Společnost GfK ve své zprávě hovoří o pozitivním vývoji trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice. Ve čtvrtém kvartálu 2018 zaznamenal meziroční nárůst o téměř 8 %, rostly všechny sektory mimo fotoaparátů.
Přenosným počítačům se daří...
V sektoru informačních technologií GfK zaznamenalo meziroční nárůst klíčové kategorie přenosných počítačů, nadále však pokračoval negativní vývoj tabletů. Stolní počítače zaznamenaly v posledním čtvrtletí dvouciferný pokles v hodnotě.
... „hloupým“ telefonům ne
V oblasti telekomunikací došlo k růstu váhy chytrých telefonů s větší uhlopříčkou displeje. Pozitivní vývoj byl zaznamenán u vývoje chytrých hodinek a fitness náramků, dále však pokračuje pokles poptávky po klasických mobilních telefonech.
Kancelářská technika stoupá díky multifunkcím
Sektor kancelářských technik vykázal meziroční nárůst v posledním čtvrtletí 2018 jak v segmentu základních, tak v segmentu pokročilých laserových multifunkcí. Meziročně však klesl objem a hodnota prodejů v segmentu inkoustového a laserového tisku samostatných tiskáren.
Přechod na DVB-T2 nahrává televizorům
V sektoru spotřební elektroniky pokračoval silný růst poptávky po televizorech a set-top-boxech v důsledku přechodu na vysílání ve standardu DVB-T2. Dvouciferný nárůst tržeb zaznamenaly i přenosné Bluetooth reproduktory a bezdrátová sluchátka.
Podle GfK současně roste zájem o prémiové segmenty, s čímž se zvyšuje i průměrná cena prodaného zboží. Společnost dále uvádi, že ve sledovaném období došlo k silnému meziročnímu poklesu průměrné ceny televizorů s velkými úhlopříčkami.
Prodej zrcadlovek dál klesá
V segmentu fotoaparátů rostla poptávka po systémových kompaktech, a to díky novým modelům s full-frame snímačem. Pokles prodejů naopak GfK zaznamenalo v oblasti zrcadlovek a kompaktů s pevným objektivem.
Všechny kategorie velkých spotřebičů rostly
Sektor velkých domácích spotřebičů vykázal nárůst napříč kategoriemi, v posledním čtvrtletí také díky dosud klesajícím varným deskám či vestavným troubám. Rostla poptávka po sušičkách a chladicích zařízeních, naopak k poklesu došlo u odsavačů par.
Kávu ano, vyžehlené vlasy ne
Malé domácí spotřebiče zaznamenaly solidní celkový růst. Mezi nejvíce rostoucí kategorie patřily kávovary, elektrické zubní kartáčky, elektrické hrnce a pánve a přístroje na úpravu vzduchu. Pokles zaznamenala kategorie přípravy jídla či žehličky na vlasy.
Společnost GfK v tomto kontextu uvádí, že u většiny kategorií malých domácích spotřebičů roste průměrná cena, spotřebitelé jsou ochotni investovat do dražších produktů.
Zdroj: GfK