučení přátel nebo na své vlastní zkušenosti 6 % 9 %

Zdroj: Heureka.cz

Čtěte dále

IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS