Mobilní nákupy vykazovaly v uplynulých třech letech přibližně 42% nárůstu v objemu i hodnotě za rok, zatímco u klasických on-line nákupů prostřednictvím počítače se nárůst pohyboval pouze kolem 13 %. Vyplývá to z globálních statistik společnosti Visa.
„Obliba nákupů přes mobil jde ruku v ruce s rozvojem nových platebních technologií. Díky chytrým telefonům jsou uživatelsky stále pohodlnější,“ uvedl Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Z dostupných statistik vyplývá, že trend mobilního nakupování se nejrychleji ujímá v severských státech Evropy. Dánsko od roku 2013 každoročně hlásí 550% nárůst, v těsném závěsu pak následují Norsko (54 %) a Švédsko (52 %). Stejné hodnoty (52 %) dosahuje i Čína.
Země středu už nyní vévodí celosvětovému žebříčku zemí s nejvyšším podílem lidí, kteří k nákupům aktivně využívají chytrý telefon nebo tablet – na tamním trhu jich je 68 %, což téměř na procento přesně shodně reflektují i statistiky z nedávné akce Singles Day společnosti Alibaba.
Průměrná výše jedné transakce prostřednictvím mobilního telefonu se v přepočtu pohybuje kolem 2 400 korun. Zajímavé je, že při nákupech pomocí tabletu bývá utracená částka až o třetinu vyšší – kolem 3 250 korun na jednu transakci.
Pokud jde o jednotlivé transakce, muži utrácejí v průměru o čtvrtinu víc než ženy (v přepočtu cca 3 000 ku 2400 Kč). Nejvíce peněz zákazníci utrácejí za počítače a elektroniku (v přepočtu 5 250 Kč) a za knihy, hudbu a hry (4 900 Kč). V dalších kategoriích mají transkace o poznání nižší hodnoty.
Graf - Průměrná výše útraty podle sortimentu
Zdroj: Visa Europe