K nárůstu trhu došlo u většiny sektorů, nejvýrazněji u telekomunikační techniky a malých domácích spotřebičů. Pokles byl zaznamenán pouze u kancelářské techniky a u fota.
Graf: Vývoj obratu u technického spotřebního zboží v České republice
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology
Malé domácí spotřebiče : Trh v prvním čtvrtletí rostl
Trh malých domácích spotřebičů zaznamenal ve srovnání s loňským rokem v prvním čtvrtletí nárůst o 8%. V případě klíčových skupin tohoto segmentu byl zaznamenán největší nárůst za toto období v oblasti „Hot Beverages Makers“.
Nejsilnější skupinou zůstávají vysavače, které pokračují v růstu a to zejména díky robotickým vysavačům. Vysavače již sice nedosahují enormních čísel jako na konci loňského roku, nicméně v porovnání se stejným obdobím v loňském roce jsou čísla i tak stále vysoká. Pozitivní vývoj je patrný v kategorii „food preparating“, a to zejména díky zájmu o „hand blenders“ (ruční mixéry).
Dvouciferný nárůst byl dále zaznamenán u některých produktových skupin jako parní hrnce, fritézy, zastřihovače vlasů a toastery.
I ostatní skupiny zaznamenaly nárůst – kromě pekáren a holicích strojků, které se ocitli v záporných číslech.
Velké domácí spotřebiče: silná promoční aktivita v prvním čtvrtletí 2011
Sektor velkých domácích spotřebičů v prvním čtvrtletí rostl ve srovnání s loňským rokem o 1,4%. Za tento vývoj vděčí hlavně promoční aktivitě začátkem prvního čtvrtletí 2011 po slabých prodejích v posledním čtvrtletí 2010. Většina volně stojících spotřebičů zaznamenala nárůst. Naproti tomu prodeje vestavných spotřebičů prudce klesaly. Hlavní produktové skupiny, mezi něž řadíme pračky, ledničky, myčky nádobí a sporáky meziročně rostly. Některé skupiny jako varné desky a odsavače par prodávané ve formě vestavby zaznamenaly pokles.
Informační technologie: trh ve znamení mírného růstu
Ve srovnání s minulým rokem zaznamenaly prodeje v IT sektoru mírný růst. Tempo růstu v tomto období dosáhlo hodnoty 2,9 %. Tento pozitivní vývoj je možné připsat zejména pokračujícímu meziročnímu nárůstu prodejů přenosných počítačů. Naproti tomu prodeje monitorů bez TV tuneru a stolní počítače zaznamenaly v meziročním srovnání značný pokles. Všechny hlavní segmenty trhu kromě kategorie stolních počítačů zároveň zaznamenávají pokles průměrných cen.
Spotřební elektronika: mírný růst trhu u některých kategorií
V sektoru spotřební elektroniky došlo v prvním čtvrtletí roku 2011 k mírnému nárůstu obratu u klíčové kategorie plochých televizorů. Nárůst vygenerovala hlavně spotřebitelská poptávka po modelech s větším rozměrem obrazovky (40 palců a výše) používajících LED technologii a po plazmových televizorech s 50 palcovou úhlopříčkou. V rámci takto velkých úhlopříček se již viditelněji prosazují i 3D modely. K oživení trhu dochází i u stolního audia. U zbylých kategorií jako jsou videokamery, DVD přehrávače/rekordéry, přenosné audio i elektronika do auta ovšem pokračuje pokles trhu z minulých let.
Foto trh: mírný pokles
Trh digitálních fotoaparátů si v prvním čtvrtletí roku 2011 udržel pozitivní vývoj v kusech, v hodnotě se udržel přibližně na stejné úrovni jako před rokem. Zatím co kompaktní fotoaparáty jsou v hodnotě stále v negativních číslech, zrcadlovky v prvním čtvrtletí 2011 rostly. Meziročně však byl tento nárůst pouze jednociferný. Segment kompaktních přístrojů s výměnným objektivem se i nadále drží ve velmi pozitivních hodnotách, ale jeho váha na trhu je ale nízká.
Telekomunikace: poptávka po smartphonech roste
Trh telekomunikací zaznamenal v prvním čtvrtletí letošního roku pozitivní vývoj a to jak v kusech, tak v hodnotě. Může za to především zvýšená poptávka po smartphonech, které tak meziročně výrazně zvýšily svůj tržní podíl na úkor mobilních telefonů. Nadále roste podíl zařízení s integrovaným dotykovým displejem. V hodnotě pak tyto zařízení tvoří už většinu trhu. Pozitivní trend pokračuje i u zařízení s otevřeným operačním systémem.
Kancelářská technika: meziroční pokles trhu pokračuje
Negativní vývoj meziročního tempa prodejů pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku. Hodnota prodejů v rámci celého sektoru meziročně klesala již tempem -15,9%. Výsledky sektoru přitom nejvíce ovlivňují prodeje multifunkčních zařízení, které se na celkových prodejích podílejí největší měrou. Pokles hodnoty prodejů souvisí také s dalším výrazným poklesem průměrných cen zboží. V meziročním srovnání pak nejrychlejším tempem klesaly zejména ceny laserových tiskových zařízení.
Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za první čtvrtletí 2011 (v mil. Kč)
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology
Podrobné výsledky studie GfK Temax za stejné období roku 2010 nalezente zde.
GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK Temax Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com.