Přestože trh spotřební elektroniky prochází bouřlivým vývojem v důsledku změny preferencí spotřebitelů, globální tržby během prvního pololetí 2015 podle analytiků společnosti GfK vyrostly. Za celý rok mají celosvětové tržby dosáhnout 185 miliard eur, což by bylo zhruba o 9 miliard eur více než v roce 2014.
Růst segmentu televizí a audia je tažen především inovativními řešeními, jako jsou technologie Ultra HD, soundbary nebo multiroom audio systémy. Pozitivní vývoj celého trhu televizorů lze podle GfK pozorovat ve všech regionech kromě Evropy.
Nástup UHD televizorů ve stagnujícím segmentu
Celosvětový TV trh se podle GfK nachází ve fázi konsolidace. V roce 2014 se prodalo 234 milionů LCD televizorů, letos to má být přibližně o 4 miliony kusů, tedy zhruba o 2 %, méně. Vývoj v jednotlivých regionech se však různí. K nejsilnějšímu růstu (o 5 %) dochází podle GfK na Blízkém Východě a v Africe. Rovněž v Asii, jakož i v Severní a Jižní Americe, lze pozorovat známky pozitivního vývoje TV trhu.
V západní Evropě se v roce 2015 očekávají tržby za prodej LCD televizorů ve výši 35,3 milionu euro, což je zhruba o 6 % méně než v předchozím roce. Na východoevropském trhu zahrnujícím Rusko a Ukrajinu dochází k prudkému poklesu. Očekává se, že prodej LCD televizorů poklesne na tomto trhu o 7 milionu kusů.
GfK zároveň uvádí, že ve všech regionech roste segment Ultra HD televizorů. V roce 2015 by se podle předpokladů mělo prodat přes 28 milionů televizorů s tímto vysokým rozlišením, přičemž největší část pravděpodobně v Číně. V západní Evropě GfK očekává 4 miliony prodaných UHD televizí, což by představovalo desetinu všech přijímačů prodaných v tomto regionu.
Spotřebitelé chtějí větší obrazovky a chytré funkce
Kromě Ultra HD technologie existují další důvody, proč si spotřebitelé pořizují nové televize. Předností zůstává i nadále velikost obrazovky. V roce 2010 byla v Evropě průměrná velikost nového televizoru 31 palců (79 cm), zatímco v roce 2015 to bylo 38 palců (97 cm). Průměrná cena přístroje přitom klesla.
Spotřebitele motivuje ke koupi nového přijímače také lepší kvalita obrazu, televizory s OLED panely, přístroje s prohnutou obrazovkou, otevřené operační systémy jako Android, Tizen, Firefox OS nebo Web OS a další technologické novinky. Již každý druhý televizor, který se v Evropě prodá, je chytrý, přičemž tato zařízení nyní představují tři čtvrtiny celkových tržeb.
S tím, jak se zvyšuje dostupnost portálů pro video na vyžádání u chytrých televizí, na herních konzolích nebo multimediálních přehrávačích, se snižuje se poptávka po přehrávačích optických disků. GfK tudíž odhaduje, že v letošním roce se prodá jen 57 milionů DVD a Blu-ray přehrávačů, což znamená téměř o 10 % méně než v roce 2014.
Soundbary vytlačují z trhu domácí kina
V roce 2014 se celosvětově prodalo 11,5 milionu soundbarů a podle GfK se v letošním roce poptávka významně zvýší, konkrétně o 21 % na 14,3 milioni kusů. Na prvním místě mají být především regiony Latinské Ameriky a střední a východní Evropy. Poptávka však má zůstat vysoká i v západní Evropě.
GfK uvádí, že během prvního pololetí 2015 se v západní Evropě zvýšil prodej soundbarů o 29 % na 1,3 milionu kusů. Obzvláště oblíbené měly být soundbary s externím subwooferem, které během prvního pololetí tvořily 60 % celkových tržeb v segmentu. Podle GfK hraje důležitou roli také to, zda zařízení podporuje Bluetooth. Od ledna do konce června 2015 bylo touto technologií vybaveno téměř 80 % všech prodaných soundbarů.
Úspěch soundbarů si vybral daň v segmentu domácích kin s integrovaným DVD nebo Blu-ray přehrávačem. Poptávka po těchto systémech celosvětově poklesla v prvním pololetí zhruba o 23 % na 8,4 milionu kusů. Tento negativní trend se má dotknout zejména vyspělých trhů, jako je západní Evropa nebo rozvinuté regiony Asie.
Hudební systémy a hi-fi věže čeká oživení
Tržby v segmentu hudebních systémů a hi-fi poklesly v roce 2014 přibližně o 4 %. GfK však očekává, že letos dojde k významné stabilizaci. Podle prognózy by se mělo prodat asi 18,6 milionů kusů a tržby mají vyrůst zhruba o 6 %.
I hudební systémy jsou stále chytřejší, více propojené a tudíž v průměru o něco dražší. Tzv. multiroom systémy (systémy pro ozvučení celé domácnosti) jsou oblíbené zejména v severní a střední Evropě (za první půlrok 2015 stouply tržby o 42 %).
Na druhou stranu v jižní a východní Evropě i nadále dominuje klasické stereo. Díky chytrým telefonům se i u těchto zařízení objevuje podpora Bluetooth.
Zdroj: GfK