Podle monitoringu GfK globální recese zpomaluje. Při růstu výdajů o 0,9 % na 778 miliard eur v roce 2014 má růst v příštím roce pokračovat tempem 1,5 %.
Co bude ovlivňovat trh našeho regionu? Caroline Weinmannová, business director IT EMEA v GfK uvádí, že na výsledcích trhu EMEA se podepisují pokračující konflikty na Blízkém východě a Ukrajině. Země, které ještě nepřijaly euro, se navíc potýkají s kurzovými změnami.
Analytici však upozorňují, že klesající náklady na energie uvolňují rozpočty pro další nákupy, spotřebitelé se stále zajímají o inovace a firmy začínají nahrazovat stará zařízení novými form-faktory.
V důsledku toho se na většině evropských trhů zlepšuje kupní síla a trh „gadgetů“ profituje z nízkých cen a malé instalované báze.
Z pohledu spotřebního sentimentu pak Česká republika a Slovensko patří k zemím, kde se situace meziročně zlepšuje.
Prodeje form faktorů
V rámci celkového počtu kusů, které reselleři prodají na českém trhu, drží stále největší podíl desktopy (41 %) a notebooky (40 %). Media tablety v prodaných kusech činí pouze 8 %, AIO potom 3 %.
Oproti tomu retail prodává co do počtu kusů nejvíce media tablety (57 %) a notebooky (29 %). Tablety s Windows představují 2 % prodaných zařízení v retailu, desktopy 5 %.
Graf: Podíl form faktorů na celkových prodejích v zemích EMEA
Zdroj: GfK (Distree EMEA 2015)
Za celý region EMEA a všechny prodejní kanály zaznamenává GfK v počtu prodaných kusů nárůst podílu media tabletů, které tvoří 50 % všech prodaných zařízení. Postupně si svůj podíl na trhu vytvářejí také tablety s Windows a konvertibilní zařízení.
Prodeje těchto zařízení rostou především na úkor notebooků. Na druhou stranu desktopy si za poslední dva roky drží stabilních 10 %, AIO pak 2 %.
Graf: Podíl form faktorů v B2C a B2B, region EMEA
Zdroj: GfK (Distree EMEA 2015)
Vývoj prodejních kanálů
V regionu EMEA dosáhly kusové prodeje počítačů a tabletů u B2B resellerů za rok 2014 9% meziročního růstu, který byl však v druhém pololetí mírnější. B2C prodejci a retail rostli v těchto kategoriích v kusech o 4 %.
Z pohledu všech form faktoru rostl retail v Evropě (západní, střední a východní) loni o 5 %. Mezi jednotlivými trhy se nejvíce dařilo Německu (17 %). V produktech největší nárůst kusových prodejů zaznamenaly konvertibily (213 %), tablety s Windows (176 %), AIO (16 %) a desktopy (15 %).
Graf: Růst prodeje form faktorů v kusech - retail
Zdroj: GfK (Distree EMEA 2015)
Evropští reselleři pak v kusových prodejích všech form faktorů rostli o 5 % (nejvíce v Německu a Polsku). Velký růst vykázaly tablety s Windows (74 %), konvertibilní zařízení (12 %) a AIO (8 %).
Graf: Růst prodeje form faktorů v kusech - reselleři
Zdroj: GfK (Distree EMEA 2015)
GfK však zároveň pozoruje, že prodejci objednávají v průměru v 50 % z jiných zdrojů než z distribuce. Citelné to je např. u tabletů. Jak se s tímto varování pro distributory vyrovnat, však analytici neuvádějí.
Zdroj: ChannelWorld, GfK