Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 dosáhl objem prodeje na celkovém trhu s technickým spotřebním zbožím v západoevropském regionu 56,3 miliardy euro. V porovnání s předchozím rokem se jedná o nárůst ve výši 1 %. Uvedla to analytická a výzkumná společnost GfK.
Podle jejího indexu GfK Temax Western Europe tržby v oblasti technického spotřebního zboží v západní Evropě činily za celý minulý kalendářní rok 190,7 miliardy eur, což představuje velmi mírný meziroční nárůst o 0,2 procenta.
Telekomunikace zaznamenaly dvouciferný nárůst
Podle GfK díky 10,3% nárůstu vzrostl západoevropský sektor telekomunikačního zboží ve čtvrtém kvartálu roku 2012 nejvíce ze všech sektorů indexu GfK Temax Western Europe. Objem tržeb založený na nedotovaných cenách v tomto sektoru činil v období od října do prosince 2012 téměř 7,1 miliardy euro.
Celkový objem tržeb za rok 2012 činil 22,9 miliardy euro, což představuje nárůst ve výši 11,4 %. Podle GfK za pozitivními čísly jsou pokračující vysoké prodeje chytrých mobilních telefonů. Nejrychleji prý roste poptávka po chytrých mobilech v cenovém rozpětí od 150 do 400 euro.
„Tyto ceny jsou jednak atraktivní pro stávající majitele obyčejných mobilních telefonů, a zároveň podněcují k obměně ty spotřebitele, kteří již první generaci chytrých telefonů vlastní,“ uvedla agentura GfK ve zprávě pro média.
IT: boom tabletů a tenkých přenosných počítačů
Sektor IT dle GfK v západní Evropě zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 nárůst o 6,5 %, když se tržby vyšplhaly na 18,2 miliardy euro. Celkové tempo růstu v roce 2012 činilo 3,9 %. Tržby za celý rok v západoevropském regionu dosáhly hodnoty 59,4 miliardy eur.
Podle GfK se jedná o dobrý výsledek vzhledem k problémům, které představují nasycené trhy a vysoká vybavenost domácností. Hlavní příčinou toho, že výsledek lze hodnotit nakonec pozitivně, je prý výrazně vyšší poptávka po ultratenkých přenosných počítačích a tabletech.
„Zejména tablety zaznamenaly v roce 2012 průlom. Poptávka po nich během roku postupně rostla a ve čtvrtém kvartálu 2012 jejich prodej kulminoval. Tyto inovativní výrobky jsou populární a moderní, dodatečnou poptávku mají na svědomí i atraktivní ceny,“ uvedla agentura GfK ve zprávě zaslané médiím.
Podle GfK v letošním roce lze předpokládat celkový pozitivní vývoj trhu s IT zbožím. Trh prý budou stimulovat především inovace hardwaru a rostoucí poptávka po softwaru a službách.
Levné fotoaparáty jsou vytlačovány smartphony
V porovnání s předchozím rokem utratili spotřebitelé ze západní Evropy ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 za fotografické vybavení více peněz. Podle GfK celkové tržby ve čtvrtém kvartálu roku 2012 dosáhly 2,5 miliardy eur, což znamená 1,2% nárůst. Za celý loňský rok ovšem tržby v západoevropském regionu klesly o 2,3 % na 8,4 miliardy eur.
„Konec roku 2012 byl ve znamení dvou pozitivních posilujících trendů: rostoucího obratu u fotoaparátů s vyměnitelným objektivem a s tím související zvyšující se poptávkou po vyměnitelných objektivech,“ konstatuje GfK ve zprávě pro média.
Hodnotu trhu prý zvyšují kvalitní fotoaparáty s bohatou nabídkou funkcí a pevným objektivem. Zájem o ně podle GfK pomohl kompenzovat pokračující útlum v prodeji nejlevnějších modelů digitálních fotoaparátů. Ty z trhu ve stále větší míře vytlačují chytré mobily.
GfK uvádí, že dochází k přecházení na hodnotnější produkty, díky čemuž jsou vyhlídky na rok 2013 „vcelku povzbudivé“.
Zájem o tiskárny klesá, ty multifunkční jsou pod tlakem
Celkové tržby v západoevropském trhu s kancelářským vybavením a spotřebním zbožím ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 oproti třetímu čtvrtletí poklesly o 2,3 % na 4,1 miliardy euro. Údaje za celý rok 2012 pak podle GfK svědčí o 3% poklesu na 15,5 miliardy eur.
Podle GfK se nedařilo inkoustovým tiskárnám. V některých zemích sledovaných indexem GfK Temax Western Europe byl propad dokonce dvouciferný.
Laserovým tiskárnám se prý loni v západoevropských zemích vedlo o něco lépe, ale i je trápí klesající poptávka a snižující se tempo růstu. Multifunkční zařízení byla prý schopna částečně udržet úroveň tržeb, ale i tyto přístroje jsou prý pod stále větším tlakem.
„Tento vývoj má negativní dopad na související odvětví: klesá poptávka po inkoustových a laserových tonerech. Ohlášené inovace v tiskařském odvětví však probouzejí naději na lepší vývoj v roce 2013,“ uvedla agentura GfK.
Spotřební elektronika: Kvalitní audio zařízení na vzestupu
V roce 2012 dosáhly tržby za spotřební elektroniku v západní Evropě 37,9 miliardy euro. V porovnání s předchozím rokem se jedná o 10,4% pokles. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 se tento trend nezastavil. Objem tržeb činil 11,3 miliardy eur, což je o 12,1 % méně při porovnání s posledním čtvrtletím roku 2011.
„Je zřejmé, že televizory ztratily své výsadní postavení mezi nejvíce poptávanými digitálními produkty. Nový televizor s plochou obrazovkou již není pro spotřebitele ve světě digitálních technologií prioritní investicí. Většina domácností již televizor s plochou obrazovkou vlastní, často dokonce i druhý či třetí,“ uvedla agentura GfK.
Aktuální trendy se prý v rámci spotřební elektroniky přiklání spíše k audiu než k televizorům a videu. Podle GfK totiž roste zájem spotřebitelů o kvalitní požitek z poslechu hudby.
Agentura také poukazuje na to, že spotřebitelé mají mnoho hudebních titulů uložených ve svých chytrých mobilech či přenosných hudebních přehrávačích, přičemž doma si hudbu z nich prý chtějí poslechnout ve vysoké kvalitě.
To má vést k rostoucí poptávce po doplňcích, jako jsou například dokovací stanice kombinované s reproduktory nebo adaptéry propojující mobilní zařízení s aparaturou domácího kina a podobně.
Zdroj: GfK