GfK: Západoevropský trh elektroniky a spotřebičů vyrostl ve 4. kvartálu 2014 o 3,5 %

12. 3. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: © .shock - Fotolia.com
Za celý rok 2014 pak trh meziročně vyrostl o 2,1 % na více než 201 miliard eur. Loňský rok byl podle GfK náročný, ale pozitivní vývoj nálady spotřebitelů představuje příslib lepších časů.

Západoevropský trh technického spotřebního zboží zaznamenal ve čtvrtém kvartálu 2014 nárůst obratu o 3,5 % na zhruba 60,5 miliard euro. Za celý rok 2014 trhy vyrostly o 2,1 % a celková hodnota prodeje dosáhla téměř 201,2 miliardy euro. Údaje přinesl pravidelný průzkumu GfK Temax Western Europe.

Z hlediska růstu zaujímá první místo sektor telekomunikací. Hnací silou pozitivního vývoje tohoto trhu byly i nadále chytré telefony, které v posledním čtvrtletí zaznamenaly dvojciferný nárůst. Tento trend však zároveň měl částečně negativní dopad na trh fotopřístrojů

Pokud jde o jednotlivé země, pozitivně se vyvíjely Belgie, Španělsko, Nizozemí, Německo, Portugalsko, Velká Británie a zejména Řecko. 

Nositelná elektronika pod stromečkem pomohla segmentu telekomunikaci

Ve srovnání se stejným obdobím předešlého roku vzrostl obrat západoevropského telekomunikačního trhu ve čtvrtém kvartálu 2014 o 13,5 %, přičemž o zvýšení prodeje se zasloužilo vánoční období.

Celková hodnota prodeje dosáhla 14,9 miliardy eur. Tržby za celý rok pak činily 46,8 miliard eur, což oproti předchozímu roku představuje nárůst o 5,7 %.

Ačkoliv rakouský trh poklesl, v ostatních zemích západní Evropy došlo k pozitivnímu vývoji, přičemž ve většině z nich byl zaznamenán solidní dvojciferný růst.

Na trh byly úspěšně uvedeny vlajkové modely, které v posledním čtvrtletí napomohly zvýšenému růstu prodejů. Svou roli hrála i nositelná elektronika jako velmi populární vánoční dárek.

Trh počítačů se vrátil k růstu

Západoevropský trh IT vyrostl v posledním kvartálu 2014 o 1 % na 16,9 miliard eur, za celý rok pak rostl o 1,4 % na 56,3 miliardy eur. O růst se staral především německý trh.

Zákazníky oslovila zařízení 2 v 1 a tablety s Windows 8. Tuto poptávku podle GfK podpořily příznivé ceny, rozšířený výběr produktů a jejich snadné použití.

Pozitivní trend na počítačovém trhu byl rovněž ovlivněn zvyšujícím se prodejem periferních zařízení a softwaru. 

Kancelářská technika klesala, nadějí jsou multifunkce

Trh kancelářské techniky a spotřebního materiálu zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí pokles tržeb o 3,4 % na hodnotu 4 miliard eur.

Meziroční vývoj byl rovněž negativní - ve srovnání s předešlým rokem byl zaznamenán pokles prodeje o 1,5 % na 15,2 miliardy eur.

Pokud jde o jednotlivé země, k poklesu došlo především ve Francii. Naopak trhy v Německu, Spojeném království, Nizozemí a Řecku však vykázaly pozitivní vývoj.

Poptávka po tiskárnách zůstala negativní, avšak prodeje v segmentu multifunkčních zařízení jsou na vzestupu, a to jak u inkoustových, tak u laserových zařízení. Tento trend podle GfK dává šanci na opatrný pozitivní výhled do roku 2015.

Spotřební elektronika v posledním kvartálu mírně poklesla

Trh spotřební elektroniky v západní Evropě v posledním kvartálu 2014 mírně poklesl o 2,1 % na 10 miliard eur. Výsledky za celý rok však byly pozitivní; bylo dosaženo mírného růstu o 0,6 % a celkové hodnoty ve výši 31,5 miliardy euro.

Trh televizorů táhly v roce 2014 inovace. Na prodej měly vliv takové novinky jako televizory s rozlišeném UHD a chytré televize s rozšířenou možností streamování obsahu.

Nadále rostl i trh audio kategorií, kde hrály nejdůležitější roli všechny bezdrátové technologie, jež lze používat k přenosu hudby buďto do reproduktorů nebo do sluchátek.

Malé domácí spotřebiče pokračovaly v růstu

Západoevropský trh malých domácích spotřebičů dosáhl v posledním kvartálu 2014 růstu o 5,8 % a na 4,4 miliardy eur. Za celý rok celkové tržby dosáhly 13,8 miliard eur a v porovnání s rokem 2013 vzrostly o 5,9 %.

K tomuto vývoji přispěly všechny země s výjimkou Belgie a Řecka, kde došlo k mírnému poklesu tržeb.

Hnacím motorem růstu byly modernější produktové varianty, jako jsou robotické vysavače nebo fritézy s nízkou spotřebou oleje.

Nadprůměrně však rostl i prodej klasických malých domácích spotřebičů, jako jsou kuchyňské roboty, rychlovarné konvice a plně automatické kávovary.

Chytré telefony i nadále drtí fotoaparáty

Ve čtvrtém čtvrtletí 2014 činila hodnota prodeje na trhu fotopřístrojů (GfK takto souhrnně označuje fotoaparáty a příslušenství k nim) celkem 1,5 miliardy eur, což představuje propad o 15,4 %. Negativní byl i vývoj za celý rok 2014, kdy trh poklesl o 16,5 % na 5,6 miliard eur.

Ačkoliv byla nedávno zaznamenána zvýšená poptávka po zařízeních s vysokou hodnotou technické výbavy, nestačí to na vyrovnání propadu v jiných segmentech. Především základní modely kompaktů nyní čelí drtivé konkurenci ze strany chytrých telefonů.

Sušičky prádla táhly segment velkých domácích spotřebičů

Prodeje v segmentu velkých domácích spotřebičů vzrostly v západní Evropě na 8,6 miliardy euo, což představuje růst o 5,6 %. Růst byl dán pozitivním vývojem prakticky ve všech zemích kromě Švédska a Belgie. Celková hodnota prodeje v roce 2014 dosáhla téměř 31,9 miliard euro, což odpovídá růstu o 4,2 %.

V posledním čtvrtletí zaznamenaly pozitivní vývoj všechny produktové skupiny. Na prvním místě se však umístily sušičky prádla, které zaznamenaly od října do konce prosince dvojciferný nárůst.

Rozhodujícím momentem pro tento vývoj byla vysoká poptávka po energeticky úsporných a levnějších zařízeních, která následovala po značném snížení cen.

Nálada spotřebitelů i ochota nakupovat rostly

Rok 2014 byl podle GfK pro západoevropský trh velmi náročný. Několik zemí se i nadále potýkalo s nepříznivými ekonomickými podmínkami a současně se zvýšil počet oblastí představujících z geopolitického hlediska velké riziko.

Navzdory celkové situaci se však některé země, jež se dříve potýkaly s potížemi, vrátily na cestu růstu a pozitivně ovlivňují západoevropský trh technického spotřebního zboží, který i díky tomu vykázal celkově pozitivní vývoj.

GfK uvádí, že se nálada spotřebitelů se ve čtvrtém čtvrtletí 2014 v celé Evropské unii zlepšila.Výzkum spotřebitelského klimatu GfK naznačil, že na konci roku vyrostla téměř ve všech zemích Evropské unie ekonomická i příjmová očekávání, stejně jako ochota spotřebitelů nakupovat.

Gfk však dodává, že přesto přetrvávají rizika, která by mohla během následujících měsíců pozitivní ekonomický vývoj zbrzdit.

Graf - Vývoj západoevropského trhu technického spotřebního zboží (miliardy eur)

Zdroj: GfK


Zjištění ukazatele GfK Temax (Technical Market Index) jsou založena na výzkumech maloobchodního panelu GfK s údaji od více než 425 000 maloobchodních provozoven na celém světě.

bitcoin_skoleni

GfK Temax Western Europe přímo zahrnuje Německo, Rakousko, Belgii, Španělsko, Nizozemí, Portugalsko, Itálii, Francii, Řecko, Velkou Británii a Švédsko. Prostřednictvím extrapolovaných dat jsou zastoupeny i Dánsko, Norsko a Švýcarsko.

Zdroj: GfK

Čtěte dále

Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?