Zdaleka nejnegativnější je podle GfK je vývoj u sektoru kancelářské techniky. Mírný pokles byl zaznamenán u spotřební elektroniky a informačních technologií. K solidnímu nárůstu došlo u velkých a malých domácích spotřebičů.
Vývoj obratu u technického spotřebního zboží v České republice
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology
Trh malých domácích spotřebičů na konci roku pozitivní
Trh malých domácích spotřebičů zaznamenal ve srovnání s loňským rokem v posledním čtvrtletí nárůst o 5,3 %. Nárůst byl způsoben především díky růstu tří nejsilnějších produktových skupin – vysavačů, kde i nadále roste segment robotických vysavačů, kávovarů a kuchyňských robotů a mixérů. Většina produktových skupin pak vykazuje v hodnotě pokles, a to zejména díky poklesu průměrné ceny.
Velké domácí spotřebiče zaznamenaly růst
Ve čtvrtém čtvrtletí trh zaznamenal oproti stejnému období loňského roku nárůst o 9,7 %. Mezi prodejními kanály rostl především internetový prodej, zatímco tradiční vykázal pokles. Z hlediska kategorií rostly dvě hlavní produktové skupiny – pračky a chlazení, stejně tak mrazáky a sušičky, které sice stoupaly, ale představují malou část z obratu.
Ostatní kategorie – vestavné sporáky, vaření, myčky, mikrovlnky a digestoře v hodnotě lehce klesaly. Vestavné spotřebiče ztratily v hodnotě, zatímco v prodaných kusech rostly. Tento trend byl dán především silným cenovým poklesem.
Trh IT ve znamení poklesu
Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zaznamenaly prodeje IT sektoru mírný pokles. Tempo poklesu v tomto období dosáhlo hodnoty -3,7 %. Negativní vývoj je možné připsat zejména zpomalení v prodejích přenosných počítačů.
Jako zčásti konkurenční produkt pro přenosné počítače, zejména pak pro netbooky, se začínájí prosazovat také tzv. webbooky. Prodeje monitorů bez TV tuneru a stolních počítačů zaznamenaly v meziročním srovnání značný pokles. Všechny hlavní segmenty trhu zároveň zaznamenávají pokles průměrných cen.
Spotřební elektronika zpomalila pokles prodeje
V posledním čtvrtletí roku 2011 sektor spotřební elektroniky klesal pouze o necelá 2 %. V předcházejících čtvrtletích byl však pokles výraznější, takže v celoročním porovnání se trh snížil o téměř 5 %.
Na jedné straně rostla spotřebitelská poptávka po televizorech a stolních audio přístrojích, nicméně obecně u všech kategorií spotřební elektroniky dochází k velmi silné cenové erozi. Proto z hlediska obratu trh televizorů rostl jen nepatrně a u většiny ostatních kategorií se hodnota trhu snížila.
V rámci televizorů již dominuje segment LED technologie. Spotřebitelé se více orientují na větší úhlopříčky a roste podíl televizorů přístupem na internet. U ostatních produktových kategorií roste trh určitých podsegmentů jako např. Blu-Ray přehrávačů nebo domácích kin s Blu-Ray.
Foto trh mírně roste i díky zrcadlovkám
V posledním čtvrtletí roku 2011 GfK na trhu digitálních fotoaparátů zaznamenalo pozitivní vývoj v kusovém vyjádření, obratově pak tento trh narostl o 1 %.
Zrcadlovky meziročně mírně navýšily svůj podíl na úkor kompaktů s pevným objektivem. Kompakty s výměnným objektivem vykazují i nadále velmi pozitivní vývoj. Stále však platí, že váha této kategorie na obratu je poměrně nízká. Cenová eroze negativně ovlivňuje všechny zmiňované kategorie.
Trh telekomunikací zpomaluje růst
Trh telekomunikací zaznamenal v posledním čtvrtletí letošního roku pozitivní vývoj v hodnotě. V předcházejících čtvrtletích byl ovšem nárůst výraznější, takže v celoročním porovnání se trh zvýšil o více než 5 %.
Může za to především zvýšená poptávka po smartphonech, které tak meziročně výrazně zvýšily svůj tržní podíl na úkor mobilních telefonů. Nadále roste podíl zařízení s integrovaným dotykovým displejem, která tvoří v kusovém vyjádření za rok 2011 už téměř polovinu trhu.
Propad trhu kancelářské techniky pokračuje
Negativní vývoj meziročního tempa prodejů pokračoval i ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. Hodnota prodejů v rámci celého sektoru meziročně klesala již tempem -26,8 %.
Výsledky sektoru přitom nejvíce ovlivňují prodeje multifunkčních zařízení, která se na celkových prodejích podílejí největší měrou. Pokles celkové hodnoty prodejů sektoru však také souvisí s dalším výrazným propadem prodejů i průměrné ceny samostatných tiskáren. V meziročním srovnání pak nejrychlejším tempem klesaly zejména ceny inkoustových tiskových zařízení.
Tab.: Vývoj trhu spotřební elektroniky a ICT
|
Q1 2011 |
Q2 2011 |
Q3 2011 |
Q4 2011 |
Q4 11 /Q4 10 |
Q1-4 2011 |
Q1-4 11 /Q1-4 10 |
|
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
+/-% |
mil. Kč |
+/-% |
Spotřební elektronika (CE) |
3.546 |
2.802 |
3.072 |
5.600 |
-1,6% |
15.020 |
-4,5% |
Foto (PH) |
493 |
581 |
590 |
827 |
1,0% |
2.492 |
-3,1% |
Velké domácí spotřebiče (MDA) |
3.039 |
2.902 |
3.347 |
3.824 |
9,7% |
13.111 |
1,3% |
Malé domácí spotřebiče (SDA) |
1.084 |
944 |
984 |
2.258 |
5,3% |
5.271 |
5,4% |
Informační technologie (IT) |
4.869 |
4.289 |
4.426 |
7.430 |
-3,7% |
21.014 |
-2,6% |
Telekomunikace (TC) |
2.027 |
1.842 |
1.960 |
3.112 |
0,9% |
8.942 |
5,4% |
Kancelářská a výpočetní technika (OE) |
529 |
459 |
377 |
491 |
-26,8% |
1.857 |
-19,5% |
Celkem |
15,589 |
13,820 |
14,757 |
23,542 |
-0,3% |
67,707 |
-1,3% |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology