Nákupní rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) informují, že obrat e-shopů v roce 2022 skončil 12 % pod úrovní loňského roku, o jednu miliardu překonal útraty Čechů na internetu v roce 2020.
Online nákupy se nesly ve znamení rozšiřování sortimentu. Podíl nejsilnějšího segmentu, kterým je elektronika, na celkovém obratu meziročně opět mírně klesl, podíl jiných segmentů jako je například hobby či dům a zahrada naopak rostl.
Mírná konsolidace, která podle APEKu bude výrazněji pokračovat hlavně v prvním pololetí tohoto roku, začala mezi e-shopy, jejich počet v roce poklesl na aktuálních 50 100.
Zmrazení jménem inflace
APEK uvádí, že první kvartál loňského roku přinesl meziroční propad o 25 %, způsobený srovnáním s ještě covidovým obdobím roku 2021. Jaro a léto, tedy druhý a třetí kvartál, byly pro e-commerce o dost příznivější, meziročně se v tomto období obrat e-commerce pohyboval jen jednotky procent pod úrovní předešlého roku.
Citelné ochlazení přišlo až na podzim a provázelo i start vánočních nákupů. „I když se ve srovnání s loňskem vánoční sezóna povedla a lidé utratili téměř stejně jako vloni, poznamenalo čtvrtý kvartál citelné ochlazení útrat během října, kdy lidé s napětím očekávali nové zálohy a výdaje prozatím odložili,“ vysvětluje Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.
„Celoroční čísla se nakonec zastavila 12 % pod loňským rokem, a útrata 197 miliard korun je stále vyšší než v roce 2020. E-commerce segment definitivně posílil natolik, že v trendech a vývoji už kopíruje trendy celého retailového trhu,“ dodává.
Historický pokles
České internetové obchody podle APEKu zaznamenaly pokles obratů vůbec poprvé v historii. „V APEKu sledujeme vývoj e-commerce od roku 2001. Pro první meziroční propad české e-commerce bylo hned několik důvodů,“ komentuje výsledky e-commerce v roce 2022 výkonný ředitel Jan Vetyška.
„Máme za sebou zcela výjimečné období covidové pandemie, které vystřídala energetická krize a vysoká inflace. Spotřebitelé začali více šetřit a byli ve svých nákupech především v první polovině roku velmi opatrní,“ dodává.
Pro e-shopy tak podle Vetyšky nastalo nečekaně náročné období, které bude mít samozřejmě své vítěze i poražené. Vetyška nicméně věří, že v roce 2023 dojde ke stabilizaci trhu.
Online se prodává všechno
Rozšiřování sortimentu se projevuje i na tom, jak se v průběhu posledních tří let mění podíl jednotlivých kategorií na celkových útratách. „Internet už zkrátka není jen o elektronice, ale naopak roste obliba jiných segmentů, které vstupují do online prostoru,“ říká šéf české Heureky Honza Mayer.
„Roste podíl nábytku, vybavení pro dům a zahradu nebo segment hobby. S tím, jak se tento sortiment rozšiřuje v nabídce e-shopů roste chuť a ochota zákazníků tyto věci nakupovat online,“ říká Mayer.
Například podíl elektroniky podle dat Heureky klesl z 21 % v roce 2020 na aktuálních 19 %, naopak třeba podíl hobby vzrostl z 6,6 % na aktuálních 8, 3 %.
Zdroj: Heureka.cz, APEK