GfK: Trh technického zboží se v 1. čtvrtletí 2013 oživil

20. 5. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: © .shock - Fotolia.com
Výsledky GfK Temax Czech Republic za první čtvrtletí 2013 ukazují, že obrat trhu technického spotřebního zboží meziročně narostl o více než 1 %.

Negativní zůstává vývoj zejména u spotřební elektroniky a také u velkých domácích spotřebičů a kancelářské techniky. Naopak dvouciferný nárůst GfK zaznamenalo u telekomunikací a fotoaparátů.

Pozitivně se vyvíjejí i sektory informačních technologií a malých domácích spotřebičů.

Media tablety táhnou trh IT nahoru

IT sektor je podle GfK momentálně vysoce rozvinutý a velmi nasycený trh. I přes nepříznivá ekonomická očekávání pro rok 2013 a velmi nízké prodeje přenosných počítačů, se celkový trh IT vyhoupl do kladných čísel.

V prvním kvartále roku 2013 tento růst činil 4,6 %. Všechny sledované IT kategorie momentálně zažívají horší časy s výjimkou tabletů. Ty vykazují významný růst i díky ještě relativně nižším prodejům ve stejném období minulého roku. Celkově pak jejich růst znamená pozitivní výsledek pro celý IT sektor.

Trh s monitory bez TV tuneru pokračuje v předpokládaném poklesu. Monitory bez TV tuneru s podporou 3D technologie a dotykové monitory tento negativní vývoj neodvrací.

Kancelářská technika setrvává v poklesu   

Přesto, že dynamika poklesu prodejů kancelářské techniky ve srovnání s předchozími obdobími o něco zvolnila, v prvním kalendářním čtvrtletí zůstává meziroční tempo prodejů stále negativní.

Celková hodnota prodejů klesala v porovnání s loňskem o 4,6 %. Pokles zaznamenaly všechny hlavní produktové kategorie s výjimkou laserových multifunkcí, jejichž prodeje již několik období po sobě rostou.

Vývoj objemu prodeje technického zboží v České republice

Vývoj objemu prodeje technického zboží v České republice

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Trh telekomunikací rostl o pětinu

Obrat sektoru telco zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2013 nárůst o více než 19 % oproti stejnému období předcházejícího roku. Bylo to způsobeno především velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů.

Spotřební elektronika: To nejhorší má za sebou?

V prvním čtvrtletí roku 2013 pokračuje v sektoru spotřební elektroniky negativní vývoj, nicméně tempo poklesu obratu oproti loňskému roku přece jenom zpomalilo.

V záporných číslech zůstává i klíčová část trhu - televizory. Pozitivně se však vyvíjejí prodeje přístrojů s velkou úhlopříčkou, také i díky pokročilým funkcím (Smart TV, 3D).

Po několikaletém období zmenšování trhu začaly růst objemy prodejů videokamer (díky akčním kamerám), MP3/MP4 přehrávačů a autonavigací.

Bohužel tyto výše zmíněné pozitivní příklady nejsou až na výjimky doprovázené růstem obratu, a tak nedokážou kompenzovat výrazné propady některých dalších kategorií či podsegmentů, jako například televizorů s malou úhlopříčkou, set top boxů, stolních a přenosných DVD přehrávačů nebo domácích kin.

Trh foto rostl

V meziročním srovnání trh digitálních fotoaparátů rostl o 14 % v hodnotovém vyjádření. Tento pozitivní vývoj byl ovlivněn všemi třemi kategoriemi.

Největší dynamiku nárůstu zaznamenaly digitální zrcadlovky, následovaly je kompakty s výměnným objektivem a nejnižší tempo růstu vykazovaly kompakty s pevným objektivem. Váha poslední zmiňované kategorie na celkovém obratu tak meziročně opět klesla právě na úkor digitálních zrcadlovek.

Trh malých domácích spotřebičů se oživil

Trh malých domácích spotřebičů zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2013 v porovnání se stejným obdobím loňského roku mírný nárůst, konkrétně 2,3 %.

Nárůst byl způsoben především díky prodejům produktové skupiny kuchyňských robotů a mixerů, a to zejména díky zvýšenému zájmu o kategorii tradičních kuchyňských robotů. Růst ale zaznamenaly také menší kategorie jako drtiče (choppery) a stolní mixéry.

Dále rostly především následující produktové skupiny: vysoušeče vlasů, holicí strojky (a to především díky pánskému holení) a kávovary. Největší pokles naopak zaznamenaly fritézy, parní hrnce a vysavače.

Velké domácí spotřebiče se neprodávaly

Trh s velkými domácími spotřebiči vykázal za první čtvrtletí roku 2013 pokles o 4,6 %. Pokles v řádu jednotek procent GfK zaznamenalo převážně u větších produktových skupin co do objemu – vaření, chlazení a pračky. Internetové prodeje nadále pokračují v růstu.

Obtížnější ekonomická situace českého trhu

Spotřeba domácností v České republice v roce 2012 měřením GfK klesala a zatím se tento trend nemění ani v roce 2013. Spotřebitelská důvěra je stále nízká, lidé váhají nad každým významnějším nákupem. Tato situace pak ovlivňuje prodeje technického spotřebního zboží.

ICTS24

Tab.: Výsledky trhu

 

Q2

2012

Q3

2012

Q4

2012

Q1

2013

Q1 13

/Q1 12

 

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

2 370

2 413

4 276

2 448

-11,3%

Foto (PH)

580

596

809

469

14,0%

Velké domácí spotřebiče (MDA)

2 921

3 231

3 666

2 969

-4,6%

Malé domácí spotřebiče (SDA)

966

980

2 104

1 116

2,3%

Informační technologie (IT)

3 423

3 677

6 228

4 498

4,6%

Telekomunikace (TC)

1 820

2 141

3 498

2 235

19,7%

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

349

362

446

375

-4,6%

Celkem Česká Republika

12 429

13 401

21 027

14 110

1,3%

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK 

Čtěte dále

Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci