Západoevropský trh technického spotřebního zboží zaznamenal ve 3. kvartálu 2016 meziroční pokles o 2,4 %. Podle analytiků ze společnosti GfK, která tyto údaje přinesla, byl trh výrazně ovlivněn kurzem britské libry a eura.
K jedinému výraznému zvýšení o 5,9 % došlo v segmentu telekomunikací. Malé a velké domácí spotřebiče se držely na loňských pozicích a zbytek segmentů včetně IT a spotřebí elektroniky vykázal pokles.
IT pokleslo kvůli desktopů a tabletům
Západoevropský sektor informačních technologií dosáhl ve 3. čtvrtletí 2016 tržeb ve výši něco málo přes 12,6 miliard eur, tedy o 8,8 % méně než ve 3. čtvrtletí 2015. Prodeje poklesly ve všech zemích kromě Rakouska a Finska.
Segment přenosných počítačů rostl díky prodeji menších, flexibilnějších produktů jako jsou ultra mobilní a konvertibilní notebooky, zato segment stolních počítačů se stále potýkal s problémy jak z hlediska objemu tržeb, tak z hlediska jejich výše. Prodeje tabletů poklesly v důsledku nasycení trhu.
Pokémoni prodávají příslušenství k telefonům
Sektor telekomunikací vzrostl ve srovnání se 3. čtvrtletím 2015 o 5,9 %. Díky tržbám, které dosáhly 13,3 miliardy eur, se jedná o největší sektor technického spotřebního zboží. Růst zaznamenaly všechny trhy s telekomunikacemi v západní Evropě kromě Velké Británie.
Sektoru telekomunikací pomohl dvojciferný růst ceny chytrých telefonů (díky včasnému uvedení na trh vlajkového produktu Apple), stejně jako pozitivní výsledky dosažené v prodeji nositelné elektroniky a různého příslušenství. Popularita hry Pokémon Go! například vedla ke zvýšené poptávce po powerbankách.
Kancelářská technika pokračovala v poklesu
Segment kancelářské techniky a spotřebního materiálu poklesl ve 3. kvartálu 2016 meziročně o 2,6 % a pokračoval tak v dosavadním trendu. Významné snížení hodnoty prodejů zaznamenal například holandský a belgický trh.
K růstu naopak došlo v Dánsku (1,8 %), Francii (2,4 %), Rakousku (2,6 %), Portugalsku (5,2 %) a Řecku (8,8 %). Dobře si vedly segmenty barevných tiskáren a malých fototiskáren.
Konektivita pomůže růst spotřební elektronice
Objem tržeb v sektoru spotřební elektroniky se ve 3. čtvrtletí 2016 snížil o 7,4 % a dosáhl hodnoty 5,9 miliardy eur. Po období úspěšného prodeje televizorů v souvislosti s Eurem 2016 se již nevyskytly žádné jiné vnější faktory, které by stimulovaly prodej i ve 3. kvartálu.
Spotřebitele i nadále zajímala hlavně konektivita, což se odrazilo na zvýšeném prodeji takových přístrojů, jako jsou televizory s připojením k internetu, hi-fi komponenty nebo mini reproduktory s možností připojení a dokonce akční kamery a drony.
Očekává se, že právě možnost připojení k internetu společně se zvýšenou kvalitou obrazu televizorů povede v nejbližší době k růstu tržeb v sektoru spotřební elektroniky.
Fotopřístroje se i nadále trápily
Ve 3. čtvrtletí dosáhl sektor fotopřístrojů hodnoty 1,2 miliardy eur, což ve srovnání se 3. kvartálem 2015 znamená pokles o 12,3 %. Trh fotopřístrojů v tomto období nezaznamenal růst v žádné západoevropské zemi.
Segmenty dražších fotoaparátů a výměnných objektivů si vedly relativně dobře, ale nedokázaly vykompenzovat pokles v segmentu levných a středně drahých přístrojů.
Velké domácí spotřebiče stagnovaly...
Sektor velkých domácích spotřebičů ve 3. čtvrtletí 2016 stagnoval a ve srovnání se stejným obdobím roku 2015 se zvýšil jen o 0,1 %. Všechny trhy, kromě britského, finského a francouzského, zaznamenaly ve 3. kvartále 2016 v porovnání se stejným obdobím loňského roku navýšení tržeb. Ve 3. čtvrtletí 2016 se zvedly prodeje vestavných produktů, stejně tak prodeje chytrých spotřebičů – zejména praček a ledniček.
... a malé domácí spotřebiče také
Ve 3. kvartále 2016 došlo v sektoru malých domácích spotřebičů v porovnání se stejným obdobím 2015 ke zvýšení o 0,5 %. Zdravý růst byl zaznamenán ve většině zemí s výjimkou francouzského a britského trhu.
Celkově dosáhl západoevropský sektor malých domácích spotřebičů ve 3. čtvrtletí 2016 hodnoty 3,9 miliardy eur. Zasloužily se o to především solidní prodeje tyčových akumulátorových vysavačů, robotických vysavačů a elektrických zubních kartáčků.
Obr. 1 – Shrnutí v tabulce
Zdroj: GfK