Trh s technickým spotřebním zbožím během prvního čtvrtletí 2013 v západoevropském regionu dosáhl tržeb ve výši 48,4 miliardy euro. I když nebyl zaznamenán žádný růst, ve srovnání s předchozím rokem jsou celkové tržby stabilní.
Uvedla to agentura GfK při prezentování výsledků průzkumu GfK Temax Western Europe za první čtvrtletí 2013.
Chytré mobily prý slibují další růst
Telekomunikační segment trhu v západní Evropě během prvního čtvrtletí 2013 zaznamenal růst tržeb o 11,9 %. Celkový objem tržeb na základě nedotovaných cen zařízení dosáhl 9,5 miliardy eur. Překvapujícím zjištěním jistě není, že nejvyšší růst zajišťovaly opět chytré mobilní telefony.
Ty se podle GfK dále dobře prodávaly zejména díky stále atraktivnějším cenovým nabídkám. Prodeje se prý zvyšovaly také díky některým novým funkcím, jimiž jsou nyní vybaveny zástupci střední a nejvyšší kategorie chytrých mobilů.
„V současné době je segment chytrých telefonů tažen především atraktivním designem, novými funkcemi a vysokým technickým výkonem. To znamená dobré vyhlídky pro další dynamický vývoj na trhu telekomunikačních zařízení,“ uvedla agentura GfK ve zprávě pro média.
Analytici upozorňují na příchod chytrých mobilů s displejem o úhlopříčce mezi pěti až šesti palci, o které je mezi spotřebiteli zájem. V dohledné době se z nich může stát silná konkurence pro menší modely tabletů.
IT produkty táhne mobilita a konektivita
Západoevropský trh s IT zbožím zaznamenal v prvním čtvrtletí růst o 4 %, což podle GfK odpovídá celkovému objemu tržeb na úrovni 14,6 miliardy eur. Nejprodávanějšími výrobky v IT sektoru jsou tablety. Rostla však i poptávka po tenkých noteboocích.
„Jelikož se v těchto segmentech připravují další inovace, lze u těchto výrobků i jejich doplňků očekávat v roce 2013 velmi dobré výsledky,“ uvedla agentura GfK ve zprávě pro média. Své by k tomu mohla říci i nová Windows 8.1, aktualizovaná Windows RT či očekávaný nový iPad.
Vedle mobility mají spotřebitelé zájem i o konektivitu, takže u produktů, které ji zajišťují, lze podle GfK do budoucna počítat s dalším růstem. Zejména v domácnostech prý roste poptávka po vzájemném propojování různých zařízení, jako jsou chytré televizory, osobní počítače a herní konzole. To podle GfK přeje prodeji síťového hardwaru.
Inkoustovým tiskárnám se blýská na lepší časy
Celkové prodeje kancelářského vybavení a spotřebního materiálu dosáhly v západní Evropě za první čtvrtletí 2013 hodnoty 4 miliard eur. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím to znamená pokles o 3,6 %. Nicméně například u inkoustových tiskáren bylo možné podle Gfk sledovat první známky oživení zejména díky multifunkčním tiskárnám.
Agentura dále upozorňuje na zvyšující se poptávku po mobilních skenerech dokumentů, kde prý vznikla určitá skulina na trhu, která má být příslibem pro růst v tržním segmetntu, kterému se v poslední době nedaří zrovna nejlépe.
U fotoaparátů je poptávka spíše po vyšších modelech
Podle průzkumu GfK Temax Western Europe utratili západoevropští spotřebitelé během prvního čtvrtletí 2013 za fotoaparáty a související produkty celkem 1,6 miliardy eur. Ve srovnání s předešlým čtvrtletím to znamená pokles o 4,2 procenta.
„Především stoupající poptávka po fotoaparátech vyšší kvality ukazuje, že pro mnoho zákazníků nakupujících fotoaparát je kvalita obrazu velmi důležitým faktorem. To napomáhá částečnému vykompenzování pokračujícího poklesu prodejů levnějších fotoaparátů, které jsou stále více nahrazovány chytrými mobily,“ uvedla agentura GfK ve zprávě pro novináře.
Trh spotřební elektroniky je prý nasycen televizory
Prodeje na západoevropském trhu spotřební elektroniky dosáhly za první čtvrtletí 2013 celkového objemu 7,9 miliardy eur. Ve srovnání s loňským rokem to znamená pokles o 15,2 %. Tento negativní trend zasáhl všechny dílčí segmenty.
GfK uvádí, že segment televizorů, který je z hlediska tržeb nejdůležitější, pociťuje nejsilněji důsledky nasycení trhu: „Vzhledem k tomu, že většina domácností již plochou televizi vlastní, utrácejí spotřebitelé své peníze za jiné produkty.“
Přesto GfK očekává, že ve druhé polovině letošního roku dojde v tomto segmentu znovu k oživení. Prostor k růzu představují prý například nové modely chytrých televizorů.
Nicméně aktuálně spotřebitelská poptávka v oblasti spotřební elektroniky je podle GfK orientována spíše na audio. Svědčí tomu třeba i dobré výsledky prodejů doplňkových reproduktorů typu soundbar pro ploché televizory.
Na prvním místě je prý ale nejrůznější dokovací příslušenství pro přehrávání hudby z chytrých mobilů, tabletů a přenosných multimediálních přehrávačů v prostředí domova. Dokovací stanice nabízejí kvalitnější zvuk a zároveň se starají o dobíjení přenositelných zařízení.
Zdroj: GfK