Podle nejnovější zprávy společnosti GfK se ve čtvrtém kvartálu 2015 prodalo 368 milionů chytrých telefonů, což je o 14 % více než v předešlém čtvrtletí a o 6 % více než ve stejném období roku 2014. Tržby však zůstaly v meziročním srovnání na stejné úrovni (115 miliard dolarů), neboť průměrná prodejní cena ve čtvrtém čtvrtletí 2015 meziročně poklesla o 6 %.
Za celý rok 2015 se podle GfK prodalo 1,5 miliardy kusů chytrých telefonů, což je o 7 % více než v roce 2014. Tento nárůst však byl částečně oslaben meziročním poklesem globální průměrné prodejní ceny o 2 %, což oproti předchozímu roku vedlo k menšímu 5% zvýšení celkových tržeb na 399 miliard dolarů.
„Nehledě na rekordní čtvrté čtvrtletí a velice dobrý celkový výkon za rok 2015 jsou výsledky v jednotlivých zemích různé. Trhy jsou stále více ovlivňovány lokálními faktory, nikoli regionálními či odvětvovými trendy,“ uvedl Kevin Walsh, ředitel oddělení trendů a prognóz GfK.
„Různící se ekonomické trendy, nasycení trhů, masové přijetí produktu, politika, společenské změny a dokonce sport – to vše má dopad na poptávku po chytrých telefonech a na jejich ceny v jednotlivých zemích.“
Střední Evropu táhne Polsko, ČR rostla jen mírně
Počet prodaných chytrých telefonů ve střední Evropě se ve čtvrtém kvartálu 2015 zvýšil o 4 %, a to zejména díky výraznému 36% přírůstku v Polsku. V důsledku politických a ekonomických problémů poklesla poptávka meziročně v Rusku o 7 % a na Ukrajině o 14 %.
Podíváme-li se na trh mobilních telefonů v České republice, tak trh rostl meziročně jednociferným číslem. Za rok 2015 se v České republice prodalo přes 3,4 milionu mobilních telefonů, přičemž tři čtvrtiny z nich představovaly chytré telefony.
Meziroční nárůst počtu prodaných chytrých v západní Evropě činil v loňském čtvrtém kvartálu 5 %, čemuž napomohlo 61% zvýšení prodeje u velmi levného segmentu (pod 100 dolarů). Celkový nárůst akceleroval na třech největších trzích: ve Francii, Německu a Velké Británii.
Rozvojové trhy v Asii táhnou globální výsledky vzhůru
Hlavní hnací silou rozvoje globálního trhu chytrých telefonů podle GfK tvoří rozvojové tržní ekonomiky regionu APAC, které vykázaly 21% meziroční nárůst počtu prodaných kusů. Z hlediska jednotlivých zemí hraje klíčovou roli Indie, kde byl zaznamenán 34% meziroční nárůst počtu prodaných kusů, především díky prodeji levnějších telefonů pod 100 dolarů.
Poptávka po chytrých telefonech v zemích MEA (Blízký východ a Afrika) se ve čtvrtém kvartálu 2015 zvýšila meziročně o 12 %. Ve většině zemí tohoto regionu byl zaznamenán nárůst v čele s Egyptem, kde se poptávka zvedla meziročně o 27 %.
V Latinské Americe poptávka po chytrých telefonech ve čtvrtém čtvrtletí 2015 naopak klesala, a sice o 13 %. Vývoj ovlivnila nepříznivá makroekonomická situace v Brazílii, díky které v této zemi došlo k poklesu poptávky oproti předchozímu roku o 26 %. Snížení poptávky spolu s nižší průměrnou prodejní cenou vedly k poklesu tržeb o 23 % na 7 miliard USD.
„Očekáváme, že v roce 2016 nebudou působit ani tak globální trendy, jako spíše faktory na úrovni jednotlivých zemí. Podle prognóz GfK budou růst zajišťovat klíčové trhy vznikajících tržních ekonomik v regionu APAC a MEA. Přestože bude rok 2016 dalším rokem globálního růstu, klíčovým faktorem pro pochopení vývoje trhu bude znalost jeho segmentace a regionálních specifik,“ uvedl Kevin Walsh.
Tabulka 1 – Prodej chytrých telefonů Q4 2014 versus Q4 2015
Region |
Počet prodaných kusů (miliony) |
Hodnota prodeje (miliardy dolarů) |
||||
Q4/14 |
Q4/15 |
Meziroč. |
Q4/14 |
Q4/15 |
Meziroč. |
|
Latinská Amerika |
36,1 |
31,5 |
-12,7 % |
9,6 |
7,4 |
-23,3 % |
Střední a východní |
21,4 |
22,2 |
3,6 % |
5,1 |
4,5 |
-10,8 % |
Severní Amerika |
57,0 |
56,4 |
-1,1 % |
25,6 |
23,9 |
-6,5 % |
Rozvíjející se trhy APAC |
41,5 |
50,0 |
20,5 % |
7,5 |
8,1 |
8,0 % |
Střední východ & Afrika |
37,7 |
42,1 |
11,7 % |
10,8 |
10,2 |
-4,8 % |
Západní Evropa |
40,0 |
42,1 |
5,2 % |
17,2 |
17,0 |
-0,9 % |
Čína |
95,1 |
106,6 |
12,0 % |
28,8 |
33,5 |
16,3 % |
Rozvinuté země APAC |
17,3 |
17,4 |
0,3 % |
11,0 |
10,6 |
-3,8 % |
Celosvětově |
346,1 |
368,1 |
6,4 % |
115,5 |
115,2 |
-0,2 % |
Zdroj: GfK
Tabulka 2 – Prognóza meziročního vývoje trhu v roce 2016
Region |
Počet prodaných kusů (miliony) |
Hodnota prodeje (miliardy dolarů) |
||||
2015 |
2016 |
Meziroč. změna |
2015 |
2016 |
Meziroč. změna |
|
Latinská Amerika |
109,7 |
108,8 |
-0,8 % |
27,0 |
25,5 |
-5,7 % |
Střední a východní Evropa |
73,2 |
77,9 |
6,5 % |
14,8 |
14,5 |
-1,5 % |
Severní Amerika |
190,7 |
193,7 |
1,6 % |
77,9 |
77,2 |
-0,9 % |
Rzovojové trhy APAC |
185,2 |
227,0 |
22,6 % |
30,7 |
33,1 |
7,9 % |
Střední východ a Afrika |
162,4 |
187,7 |
15,6 % |
42,0 |
43,3 |
3,0 % |
Západní Evropa |
137,1 |
142,3 |
3,8 % |
53,6 |
52,7 |
-1,6 % |
Čína |
385,3 |
397,2 |
3,1 % |
115,8 |
117,8 |
1,7 % |
Rozvinuté země APAC |
64,8 |
65,5 |
1,1 % |
37,5 |
37,2 |
-0,7 % |
Celosvětově |
1 308,5 |
1 400,2 |
7,0 % |
399,2 |
401,3 |
0,5 % |
Zdroj: GfK