Podle nové studie společnosti GfK se ve druhém kvartálu 2017 celosvětově prodalo 347 milionů kusů chytrých telefonů, což představuje meziroční nárůst o 4 %. Hodnota trhu se pak díky stoupající průměrné prodejní ceně zvedla o 9 %.
„Spotřebitelé jsou ochotni za chytrý telefon zaplatit víc, neboť jim jde o lepší uživatelskou zkušenost. Přestože je úroveň penetrace vysoká, GfK odhaduje meziroční růst poptávky po smartphonech i v roce 2018,“ uvedl produktový vedoucí GfK Yotaro Noguchi.
Střední a východní Evropa mezi vítězi
GfK současně poukazuje na výrazné rozdíly mezi regiony, kde prodej v některých oblastech rostl až o 13 %, ale jinde se propadl o 4 %, zatímco hodnota v nejlepším případě vystřelila o 30 %, zato v nejhorším poklesla o 7 %.
Dobrou zprávou je, že oblast střední a východní Evropy byl v obou případech téměř na špici. Ve druhém kvartálu se v našem regionu prodalo 18,7 milionu chytrých telefonů, což představuje meziroční zvýšení o 11 %.
V Rusku a na Ukrajině se podle GfK stabilizuje politická situace, což přináší obnovu důvěry spotřebitelů a výrazný meziroční nárůst. V Rusku poptávka ve druhém kvartálu zvýšila meziročně o 11 % a na Ukrajině dokonce o 22 %.
Ještě výrazněji pak stoupla hodnota prodaných zařízení, konkrétně o 24 %. To značí, že spotřebitelé v našem regionu neváhají utrácet za vyšší modely. GfK očekává, že za celý rok se v regionu prodá 85,2 milionu chytrých telefonů.
Západní Evropě se nedařilo
V západní Evropě se trh vyvíjel opačným směrem. Celková poptávka po chytrých telefonech zde dosáhla 28,7 milionu kusů, což představuje 3% meziroční pokles. Prodej se snížil již třetí kvartál v řadě.
GfK tuto nepříznivou situaci přisuzuje nasycení největších trhů, tedy Německa, Spojeného království a Francie, kde se prodej snížil o 4 %, 5 %, resp. 7 %. Celková hodnota západoevropského trhu se ve druhém kvartálu snížila o 1 %.
Tabulka – Výsledky regionálních trhů chytrých telefonů
Region |
Prodej (miliony kusů) |
Hodnota (miliardy dolarů) |
||||
2Q17 |
2Q16 |
Meziroč. vývoj |
2Q17 |
2Q16 |
Meziroč. vývoj. |
|
Západní Evropa
|
28,7 |
29,8 |
-4 % |
12,1 |
12,2 |
-1 % |
Střední a východní Evropa |
18,7 |
16,8 |
11 % |
4,6 |
3,7 |
24 % |
Severní Amerika
|
47,4 |
44,6 |
6 % |
18,7 |
16,2 |
15 % |
Jižní Amerika
|
27,0 |
24,6 |
10 % |
8,5 |
7,5 |
13 % |
Blízký východ a Afrika |
42,2 |
41,6 |
1 % |
9,9 |
10,7 |
-7 % |
Čína
|
110,1 |
109,7 |
0 % |
35,1 |
32,4 |
8 % |
Vyspělé asijské země |
16,1 |
16,6 |
-3 % |
10,0 |
9,4 |
6 % |
Rozvojové asijské země |
56,7 |
50,0 |
13 % |
10,3 |
7,9 |
30 % |
Celkem |
346,9 |
333,7 |
4 % |
109,2 |
100,0 |
9 % |
Zdroj: GfK