GfK: Ze spotřební elektroniky se prodávají hlavně větší TV a akční kamery

23. 12. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, ze společnosti GfK Czech.

Meziroční srovnání obratu se spotřební elektronikou1 se nadále pohybuje v záporných číslech. Za první tři kvartály roku 2013 se ve sledovaných distribučních kanálech snížil o více než 10 %, přitom v červených číslech zůstala hodnota prodeje u každé z devíti sledovaných skupin.

Růst obratu však zaznamenaly některé segmenty skupin, např. televizory větších úhlopříček či akční kamery. V kladných číslech, a tedy v ostrém kontrastu k vývoji spotřební elektroniky, se ukázalo příslušenství. V obratu meziročně vzrostla skupina sluchátek, minireproduktorů a dokovacích stanic a také paměťových karet.

Klíčová část trhu – televizory – klesly meziročně v hodnotě o desetinu. Ačkoliv přístroje větších úhlopříček, konkrétně 46” až 49”, 55” až 59” a přes 60”, zaznamenaly nárůst objemu i obratu, nevykompenzovaly ztráty ve zbylé části sortimentu.

Kladný meziroční vývoj dražších segmentů televizorů se odrazil ve 3% zvýšení průměrné ceny. Její tempo se však v jednotlivých měsících roku 2013 postupně snižovalo, v srpnu a září se dokonce proměnilo na pokles. S postupující cenovou erozí se u televizorů současně zmírňovalo tempo poklesu objemu prodeje, které v září 2013 představovalo pouze 1%.

Televizory tvořily přes 40 % poptávky sledovaného sortimentu spotřební elektroniky a s ohledem na průměrnou cenu, která v prvních dvou třetinách roku 2013 dosáhla výše 10 600 korun, se na celkovém obratu sektoru podílely téměř 80 %.

Jejich váha na celkové hodnotě prodeje sektoru meziročně posílila, a to nejen díky vývoji průměrné ceny, ale také vlivem výraznějšího poklesu tržeb u většiny ostatních sledovaných skupin.

1Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, HiFi komponenty, MP3/MP4 přehrávače, autorádia, přenosná navigace.

bitcoin školení listopad 24


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA