Podle výsledků GfK zaznamenaly mírný nýrůst pouze velké a malé domácí spotřebiče. U ostatních sektorů došlo k výraznému, v mnoha případech až dvoucifernému, propadu.
Vývoj obratu u technického spotřebního zboží v České republice
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology
Malé domácí spotřebiče: Trh v kladných číslech
Oproti ostatním sektorům zůstává trh malých domácích spotřebičů, společně s velkými domácími spotřebiči v pozitivních číslech. Jedná se o velmi mírný nárůst o 0,6 %. Ten je způsoben především růstem průměrné ceny, což je dáno navýšením prodeje spotřebičů s vyšší cenou, zejména kávovarů, kuchyňských robotů a mixérů a vysavačů.
U všech ostatních produktových skupin z řady malých domácích spotřebičů pak prodej klesal, a to kromě kategorie parních hrnců, která proti loňskému roku mírně posílila, nárůst byl ale velice mírný.
Velké domácí spotřebiče: Trh slabě rostl
V prvním čtvrtletí roku 2012 dosáhl vývoj v sektoru velký domácích spotřebičů pozitivního růstu 2,4 % v hodnotě. Internetový prodej rostl i nadále, zatím co zatímco tradiční prodeje v prodejní hodnotě stagnovaly.
Pouze kategorie praček vykázala pokles v hodnotě, ale v kusovém vyjádření rostla. Volné stojící spotřebiče obecně zaznamenaly nižší růst než vestavné, které nadále rostly i v 1. čtvrtletí roku 2012
Informační technologie: Trh v recesi
Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zaznamenaly prodeje IT sektoru značný pokles. Tempo poklesu v tomto období dosáhlo hodnoty 11,7 %. Tento negativní vývoj je možné připsat zejména prudkému zabrzdění prodejů přenosných počítačů. Jako zčásti konkurenční produkt pro přenosné počítače, zejména pak pro netbooky, se začínají prosazovat také tzv. webbooky.
Prodeje monitorů bez TV tuneru zaznamenaly v meziročním srovnání už jen velmi mírný pokles. Naproti tomu stolní počítače vykazují po prvním čtvrtletí značné propady. Ve všechny hlavních segmentech trhu zároveň klesají průměrné ceny.
Spotřební elektronika: Výrazný propad
V prvním čtvrtletí roku 2012 se obrat sektoru spotřební elektroniky snížil o 22 % oproti stejné periodě roku předcházejícího. V prvním čtvrtletí nebyla v rámci spotřební elektroniky na trhu jediná kategorie, která by meziročně vykazovala nárůst.
Klíčový segment, ploché televizory, měl v kusech jen mírný pokles, ale vzhledem k pokračující cenové erozi výraznější propad v hodnotě. Ve struktuře televizorů již dominuje LED segment. Spotřebitelé se orientují více na větší úhlopříčky a roste podíl televizorů s přístupem na internet.
Foto trh: Negativní vývoj trhu
Trh digitálních fotoaparátů zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2012 negativní vývoj v kusovém i obratovém vyjádření. Tento pokles byl ovlivněn kompakty s pevným objektivem a digitálními zrcadlovkami.
Jediným rostoucím segmentem byly kompakty s výměnným objektivem, které však díky nízkému tržnímu podílu nebyly schopny kompenzovat ztrátu obou výše zmíněných kategorií. Z hlediska podílu na celkovém obratu jsou stále nejdůležitějším segmentem kompakty s pevným objektivem, následují je digitální zrcadlovky a nejmenší kategorií zůstávají kompakty s výměnným objektivem.
Trh telekomunikací klesá v hodnotě
V prvním čtvrtletí roku 2012 byl na trhu mobilních telefonů zaznamenán pozitivní vývoj v kusovém vyjádření, avšak obratově pak tento trh klesal o téměř 8 %. Bylo to způsobeno především poklesem průměrné ceny těchto zařízení. Nadále roste podíl zařízení s otevřeným operačním systémem na úkor zařízení s uzavřeným systémem.
Kancelářská technika: Dvouciferný pokles trhu
První čtvrtletí letošního roku nepřineslo žádný obrat v dlouhodobě negativním vývoji meziročního tempa prodejů kancelářské techniky. Hodnota prodejů v rámci celého sektoru dále klesala dvouciferným tempem -25,8 % a tento pokles byl současně nejvýraznější ze všech sledovaných kategorií technického zboží.
V meziročním srovnání klesaly rychlejším tempem zejména prodeje inkoustových zařízení. V tomto období se však současně snižovala i hodnota prodejů laserových zařízení, u nichž se začíná více projevovat také cenová eroze.
Tab.: Vývoj trhu spotřební elektroniky a ICT
|
Q2 2011 |
Q3 2011 |
Q4 2011 |
Q1 2012 |
Q1 12 /Q1 11 |
|
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
+/-% |
Spotřební elektronika (CE) |
2 802 |
3 072 |
5 600 |
2 759 |
-22,2 % |
Foto (PH) |
581 |
590 |
827 |
412 |
-16,6 % |
Velké domácí spotřebiče (MDA) |
2 902 |
3 347 |
3 824 |
3 111 |
2,4 % |
Malé domácí spotřebiče (SDA) |
944 |
984 |
2 258 |
1 091 |
0,6 % |
Informační technologie (IT) |
4 289 |
4 426 |
7 430 |
4 301 |
-11,7 % |
Telekomunikace (TC) |
1 842 |
1 960 |
3 112 |
1 867 |
-7,9 % |
Kancelářská a výpočetní technika (OE) |
459 |
377 |
491 |
393 |
-25,8 % |
Celkem |
13 820 |
14 757 |
23 542 |
13 934 |
-10,6 % |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology