Společnost GfK zveřejnila analýzu stavu západoevropského trhu s technickým spotřebním zbožím. Podle indexu GfK TEMAX Western Europe došlo ve srovnání s loňským obdobím k souhrnnému poklesu o 5,9 % při tržbách 44,5 miliardy euro. K poklesu došlo ve všech sledovaných segmentech s výjimkou telekomunikace.
Chytré telefony zachránily svůj segment
Tržby segmentu telekomunikace ve třetím čtvrtletí 2013 jako jediné vzrostly, a to o 6,1 %. Kumulativní růst za první tři kvartály činil v meziročním srovnání 10,3 %.
Za prvních devět měsíců roku 2013 dosáhly prodeje 29,1 miliardy euro, v období od června do září bylo vygenerováno 10 miliard euro. Segment rostl na všech trzích s výjimkou mírného snížení v Nizozemí a dvouciferného poklesu v Řecku.
O růst se postaraly chytré telefony a neutuchající poptávka po nich. GfK mezi důvody uvádí fakt, že s rostoucí kvalitou výbavy se telefony staly konkurenty kompaktních fotoaparátů a nástup rychlého LTE připojení k internetu.
V IT mají potenciál tenké notebooky a tablety
Tržby na západoevropském trhu s IT poklesly v porovnání s předešlým rokem o 2,8 %. To představuje objem tržeb ve výši 12,9 miliardy euro. Trhy velkých zemí jako je Německo, Francie, Itálie, Španělsko a Spojené království nedokázaly dosáhnout hodnot z roku 2012. Jediné země, kde bylo dosaženo mírného růstu, byly Belgie, Portugalsko a Řecko.
IT trh je v Evropě ovlivňován vývojem na trhu výpočetní techniky. Spotřebitelská poptávka se stále ještě soustřeďuje na inovativní a módní produkty jako jsou media tablety, malé přístroje do 8 palců, řešení „dva v jednom“ a ultra tenké notebooky. Prodeje ultra tenkých notebooků a tabletů (počítačů) jsou o 20 % nižší než prodeje media tabletů. GfK nicméně tvrdí, že v roce 2014 představují značný růstový potenciál.
Tyto prodeje ovšem nedokáží vykompenzovat snižující se poptávku v segmentech klasických přenosných a stolních počítačů. GfK však předpovídá, že dostupnost zařízení s dotykovou obrazovkou vyvolá ve čtvrtém čtvrtletí roku 2013 a v roce 2014 novou vlnu poptávky po přenosných i stolních počítačích.
Kancelářské zboží stále čeká na impuls
V segmentu kancelářského zboží se nakupovaly produkty vyšších cenových kategorií. Ve třetím čtvrtletí 2013 se západoevropský trh s kancelářským zbožím a spotřebním materiálem oproti loňskému roku propadl o 4,9 % a dosáhl hodnoty 3,5 miliard euro. Řecko a Španělsko byly v průzkumu jedinými zeměmi, jež tomuto trendu vzdorovaly a vygenerovaly mírný pozitivní růst.
V segmentu laserových tiskáren se lépe prodávaly multifunkce nežli tiskárny s jednou funkcí. Prodeje tiskáren začaly klesat již před několika lety a v současné době pozorujeme pomalé, ale nepřetržité snižování tržeb v segmentu spotřebního materiálu. Jelikož spotřební materiál představuje dvě třetiny celkových prodejů, tento trend znamená z hlediska možného návratu k pozitivnímu vývoji nepříznivou zprávu.
Spotřební elektronika padá dvouciferně
Tržby na západoevropských trzích spotřební elektroniky dosáhly ve 3. čtvrtletí 2013 celkového objemu ve výši 6,7 miliardy euro, což představuje meziroční pokles o 17 %. Všechny trhy sledovaných zemí zaznamenaly dvouciferný pokles.
Za výsledky může hlavně špatný vývoj na trhu televizorů. V roce 2013 nedostalo toto odvětví žádný impuls, jako byl např. předtím přechod na digitální vysílání či významné sportovní akce.
Pozitivní vývoj lze pozorovat pouze v menších sektorech: velké obrazovky, chytré televizory, možnost připojení audio zařízení, příslušenství docking a bluetooth sluchátka i mikrofony. Prodejci budou vyhlížet mistrovství světa ve fotbale v příštím roce, které bude příležitostí k tomu, aby se negativní vývojový trend zvrátil.
U fotoaparátů je poptávka po vyšší třídě
Západoevropští spotřebitelé utratili ve třetím čtvrtletí 2013 za fotoaparáty a příslušenství k nim celkem 1,7 miliardy euro. Jedná se o mezičtvrtletní pokles o 20,6 %.
Trh fotopřístrojů v západní Evropě je velmi roztříštěný: zatímco segmenty, které ustupují tlaku ze strany chytrých telefonů zaznamenaly silný pokles tržeb, digitální fotoaparáty vyšší kvality si naopak vedou velmi dobře.
Prodeje digitálních fotoaparátů nejvyšší kvality významně vzrostly v závislosti na cílové skupině a zamýšlené oblasti použití. Panovala vysoká poptávka po fotoaparátech s pevným objektivem a s větším rozlišením. Obecně vzato přibývá fotoaparátů s možností internetového připojení. Do června 2013 již každý sedmý prodaný fotoaparát dokázal sdílet snímky pomocí integrované WLAN.
Chytré telefony způsobují pokles trhu levných kompaktů, ale vedle toho přivádějí k fotografování mnohem větší počet lidí než kdykoli dříve. Díky tomu vzniká jedinečná příležitost pro to, aby se u mnoha spotřebitelů vyvolal zájem o fotografování, který je nakonec může motivovat k nákupu fotoaparátů vyšší kvality.
Bezšňůrové vysavače vynikají mezi malými spotřebiči
Prodeje malých domácích spotřebičů dosáhly v prvních třech kvartálech roku 2013 celkem 8,9 miliard eur, což znamená meziroční navýšení o 1,1 %. Ve třetím čtvrtletí však prodeje poklesly meziročně o 1,3 %, což znamená celkový objem tržeb ve výši 2,9 miliard euro. Pokud jde o jednotlivé země, nejlepších výsledků dosáhlo Německo, Francie a Spojené království.
Prodeje bezšňůrových tyčových vysavačů se ve třetím čtvrtletí zvýšily, přestože celkově trh klesal. Obzvláště dobře se prodávaly modely vyšších cenových kategorií a modely s vysokonapěťovou lithiovou baterií.
V západní Evropě dále pokračuje růst prodejů tradičních kuchyňských přístrojů. K tomuto výsledku přispěly i mixéry, u kterých lze též pozorovat tendenci nakupovat přístroje vyšších cenových kategorií. Růst vykazují nadále také elektrické zubní kartáčky. Sáčkové vysavače ustupují tlaku konkurenčních bezsáčkových přístrojů.
V létě není zájem o pračky
Tržby v segmentu velkých domácích spotřebičů dosáhly ve třetím čtvrtletí 7,7 miliardy euro, což je meziroční pohoršení o 3,1 %. Pozitivní vývoj byl zaznamenán pouze v Rakousku, Itálii a Velké Británii, zatímco trhy ostatních zemí vykázaly jednociferný pokles a Španělsko dvouciferný.
Během velmi horkého léta se ve většině zemí lépe prodávaly ledničky. Na prodej sušiček na prádlo a jiných kuchyňských spotřebičů mělo léto naopak negativní dopad. Tyto trendy vysvětlují mírně negativní růst v Německu, kde byl až doposud vývoj pozitivní. Itálie se i nadále zotavovala díky rostoucím prodejům hlavních kategorií praček a ledniček.
Pokračující heterogenní vývoj cen s přetrvávající poptávkou po luxusnějším zboží bylo možno vysledovat v Německu, Dánsku, Švédsku a Velké Británii. Naopak trhy ve Španělsku, Francii a Řecku musely čelit silnému cenovému tlaku.
Optimistická nálada přináší naději na růst
Celkový pokles trhu s technickým spotřebním zbožím podle GfK souvisí s ekonomickou stagnací Evropy. Evropská komise však předpovídá, že od příštího roku dojde k růstu na úrovni 1,1 %.
V rámci průzkumu spotřebitelského klimatu v Evropě prováděného agenturou GfK se však objevují i další pozitivní známky naznačující oživení. V celé Evropě významně vzrostla ekonomická i příjmová očekávání a v důsledku toho dochází k pozitivnějšímu vývoji v ochotě nakupovat. K tomu lze přidat i vánoční období znamenající pro obchodníky vysoké tržby na samém konci posledního kvartálu.
Zjištění ukazatele GfK Temax (Technical Market Index) jsou založena na výzkumech maloobchodního panelu GfK s údaji od více než 425 000 maloobchodních provozoven na celém světě.
GfK Temax Western Europe přímo zahrnuje Německo, Rakousko, Belgii, Španělsko, Nizozemí, Portugalsko, Itálii, Francii, Řecko, Velkou Británii a Švédsko. Prostřednictvím extrapolovaných dat jsou zastoupeny i Dánsko, Norsko a Švýcarsko.
Zdroj: GfK TEMAX