Společnost Heureka.cz informuje, že očekávané meziroční srovnání výkonu trhu e-commerce, které v druhém čtvrtletí už „nejde proti“ koronavirovým opatřením, ukázalo významné zlepšení.
Čísla obratu e-shopů se v druhém čtvrtletí 2022 zastavila 9 % pod úrovní loňského roku, což je podle Heureky oproti předchozímu čtvrtinovému propadu příjemný posun. Na druhou stranu, do chuti a ochoty spotřebitelů utrácet peníze významně zasáhla válka na Ukrajině a plošně rostoucí ceny.
Data Heureka Group také ukázaly, že čím blíže ukrajinským hranicím, tím je ochota zákazníků peníze utrácet menší a projevují se větší tendence k šetření. Například na Slovensku skončil v druhém kvartálu obrat e-shopů 11 % pod loňským rokem.
Zdroj: Heureka.cz
Rozmach netradičních kategorií
Heureka zdůrazňuje, že nejpatrnějším trendem celého letošního roku je rozšiřování sortimentu a ztráta pomyslných zábran kupovat na internetu opravdu cokoliv. Naopak některé kategorie, které ve stejném období loňského roku vyskočily raketově – například kolečkové brusle či jízdní kola –, nyní propadly dvouciferně.
„Velcí hráči jsou často v meziročních číslech zatíženi loňskými extrémními růsty. Vidíme, že se aktuálně víc daří menším a středním shopům, a ideálně s ‘netradičními’ kategoriemi,“ říká k tomu Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Skokanem kvartálu se v kategoriích staly 3D tiskárny s meziročním růstem o 1 276 %.
Dlouhodobě na internetu klesá podíl elektroniky nebo velkých spotřebičů. „Lidé se tímto sortimentem už vybavili v předchozích letech, novou lednici není potřeba obměňovat tak často. A jak ukazují naše data – pokles elektroniky je způsoben především rozšířením sortimentu e-shopů a příchodem nových hráčů na trh,” dodává Braverman.
Zákazníci jsou spokojení
Společnost dále zjistila, že spokojenost zákazníků s e-shopy se i navzdory meziročně klesajícím číslům drží vysoké úrovni, konkrétně je to 95,6 %. Průměrná hodnota objednávky vzrostla oproti předchozímu roku na 1 510 korun.
„Na rostoucí průměrné hodnotě objednávky se projevuje jak inflace, tak to, že lidé na internetu v tomto čtvrtletí hodně kupovali nákladnější vybavení – kamna, kotle a další. Toto chování tak ‘vyhnalo’ meziročně průměrnou cenu objednávky o 120 korun výše než vloni,” dodává Braverman.
Faktem ale podle šéfa Heureky zůstává, že inflace se ve zboží zatím neprojevuje tak významně, protože se stále prodávají produkty nakoupené za původní ceny.
Zdroj: Heureka.cz
Nové články do mailu
Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.