Hlavní navigace

GfK z Distree EMEA: PC jsou v ČR doménou resellerů, tablety baštou retailu

27. 2. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © CLIPAREA.com - Fotolia.com
Vývoj prodeje výpočetních zařízení a prodejních kanálů ICT v regionu EMEA v roce 2014 prezentovalo GfK na Distree EMEA 2015.

Podle monitoringu GfK globální recese zpomaluje. Při růstu výdajů o 0,9 % na 778 miliard eur v roce 2014 má růst v příštím roce pokračovat tempem 1,5 %.

Co bude ovlivňovat trh našeho regionu? Caroline Weinmannová, business director IT EMEA v GfK uvádí, že na výsledcích trhu EMEA se podepisují pokračující konflikty na Blízkém východě a Ukrajině. Země, které ještě nepřijaly euro, se navíc potýkají s kurzovými změnami.

Analytici však upozorňují, že klesající náklady na energie uvolňují rozpočty pro další nákupy, spotřebitelé se stále zajímají o inovace a firmy začínají nahrazovat stará zařízení novými form-faktory.

V důsledku toho se na většině evropských trhů zlepšuje kupní síla a trh „gadgetů“ profituje z nízkých cen a malé instalované báze.

Z pohledu spotřebního sentimentu pak Česká republika a Slovensko patří k zemím, kde se situace meziročně zlepšuje.

Prodeje form faktorů

V rámci celkového počtu kusů, které reselleři prodají na českém trhu, drží stále největší podíl desktopy (41 %) a notebooky (40 %). Media tablety v prodaných kusech činí pouze 8 %, AIO potom 3 %.

Oproti tomu retail prodává co do počtu kusů nejvíce media tablety (57 %) a notebooky (29 %). Tablety s Windows představují 2 % prodaných zařízení v retailu, desktopy 5 %.

Graf: Podíl form faktorů na celkových prodejích v zemích EMEA

Graf: Podíl form faktorů na celkových prodejíchZdroj: GfK (Distree EMEA 2015)

Za celý region EMEA a všechny prodejní kanály zaznamenává GfK v počtu prodaných kusů nárůst podílu media tabletů, které tvoří 50 % všech prodaných zařízení. Postupně si svůj podíl na trhu vytvářejí také tablety s Windows a konvertibilní zařízení.

Prodeje těchto zařízení rostou především na úkor notebooků. Na druhou stranu desktopy si za poslední dva roky drží stabilních 10 %, AIO pak 2 %.

Graf: Podíl form faktorů v B2C a B2B, region EMEA

Graf: Podíl form faktorů v B2C a B2B, region EMEA

Zdroj: GfK (Distree EMEA 2015)

Vývoj prodejních kanálů

V regionu EMEA dosáhly kusové prodeje počítačů a tabletů u B2B resellerů za rok 2014 9% meziročního růstu, který byl však v druhém pololetí mírnější. B2C prodejci a retail rostli v těchto kategoriích v kusech o 4 %.

Z pohledu všech form faktoru rostl retail v Evropě (západní, střední a východní) loni o 5 %. Mezi jednotlivými trhy se nejvíce dařilo Německu (17 %). V produktech největší nárůst kusových prodejů zaznamenaly konvertibily (213 %), tablety s Windows (176 %), AIO (16 %) a desktopy (15 %).

Graf: Růst prodeje form faktorů v kusech - retail

Graf: Růst prodeje form faktorů v kusech - retail

Zdroj: GfK (Distree EMEA 2015)

Evropští reselleři pak v kusových prodejích všech form faktorů rostli o 5 % (nejvíce v Německu a Polsku). Velký růst vykázaly tablety s Windows (74 %), konvertibilní zařízení (12 %) a AIO (8 %).

Graf: Růst prodeje form faktorů v kusech - reselleři

MMF24

Graf: Růst prodeje form faktorů v kusech - reselleřiZdroj: GfK (Distree EMEA 2015)

GfK však zároveň pozoruje, že prodejci objednávají v průměru v 50 % z jiných zdrojů než z distribuce. Citelné to je např. u tabletů. Jak se s tímto varování pro distributory vyrovnat, však analytici neuvádějí.

Zdroj: ChannelWorld, GfK

Čtěte dále

Gartner: 75 % podniků bude do roku 2028 prioritizovat zálohování aplikací SaaS
Gartner: 75 % podniků bude do roku 2028 prioritizovat zálohování aplikací SaaS
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
ChannelWorld Awards 2023 mají své vítěze
ChannelWorld Awards 2023 mají své vítěze
Reportáž: ChannelWorld Awards 2023 s vinohradskou pivní čepicí
Reportáž: ChannelWorld Awards 2023 s vinohradskou pivní čepicí
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?