Podle dat společnosti Heureka Group se tuzemské e-commerce v třetím čtvrtletí podařilo navázat na pozitivní trend předchozích dvou kvartálů. Celkové tržby v období od června do září podle Heureka eCommerce Insideru stouply o 5 %, zároveň se však mírně snížila průměrná hodnota objednávky na 1 389 Kč.
Odborníci uvádí, že ačkoli byl srpen kvůli letním dovoleným nejslabším měsícem, září přineslo oživení trhu a zájmu zákazníků. Silná zářijová čísla, podpořená podzimními slevovými akcemi, zajistila lepší celkové výsledky ve srovnání s loňským rokem.
„Data společnosti Heureka potvrdila, že česká ekonomika ožívá. E-commerce sektor však mohl dosáhnout lepšího výsledku, pokud by nedošlo ke zpomalení zájmu zákazníků o online nákupy v hlavních prodejních kategoriích, jako je třeba spotřební elektronika,“ uvedl David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.
Prodeje ovládly rozmary počasí
Heureka si povšimla, že solární boom se nevyhnul ani Česku. Solární a fotovoltaické komponenty, které vzrostly o úctyhodných 462 %, se již podruhé staly nejúspěšnější kategorií čtvrtletí. Slunce hrálo velkou roli i v dalších online nákupech.
V důsledku extrémně teplého léta zaznamenaly produkty jako mobilní klimatizace nárůst poptávky o 38 % a domácí ventilátory o 32 %. Následné letní přemnožení hmyzu vedlo k růstu zájmu o lapače a odpuzovače o 44 %.
Po slunci přišla bohužel voda a kvůli zářijovým povodním se zvýšila poptávka po záložních zdrojích energie, kdy například elektrocentrály zaznamenaly nárůst o 90 %. S povodněmi souvisí i růst vyhledávání odvlhčovačů vzduchu, které poskočily o 62 %.
Nedařilo se spotřební elektronice
Analýza rovněž ukázala, že největší pokles zaznamenaly herní konzole s propadem o 48 %. Na trhu není žádný nový model a poptávka zdá se být nasycena, všímají si odborníci. Oproti loňskému roku klesala i další spotřební elektronika.
Zájem o mobilní telefony klesl přes léto o 19 %, u chytrých hodinek pak o 25 %. Jindy silná kategorie sluchátek klesla přes léto o 14 %. Zákazníci viditelně vyčkávají na novinky, které budou uvedeny na podzim, v dalším čtvrtletí před Vánocemi.
Vybrané klesající kategorie |
Q3/24 vs Q3/23 |
herní konzole |
–48 % |
elektrokoloběžky |
–26 % |
chytré hodinky |
–25 % |
mobilní telefony |
–19 % |
sluchátka |
–14 % |
Zdroj: Heureka Group