Společnost Heureka vydala analýzu eCommerce Insider, ve které uvádí, že poslední měsíce byly pro českou e-commerce ve znamení do té doby neznámého poklesu. Vývoj se však podle analytiků velmi pomalu začíná obracet k přirozenému růstu.
Obrat české e-commerce se ve druhém čtvrtletí roku 2023 podle Heureky zastavil na mínus 8 % oproti předchozímu roku, v porovnání s předchozím kvartálem se však jedná o zlepšení. Průměrná hodnota objednávky se za uplynulé 3 měsíce mírně zvýšila na 1 435 Kč.
„Na základě našich dat jsme očekávali, že návrat k online nakupování se projeví už na výsledcích druhého kvartálu, a skutečně jsme zvýšenou poptávku o online nákupy zaznamenali, a to hlavně v květnu, kdy se sledované hodnoty blížily k nule,“ říká Tomáš Braverman, generální ředitel Heureka Group.
„Lidé tedy nejspíš čekali na vyúčtování za energie a kromě nezbytných nákupů příliš neutráceli, aby měli peníze k dispozici na případné nedoplatky a zvládli zaplatit i letní dovolenou,” upřesňuje.
Spokojenost zákazníků je klíčová
Celkový pokles tržeb podle odborníků nutí e-shopy pracovat na zvyšování zákaznické spokojenosti, ta se ve druhém čtvrtletí drží na velmi vysoké úrovni 96,1 %. České e-shopy si uvědomují, že kvalitní doprovodné služby a přehledné stránky slouží jako nejlepší marketingová reklama.
Provozovatelé e-shopů v České republice podle Heureky jednoduše musejí zákazníkům nabízet vysoce kvalitní celý prodejní proces a následný servis, jinak ve zdejší vysoké konkurenci nemohou uspět
„V online nakupování vidíme dva výrazné trendy. Lidé buď kupují dražší zboží, od kterého očekávají vyšší kvalitu anebo naopak levnější produkty, které však kupují častěji,“ vysvětluje Braverman.
„Předpokládáme, že obrat za další kvartál, navzdory letním měsícům, poroste, protože spotřebitelé se vrací k intenzivnějšímu využívání online nákupů,“ předpovídá nejbližší vývoj.
Zdroj: Heureka Group