Ve 4. kvartále 2016 dosáhl celosvětové prodeje chytrých telefonů 391 milionů kusů, což představuje meziroční nárůst o 6 %.
V regionu střední a východní Evropy rostla poptávka po chytrých telefonech za poslední čtvrtletí meziročně o 16 % na 24,2 milionů kusů. Díky zlepšené politické stabilitě na Ukrajině byl v této zemi zaznamenán meziroční nárůst o 34 procenta. V Rusku se stabilizovala měna, což zafungovalo jako hlavní katalyzátor zvyšování poptávky po chytrých telefonech a ve srovnání s předchozím rokem prodeje stouply o deset procent.
Podle prognózy GfK dosáhne poptávka po chytrých telefonech v našem regionu v roce 2017 84,4 milionů kusů, a to znamená meziroční nárůst o osm procent.
Západoevropský trh je saturován. Ve 4. kvartále 2016 zde dosáhla poptávka po chytrých telefonech 38,6 milionů kusů, tedy v porovnání s předchozím rokem o čtyři procenta méně. Ve Velké Británii byly prodeje vysoké během listopadových slev o Černém pátku. To však nestačilo na vykompenzování desetiprocentního meziročního poklesu, k němuž došlo ve jak v Německu, tak i ve Francii.
Celý region západní Evropy zaznamenal meziroční snížení poptávky o tři procenta a za celý rok tak bylo prodáno 131,6 milionu kusů. GfK předpovídá na letošní rok v západní Evropě stagnaci poptávky, neboť celkově je tento trh saturován.
Na základě dat z průzkumu GfK Point of Sales představovaly v roce 2016 celkové prodeje chytrých telefonů 1,41 miliard kusů, což odpovídá předpovídaným hodnotám. Při pohledu do budoucnosti GfK očekává celosvětově mírný meziroční růst trhu chytrých telefonů na úrovni pěti procent, kdy celková poptávka dosáhne 1,48 miliard.
„Žádný jiný technologický produkt nepoužívají spotřebitelé tak intenzivně jako chytrý telefon. Proto je poptávka po chytrých telefonech stabilní i na saturovaných trzích. Díky celé řadě fantastických inovací, jako je virtuální realita, umělá inteligence, funkce ‚inteligentní domácnost‘, mobilní platby a mobilní aplikace pro zdravý životní styl, budou mít chytré telefony pro spotřebitele na rozvinutých trzích stále velký význam,“ uvedl v oznámení Arndt Polifke, globální ředitel výzkumu telekomunikací v GfK.
„Kromě toho jsou tu rostoucí regiony jako Střední východ/Afrika a rozvíjející se asijské země, jejichž trhy teprve vyzrávají a představují tudíž významný růstový potenciál. Tyto dva faktory vedou k tomu, že můžeme v případě poptávky po chytrých telefonech vyslovit na rok 2017 prognózu solidního růstu,“ dodal.
Tab.: Prodeje chytrých telefonů Q4 2016 versus Q4 2015
|
Počet prodaných kusů (v milionech) |
Hodnota prodejů (v mld. USD) |
||||
|
Q4 15 |
Q4 16 |
meziroční rozdíl v % |
Q4 15 |
Q4 16 |
meziroční rozdíl v % |
Západní Evropa |
40,4 |
38,6 |
-4 % |
16,3 |
16,2 |
-1 % |
Střední a východní Evropa |
20,9 |
24,2 |
16 % |
4,3 |
5,6 |
30 % |
Severní Amerika |
56,2 |
58,0 |
3 % |
21,9 |
22,9 |
5 % |
Latinská Amerika |
29,9 |
32,3 |
8 % |
7,1 |
9,8 |
38 % |
Blízký východ a Afrika |
41,5 |
41,9 |
1 % |
10,3 |
10,7 |
4 % |
Čína |
106,6 |
118,9 |
12 % |
33,7 |
36,9 |
9 % |
Vyspělé asijské země |
19,8 |
20,5 |
4 % |
12,3 |
13,6 |
11 % |
Rozvíjející se asijské země |
53,3 |
56,8 |
7 % |
8,5 |
9,8 |
15 % |
Celkově |
368,6 |
391,2 |
6,1 % |
114,4 |
125,5 |
9,7 % |
Zdroj: GfK Point of Sales (POS) - data zjištěná v POS na 75+ trzích, prosinec 2016
Tab.: Prodeje chytrých telefonů 2016 versus 2015
Počet prodaných kusů (v milionech) |
Hodnota prodejů (v mil. USD) |
|||||
2015 tržby |
2016 tržby |
meziroční rozdíl v % |
2015 tržby |
2016 tržby |
meziroční rozdíl v %l |
|
Západní Evropa |
135,4 |
131,6 |
-3 % |
52,9 |
53,6 |
1 % |
Střední a východní Evropa |
71,5 |
78,5 |
10 % |
14,5 |
17,1 |
18 % |
Severní Amerika |
191,0 |
191,3 |
0 % |
72,1 |
71,8 |
0 % |
Latinská Amerika |
108,4 |
107,1 |
-1 % |
26,8 |
31,7 |
18 % |
Blízký východ a Afrika |
157,5 |
165,5 |
5 % |
40,4 |
41,8 |
3 % |
Čína |
385,3 |
450,1 |
17 % |
116,2 |
133,6 |
15 % |
Vyspělé asijské země |
73,4 |
73,8 |
1 % |
43,0 |
45,3 |
5 % |
Rozvíjející se asijské země |
197,9 |
210,2 |
6 % |
32,2 |
34,1 |
6 % |
Celkově |
1,320,5 |
1,408,0 |
6,6 % |
398,1 |
428,9 |
7,7 % |
Zdroj: GfK Point of Sales (POS) - data zjištěná v POS na 90+ trzích v letech 2015 a 2016