Trh technického spotřebního zboží v západní Evropě vykázal meziroční růst obratu o 4 procenta. K tomuto výsledku přispěly skoro všechny sektory zařazené do průzkumu GfK Temax západní Evropa.
Jediným sektorem, jenž zažíval i nadále silný pokles, byly fotoaparáty. Z hlediska jednotlivých zemí si vedly dobře Německo, Spojené království, Portugalsko a Řecko.
Graf 1: Vývoj obratu technického spotřební zboží v záp. Evropě
V IT je poptávka po zařízeních s módním designem
Ve třetím čtvrtletí 2014 vzrostl západoevropský trh IT o 4,9 procenta na 13,1 miliardy eur. Pozitivní vývoj byl podle GfK dán cyklickou náhradou produktů Windows 7 a ukončením podpory Windows XP.
Spotřebitelé vyhledávali hlavně zařízení kombinující snadnou přenositelnost a zajímavý design. Zatímco tablety s velkým displejem, tablet PC zařízení a ultratenké počítače zaznamenaly pozitivní růst, u tabletů s úhlopříčkou menší než 8 palců GfK poprvé pozorovalo nasycení trhu.
Rostla poptávka po příslušenství k chytrým telefonům
Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku vygeneroval telekomunikační trh ve třetím čtvrtletí 2014 tržby vyšší o 5 procent. Celkový obrat za období červenec - září činil 11 miliard eur. O růst tohoto trhu se zasloužily země jako Belgie, Portugalsko a Řecko, přičemž silný růst hlásí rovněž Německo a Španělsko.
Chytré telefony zaznamenaly pokles průměrné ceny a staly se dostupnějšími. To je výhodné pro spotřebitele, zatímco pro výrobce a obchodníky jde o velkou výzvu, upozorňuje GfK.
Dobrou zprávou je, že se obchodníkům stále více daří prodávat k mobilním telefonům širší výbavu a dražší příslušenství. Patří mezi ně takové produkty jako bezdrátové nabíječky, sofistikovanější pouzdra a sluchátka s mikrofonem zajišťující vynikající kvalitu zvuku.
Mírný pokles segmentu kancelářské techniky
Trh kancelářské techniky a spotřebního materiálu zaznamenal ve třetím čtvrtletí 2014 mírné snížení na úrovni 0,8 procenta. Bylo to způsobeno hlavně dvouciferným poklesem tržeb ve Francii, zatímco téměř všechny ostatní země zahrnuté do šetření GfK Temax západní Evropa zaznamenaly růst. Hodnota prodeje za období červenec až září dosáhla 3,6 miliardy eur.
V segmentu tiskových zařízení byly slabé především výsledky u inkoustových a laserových samostatných tiskáren a pod tlakem zůstala i inkoustová multifunkční zařízení.
Pozitivní růst tržeb GfK sledovalo pouze u laserových multifunkčních zařízení pro barevný tisk. Řada nových inkoustových tiskáren z kategorie business (určená pro specializované profesionální použití), s pořizovací cenou vyšší než zařízení v segmentu tradičních inkoustových tiskáren, představuje podle analytiků určitou naději, že se v následujících měsících objeví čerstvý impuls k růstu.
Pozitivní vývoj tržeb u spotřební elektroniky pokračuje
Ve třetím čtvrtletí 2014 se západoevropský trh spotřební elektroniky vyvíjel i nadále pozitivně. V období od července do září dosáhly tržby hodnoty 6,9 miliardy eur, což odpovídá růstu o 3,4 procenta ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
Zdá se, že u spotřebitelů skutečně dochází k oživení zájmu o spotřební elektroniku. Podle dat GfK vyhledávali větší obrazovky - nad 50 palců, s vynikající kvalitou obrazu (4k/UHD) a možností připojení k internetu.
Díky přístupu k novému obsahu na internetu, např. americkým televizním seriálům nebo nejnovějším komerčně úspěšným filmům, se sledování televize opět stalo jakousi módou, odhadují analytici.
Mimoto pokračoval růst i v audio segmentu, neboť spotřebitelé chtějí poslouchat hudbu na chytrém telefonu a doma jej mít připojený k hi-fi reproduktorům, uvádí GfK.
Trh malých domácích spotřebičů rostl
Trh malých domácích spotřebičů dosáhl nejvyššího růstu ze všech sektorů, a to o 9,8 procenta na 3,2 miliardy euro. Tomuto vývoji napomohl především dvouciferný růst v Rakousku, Portugalsku, Německu a Spojeném království.
Vedle kuchyňských robotů a mixérů, elektrických zubních kartáčků a prémiových vysavačů (jako jsou např. ruční akumulátorové vysavače, roboty nebo sáčkové a bezsáčkové podlahové vysavače) přispěly k dvoucifernému růstu i další produktové skupiny. K nadprůměrnému zvýšení došlo v segmentu přístrojů pro péči o tělo. Vysoušeče a přístroje pro úpravu vlasů (kulmofény a kulmy), zastřihovače vousů, zastřihovací sady, laserové depilátory a odstraňovače chloupků IPL vykázaly zřetelný vzestupný trend.
Pozitivních výsledků dosáhly rovněž klasické kuchyňské přístroje - varné konvice, toustovače a stolní mixéry - růst byl dále zaznamenán u dalších významných segmentů trhu, jako jsou základní modely espress (automatické a kapslové), žehličky (klasické napařovací, nebo s parním generátorem) a pánské holicí strojky. Na růstu trhu malých domácích spotřebičů se v západní Evropě podílela celá řada produktů.
Vyšší tržby u všech produktových skupin velkých domácích spotřebičů
Zvýšení o 5,4 procenta znamenalo pokračování růstu trhu velkých domácích spotřebičů i ve třetím kvartále. V období od července do září byly vygenerovány tržby v hodnotě 8,2 miliardy eur.
O tento výsledek se zasloužily všechny země kromě Belgie a pozitivní růst byl zaznamenán u všech produktových skupin. Především došlo ke zvýšení poptávky po sušičkách s tepelným čerpadlem. Na druhou stranu však ve všech zemích kromě Velké Británie a Nizozemí mírně poklesly ceny, zejména u vestaveb.
Daří se kompaktům s výměnným objektivem
Produktové skupiny foto trhu monitorované v rámci GfK Temax v západní Evropě zaznamenaly dvojciferný pokles o 14,9 procent na 1,4 miliard euro. Tento vývoj bylo možné pozorovat ve všech zemích zařazených do průzkumu. Avšak minulý měsíc, přibližně v době konání veletrhu Photokina v Německu, GfK zaznamenalo rostoucí poptávka po fotoaparátech.
Bylo to především patrné u zákazníků, kteří chtěli inovovat svoji současnou fototechniku, a následně bylo možné pozorovat pomalu se zvyšující ceny u tohoto sortimentu, uvádí Gfk.
Žádný jiný trh digitálních produktů nevykázal obdobný trend. Trh kompaktů s výměnným objektivem rovněž významně rostl. Potenciál dalšího růstu představují kompakty s velkým senzorem a cestovní digitální fotoaparáty s mnohonásobným přiblížením, u nichž GfK zaznamenává stabilní přírůstky.
Západoevropský trh čelí nepříznivým podmínkám
Západoevropský trh technického spotřebního zboží dosáhl ve třetím čtvrtletí 2014 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku zvýšení tržeb a vykázal i nadále pozitivní trend. Je to obzvláště dobrá zpráva, uvědomíme-li si, jak nestabilní je ekonomické prostředí, uvádí GfK. Navíc, téměř ve všech státech Evropské unie, byly dosažené výsledky horší, než očekávaly a předpovídaly ekonomické instituce a vlády.
Graf 2: Objem trhu, podíl obratu, míra růstu v porovnání s předchozím rokem
Zdroj: GfK Temax
Z výsledků průzkumu spotřebitelského klimatu za 3. kvartál 2014 rovněž vyplynulo, že evropští spotřebitelé nejsou již tak optimističtí, jako byli v červnu. Avšak vývoj GfK Temax západní Evropa ukázal, že spotřebitelé stále rádi nakupují výrobky. Pokud tato pozitivní nálada přetrvá i v posledním čtvrtletí, ekonomické výsledky kolem vánočního období by měly být dobré.
Tab: Přehled trhu se technických spotřebním zbožím v západní Evropě
Q3 2014 |
Q3 14 /Q3 13 |
Q1-3 2014 |
Q1-3 14 /Q1-3 13 |
|
M.EUR |
+/-% |
M.EUR |
+/-% |
|
Consumer Electronics (CE) |
6 922 |
3,4% |
21 457 |
1,9% |
Photography (PH) |
1 374 |
-14,9% |
4 101 |
-16,9% |
Major Domestic Appliances (MDA) |
8 175 |
5,4% |
23 291 |
3,7% |
Small Domestic Appliances (SDA) |
3 156 |
9,8% |
9 365 |
5,9% |
Information Technology (IT) |
13 106 |
4,9% |
39 433 |
1,6% |
Telecommunication (TC) |
11 045 |
5,0% |
31 059 |
1,4% |
Office Equipment & Consumables (OE) |
3 552 |
-0,8% |
11 226 |
-0,8% |
Total |
47 329 |
4,0% |
139 932 |
1,4% |
Zdroj: GfK