Negativní zůstává vývoj zejména u spotřební elektroniky a také u velkých domácích spotřebičů a kancelářské techniky. Naopak dvouciferný nárůst GfK zaznamenalo u telekomunikací a fotoaparátů.
Pozitivně se vyvíjejí i sektory informačních technologií a malých domácích spotřebičů.
Media tablety táhnou trh IT nahoru
IT sektor je podle GfK momentálně vysoce rozvinutý a velmi nasycený trh. I přes nepříznivá ekonomická očekávání pro rok 2013 a velmi nízké prodeje přenosných počítačů, se celkový trh IT vyhoupl do kladných čísel.
V prvním kvartále roku 2013 tento růst činil 4,6 %. Všechny sledované IT kategorie momentálně zažívají horší časy s výjimkou tabletů. Ty vykazují významný růst i díky ještě relativně nižším prodejům ve stejném období minulého roku. Celkově pak jejich růst znamená pozitivní výsledek pro celý IT sektor.
Trh s monitory bez TV tuneru pokračuje v předpokládaném poklesu. Monitory bez TV tuneru s podporou 3D technologie a dotykové monitory tento negativní vývoj neodvrací.
Kancelářská technika setrvává v poklesu
Přesto, že dynamika poklesu prodejů kancelářské techniky ve srovnání s předchozími obdobími o něco zvolnila, v prvním kalendářním čtvrtletí zůstává meziroční tempo prodejů stále negativní.
Celková hodnota prodejů klesala v porovnání s loňskem o 4,6 %. Pokles zaznamenaly všechny hlavní produktové kategorie s výjimkou laserových multifunkcí, jejichž prodeje již několik období po sobě rostou.
Vývoj objemu prodeje technického zboží v České republice
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK
Trh telekomunikací rostl o pětinu
Obrat sektoru telco zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2013 nárůst o více než 19 % oproti stejnému období předcházejícího roku. Bylo to způsobeno především velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů.
Spotřební elektronika: To nejhorší má za sebou?
V prvním čtvrtletí roku 2013 pokračuje v sektoru spotřební elektroniky negativní vývoj, nicméně tempo poklesu obratu oproti loňskému roku přece jenom zpomalilo.
V záporných číslech zůstává i klíčová část trhu - televizory. Pozitivně se však vyvíjejí prodeje přístrojů s velkou úhlopříčkou, také i díky pokročilým funkcím (Smart TV, 3D).
Po několikaletém období zmenšování trhu začaly růst objemy prodejů videokamer (díky akčním kamerám), MP3/MP4 přehrávačů a autonavigací.
Bohužel tyto výše zmíněné pozitivní příklady nejsou až na výjimky doprovázené růstem obratu, a tak nedokážou kompenzovat výrazné propady některých dalších kategorií či podsegmentů, jako například televizorů s malou úhlopříčkou, set top boxů, stolních a přenosných DVD přehrávačů nebo domácích kin.
Trh foto rostl
V meziročním srovnání trh digitálních fotoaparátů rostl o 14 % v hodnotovém vyjádření. Tento pozitivní vývoj byl ovlivněn všemi třemi kategoriemi.
Největší dynamiku nárůstu zaznamenaly digitální zrcadlovky, následovaly je kompakty s výměnným objektivem a nejnižší tempo růstu vykazovaly kompakty s pevným objektivem. Váha poslední zmiňované kategorie na celkovém obratu tak meziročně opět klesla právě na úkor digitálních zrcadlovek.
Trh malých domácích spotřebičů se oživil
Trh malých domácích spotřebičů zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2013 v porovnání se stejným obdobím loňského roku mírný nárůst, konkrétně 2,3 %.
Nárůst byl způsoben především díky prodejům produktové skupiny kuchyňských robotů a mixerů, a to zejména díky zvýšenému zájmu o kategorii tradičních kuchyňských robotů. Růst ale zaznamenaly také menší kategorie jako drtiče (choppery) a stolní mixéry.
Dále rostly především následující produktové skupiny: vysoušeče vlasů, holicí strojky (a to především díky pánskému holení) a kávovary. Největší pokles naopak zaznamenaly fritézy, parní hrnce a vysavače.
Velké domácí spotřebiče se neprodávaly
Trh s velkými domácími spotřebiči vykázal za první čtvrtletí roku 2013 pokles o 4,6 %. Pokles v řádu jednotek procent GfK zaznamenalo převážně u větších produktových skupin co do objemu – vaření, chlazení a pračky. Internetové prodeje nadále pokračují v růstu.
Obtížnější ekonomická situace českého trhu
Spotřeba domácností v České republice v roce 2012 měřením GfK klesala a zatím se tento trend nemění ani v roce 2013. Spotřebitelská důvěra je stále nízká, lidé váhají nad každým významnějším nákupem. Tato situace pak ovlivňuje prodeje technického spotřebního zboží.
Tab.: Výsledky trhu
Q2 2012 |
Q3 2012 |
Q4 2012 |
Q1 2013 |
Q1 13 /Q1 12 |
|
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
+/-% |
|
Spotřební elektronika (CE) |
2 370 |
2 413 |
4 276 |
2 448 |
-11,3% |
Foto (PH) |
580 |
596 |
809 |
469 |
14,0% |
Velké domácí spotřebiče (MDA) |
2 921 |
3 231 |
3 666 |
2 969 |
-4,6% |
Malé domácí spotřebiče (SDA) |
966 |
980 |
2 104 |
1 116 |
2,3% |
Informační technologie (IT) |
3 423 |
3 677 |
6 228 |
4 498 |
4,6% |
Telekomunikace (TC) |
1 820 |
2 141 |
3 498 |
2 235 |
19,7% |
Kancelářská a výpočetní technika (OE) |
349 |
362 |
446 |
375 |
-4,6% |
Celkem Česká Republika |
12 429 |
13 401 |
21 027 |
14 110 |
1,3% |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK