Tržby na západoevropském trhu technického spotřebního zboží dosáhly v prvním čtvrtletí roku 2015 téměř 50,1 miliardy eur, což ve srovnání s prvním kvartálem roku 2014 představuje 3,4% nárůst.
Na úspěšném začátku roku se výrazně podílely produkty ze segmentů telekomunikace a malých i velkých domácích spotřebičů. Takové jsou závěry nejnovější studie GfK Temax.
Tržby z IT klesají, ale Windows 10 slibují růst
Západoevropský trh IT dosáhl v prvním kvartálu hodnoty 13,4 miliardy euro. Ve srovnání s prvním čtvrtletím 2014 to představuje pokles o 2,6 %. Vzhledem k blížícímu se vydání Windows 10 GfK očekává během roku 2015 celkově vyšší poptávku po počítačích.
Tuto poptávku by podle analytiků mohly podpořit i solidní ceny, rozšířené portfolio a uživatelská jednoduchost těchto produktů. Očekávaný pozitivní vývoj na trhu IT v roce 2015 by mohl kladně ovlivnit i prodej periferních zařízení a softwaru.
Telekomunikace rostly nejrychleji ze všech segmentů
Trh telekomunikačních zařízení v západní Evropě vzrostl v prvním čtvrtletí 2015 o 16,2 % a vygeneroval tržby v hodnotě 11,8 miliardy eur. K dosažení vyšších tržeb podle GfK přispěla například úspěšnost vlajkových modelů uvedených na trh v roce 2014.
Rostoucí poptávce měla pomoci i pozornost, kterou média věnovala mobilním platbám, zařízením pro sledování zdravotního stavu, inteligentním domácnostem nebo nositelné elektronice.
Multifunkce jsou žádané, ale celkově segment stagnuje
Hodnota prodeje kancelářské techniky a spotřebního materiálu na západoevropském trhu v prvním kvartálu nepatrně poklesla o 0,6 % na 4,5 miliardy eur. I nadále rostla poptávka po multifunkčních inkoustových tiskárnách. V období od ledna do března 2015 zaznamenala růst také laserová multifunkční zařízení.
Fotbal se nehraje, ale televize přesto rostou
Hodnota prodeje spotřební elektroniky na západoevropském trhu meziročně poklesla o 3,1 % na 7,2 miliardy eur. GfK k tomu uvádí, že se v letošním roce nekoná žádná velká sportovní akce (jako bylo loňské mistrovství světa ve fotbale), která by stimulovala poptávku. V důsledku toho se tak nezopakuje loňské zvýšení prodeje televizorů.
GfK přesto očekává, že trh televizorů nadále poroste, a to zejména díky poptávce po přijímačích s velkou obrazovkou (50 palců a více) a přijímačích s vyšší kvalitou obrazu (4K/UHD). GfK rovněž předpokládá růst audio segmentu, a to díky poptávce po bezdrátových reproduktorech a sluchátkách, jakož i po síťových systémech pro ozvučení celé domácnosti.
Tržby z fotoaparátů klesají kromě těch kvalitních
Segment fotopřístrojů (fotoaparáty + příslušenství k nim) vygeneroval v prvním kvartálu téměř 1,3 miliardy eur v tržbách, což odpovídá meziročnímu poklesu o 9,9 %. Celkově však stoupla poptávka po vysoce kvalitních a cestovních fotoaparátech. Kompakty s výměnnými objektivy spojující v sobě oba tyto aspekty, zaznamenaly dvojciferný růst.
Malé domácí spotřebiče vyrostly téměř o 10 %
Západoevropský trh malých domácích spotřebičů zaznamenal v prvním kvartálu meziroční růst tržeb o 9,7 % na 3,8 miliardy eur.
Solidní nárůst podle GfK zaznamenaly téměř všechny skupiny produktů. Za povšimnutí stojí pokračující dvojciferný růst v některých velkých segmentech jako vysavače, holicí strojky, produkty pro dentální hygienu a kuchyňské roboty a mixéry.
U velkých spotřebičů je zájem o ty nejúspornější
Segment velkých domácích spotřebičů rostl trochu pomaleji, a sice o 5,4 % v meziročním srovnání. Tržby dosáhly částky 8 miliard eur, na čemž se podílely například sušičky prádla, které zaznamenaly dvojciferný růst.
Pokud jde o spotřebiče energetické třídy A+++, pozitivní vývoj byl zaznamenán ve všech segmentech. Ceny těchto energeticky úsporných spotřebičů zároveň opět poklesly.
S optimismem do příštích kvartálů
Co se celkového obrazu týče, je GfK toho názoru, že se Evropa postupně zotavuje z finanční a ekonomické krize. V posledním čtvrtletí loňského roku byli již vidět růstu prakticky ve všech evropských zemích. Výhledy na letošní rok jsou proto podle GfK dobré.
Graf - Vývoj západoevropského trhu (miliardy eur)
Zdroj: GfK