Společnost Growww Digital uvádí, že dosavadní růst e-commerce vyvolaný pandemií po dvou letech výrazně zpomalil. Podle údajů Growww Digital byl růst za první kvartál letošního roku nejnižší za posledních devět čtvrtletí.
Údaje společnosti o investicích do reklamy od více než 240 středoevropských a východoevropských internetových obchodů odhalily, že zatímco v letech 2020 a 2021 každé čtvrtletí rostlo v intervalu o 20% až 40%, první čtvrtletí 2022 přineslo pouze 3% meziroční nárůst.
K meziročnímu poklesu výdajů na reklamu podle Growww Digital dochází od konce února. Z grafů je zřejmé, že země CEE regionu mají klesající trend. Aktuální situace přináší velké výzvy pro internetové obchodníky.
„Trh nyní stagnuje. Příčinou je nejenom válečný konflikt na Ukrajině, ale i zvyšující se inflace v zemích regionu. Na pokles v Maďarsku měl vliv i směnný kurz eura a volby do parlamentu,” řekl László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje v Growww Digital.
Může dojít na lámání chleba
Přestože v posledních letech dosahovaly e-shopy takřka bezprecedentního růstu tržeb, nyní zažívají výrazný propad. Pro mnoho hráčů, kteří v poslední době investovali značné množství kapitálu a lidských zdrojů do expanze a lepších služeb pro své zákazníky, může být současná situace ještě obtížnější.
„Vývoj závisí na eskalaci či deeskalaci konfliktu. S jeho ukončením do druhé poloviny roku, očekáváme oživení elektronického obchodování, zvýšený zájem zákazníků nakupovat online a zrychlení dynamiky investic do reklamy,“ říká Szabó.
„Pokud bude válka trvat delší dobu, odvětví bude stagnovat a ceny pro spotřebitele se budou dále zvyšovat,“ dodává s tím, že v důsledku nepříznivých změn na trhu se efektivní provoz e-shopů stal důležitějším než kdykoli předtím.
Zdroj: Growww Digital